M
I mitt hus har dem målat ytterväggspanelerna med solignum träskyddsfärg ( pentaklorfenol) Kan vi som bor i huset påverkas av detta inomhus?
 
M Mads93 skrev:
I mitt hus har dem målat ytterväggspanelerna med solignum träskyddsfärg ( pentaklorfenol) Kan vi som bor i huset påverkas av detta inomhus?
Målat på 80-talet ?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Målat på 80-talet ?
nej målades 63 när huset byggdes.
 
M Mads93 skrev:
nej målades 63 när huset byggdes.
Och sedan dess aldrig målat?
 
M
D Dilato skrev:
Och sedan dess aldrig målat?

Jo med fasadoljefärg, men in mot fasaden vid isolering är det ju såklart inte målat. Tänker om det går igenom isolering, gipsvägg och in i huset?
 
Magiskt ämne detta, som trängt igenom trä, isolering, gipsskivor, tapeter och f*n vet vad och 59 år efter applicering fortfarande är farligt..undrar vad halveringstiden är :geek:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Hur länge har ni bott i huset? Mår ni dåligt ? Har någon tidigare ägare av huset mått dåligt eller dött i huset?
 
Sannolikt så är det mer guckimuck i luften ni andas både ute och inne än vad detta ämne möjligen kan bidra med.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur länge har ni bott i huset? Mår ni dåligt ? Har någon tidigare ägare av huset mått dåligt eller dött i huset?

Vi har bott i huset i 4 år. Nej alla mår bra och ingen har dött. Den doft som fanns i vårt hus var i källaren och försvann när vi rev ut allt trägolv och diverse platsbyggda träinredningar.

Jag hade tid över i helgen och läste igenom alla dokument som förra ägaren bevarat. Läste då om denna behandlingsmetod dem använt och ville mest bara veta vad det kan ha för påverkan på hälsan. Om det nu ens påverkar.

Ställde frågan för jag är nyfiken och bara vill lära mig då jag har ett stort intresse för renovering.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
M Mads93 skrev:
Vi har bott i huset i 4 år. Nej alla mår bra och ingen har dött. Den doft som fanns i vårt hus var i källaren och försvann när vi rev ut allt trägolv och diverse platsbyggda träinredningar.

Jag hade tid över i helgen och läste igenom alla dokument som förra ägaren bevarat. Läste då om denna behandlingsmetod dem använt och ville mest bara veta vad det kan ha för påverkan på hälsan. Om det nu ens påverkar.

Ställde frågan för jag är nyfiken och bara vill lära mig då jag har ett stort intresse för renovering.
Vad bra. Ibland oroas jag över folks oro och skapande av problem som inte finns. I ert fall finns det vad jag vet ingen risk eller historik av sjukdomar pga behandlingen på ytterpanel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Idag eldade grannen slitna gummidäck från sin hjullastare.
 
Urrrff,,,just däck är ju bland det jävligare...:sick:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.