Vi beställde en kamin tidigt i höstas då vi har fri tillgång till ved och behöver värma huset billigare. Leverens v47 lovades vilket var bullshit och flyttades fram till v5 nyligen. Avbokade kaminen på stört i affekt. Nu funderar vi istället på en luft/luftvärmepump som ett billigt alternativ som vad jag förstår i princip betalar sig på denna vintern pga besparingen. Men går det att överhuvudtaget få den installerad innan vintern är över? Läste nånstans att polarpumpen har 12v kö för installation, stämmer det? Vi bor i Halland.

Vi bor på 135kvm enplansvilla från 1999 med öppen planlösning. Vattenburen golvvärme och en Bosch frånluftsvärmepump installerad nu i höst.
Tips på en luft/luftpump för oss som går att få tag i typ genast samt fått bra omdömen?

Scop värden verkar vara runt 4-5. Innebär det att pumpen drar typ 1,5kw ur mitt elluttag när den ger mig 6kw värme? Låter ju fruktansvärt bra i så fall. I dagsläget jobbar vår frånluftspump för fullt med kompressor och 3kw elpatron igång för att upprätthålla någon form av grundvärme alls här hemma (17 grader inne och utomhustemp runt nollan)
 
Börja med att ringa runt till firmor runtomkring för att se när de tidigast kan installerar något.
Sen får ni ju isf anpassa er till vad de firmorna jobbar med p vad de kan få tag på...

Den jag hade här för mina två LLVP beställde hem efter det som han kunde få leverans på inom en vecka. Å det var Innova pumpar ifrån Ahlsell... Så det är sånna vi har nu då.
Bara mina två pumpar drar ca 35-50kwh per dag nu när vi ligger strax under 0;an. Då har vi 20-22grader i källare å övervåning.
(De samt en äldre LLVP som inte är igång och 6el element för kallras i sovrumsfönster är vår enda värmekälla)
 
Redigerat:
Installera en LLVP när ni precis installerat en FLVP?

En LLVP av bra märke har COP på ca 5,0 vid +7 grader utomhus.

Visst den kan ge en besparing men varför har ni installerat en FLVP om ni direkt funderar på ytterligare en värmepump? Besparingen vintertid vid minusgrader är mindre, en verkningsgrad COP på mellan 1-3.
 
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Börja med att ringa runt till firmor runtomkring för att se när de tidigast kan installerar något.
Sen får ni ju isf anpassa er till vad de firmorna jobbar med p vad de kan få tag på...

Den jag hade här för mina två LLVP beställde hem efter det som han kunde få leverans på inom en vecka. Å det var Innova pumpar ifrån Ahlsell... Så det är sånna vi har nu då.
Bara mina två pumpar drar ca 35-50kwh per dag nu när vi ligger strax under 0;an. Då har vi 20-22frader i källare å övervåning.
(De samt en äldre LLVP som inte är igång och 6el element för kallras i sovrumsfönster är vår enda värmekälla)
Drar pumparna tillsammans 35-50kw menar du? Det låter ju rätt bra om du bor på tre våningar också. Vi har en förbrukning mer än så och har haft en innetemp på mellan 13-18 grader här hemma.
 
K kurlakarl skrev:
Drar pumparna tillsammans 35-50kw menar du? Det låter ju rätt bra om du bor på tre våningar också. Vi har en förbrukning mer än så och har haft en innetemp på mellan 13-18 grader här hemma.
Jag var nog otydlig, jag ber om ursäkt. Jag har fått ngt fel i skallen så jag säger övervåningen till vår boyta ibland. Vi har en våning + källare båda på 90kvm vardera.
En stor LLVP går in i källaren vid dörren å blåser igenom hallen. Två rum är svåra för luften att komma in i. Där har jag satt två 800w element. Sedan för att hjälpa luften att stiga till övervåningen har jag satt ett litet 400watts element (inget av dessa brukar vara igång då de är inställda på 19grader)

Luften stiger och så har jag satt en fläkt i trappen som hjälper till lite att dra ut luften. Till bo ytan (övervåningen som jag säger ibland... Är väl för att jag tillbringat lika mkt tid i källaren som på boyta ...)
På boyta monterade vi en golvenhet i vardagsrummet då fönstrena är för höga så fick inte rätt utrymme ovanför och det var annars bästa placeringen...

Tror båda har scop 4. Den i källaren är inställd på 24grader. Det är 24 i rummet den är aktiv i. Sedan ligger det mellan 20-22 i resten av källaren. Den på övervåningen har jag ställt in på 21, den går en del men inte hela dagarna. Den i källaren för hela tiden.

Vår totala förbrukning på hela huset med varmvatten, matlagning etc har de senaste dagarna legat runt 60-70kwh. Varav VVberedaren tog 10kw i snitt de senaste två dagarna. (Har egen mätare på den) tv;bänken drog 4-5kwh också.. sedan + övrig hushållsel. Så räknar att själva värmesystemet ligger därikring just nu.

Ignorera pumpen till vänster, har bara inte hunnit plocka bort den då den skall tömmas på gas först...
Ett tegelhus med luftvärmepumpar, dörrar, fönster och en trädgård vid förändring. Molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt vardagsrum med värmepump, gröna växter, fotölj och fönsterbelysning på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husärlivet och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Installera en LLVP när ni precis installerat en FLVP?

En LLVP av bra märke har COP på ca 5,0 vid +7 grader utomhus.

Visst den kan ge en besparing men varför har ni installerat en FLVP om ni direkt funderar på ytterligare en värmepump? Besparingen vintertid vid minusgrader är mindre, en verkningsgrad COP på mellan 1-3.
Frånluftsvärmepump ihop med luftluft är något som ofta rekommenderas i kombination från olika håll, därav kombinationen. Tror inte vi är jätteunika eller märkliga i att tänka i den kombinationen.

Vår gamla FLVP var original från husets byggår och alltså 23 år gammal. Det började bli dags att byta den och tror inte kompressorn hade mycket kvar att ge heller.

Här på södra västkusten är det extremt, eller aldrig, 20 till 30 minusgrader så cop på 2 eller 1 kommer vi nog slippa undan. Förra året hade vi ju inte ens meterologisk vinter.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Frånluftsvärmepump ihop med luftluft är något som ofta rekommenderas i kombination från olika håll, därav kombinationen. Tror inte vi är jätteunika eller märkliga i att tänka i den kombinationen.

Vår gamla FLVP var original från husets byggår och alltså 23 år gammal. Det började bli dags att byta den och tror inte kompressorn hade mycket kvar att ge heller.


Här på södra västkusten är det extremt, eller aldrig, 20 till 30 minusgrader så cop på 2 eller 1 kommer vi nog slippa undan. Förra året hade vi ju inte ens meterologisk vinter.
När ni har ett vattenburet system med radiatorer ellr vattenburen golvvärme borde det varit mer kostnadseffektivt att använda hela investeringsbudgeten till en Luft/vattenvärmepump och avvecklat FLVP. Speciellt om huset är beläget i ett område med milda vintrar. Alternativt installerat en FLVP med högre effekt från kompressorn om frånluftsflödet inte är för svagt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
När ni har ett vattenburet system med radiatorer ellr vattenburen golvvärme borde det varit mer kostnadseffektivt att använda hela investeringsbudgeten till en Luft/vattenvärmepump och avvecklat FLVP. Speciellt om huset är beläget i ett område med milda vintrar. Alternativt installerat en FLVP med högre effekt från kompressorn om frånluftsflödet inte är för svagt.
Okej!
 
Här i nordöstra Sthlm finns inga pumpar av nått märke.
Eller jo. Lågprispumpar från varuhus finns. Men de kan vara svårt få installatörer till

En bekant fick tag på en Hero för 40.000 med installation. Installatören hade beställt hem en drös som han sålde dyrt nu.

Men som du fått svar. Bara ringa runt. Och om de inte kan boka installation nu så har de inte grejjerna. Oavsett vad de säger

hela europa jagar värmepumpar nu…
 
Appendix Appendix skrev:
Här i nordöstra Sthlm finns inga pumpar av nått märke.
Eller jo. Lågprispumpar från varuhus finns. Men de kan vara svårt få installatörer till

En bekant fick tag på en Hero för 40.000 med installation. Installatören hade beställt hem en drös som han sålde dyrt nu.

Men som du fått svar. Bara ringa runt. Och om de inte kan boka installation nu så har de inte grejjerna. Oavsett vad de säger

hela europa jagar värmepumpar nu…
Jsenergi verkar ha ett gäng värmepumpar i lager, enligt reklamen på hemsidan installation inom 10dgr
 
K kurlakarl skrev:
Jsenergi verkar ha ett gäng värmepumpar i lager, enligt reklamen på hemsidan installation inom 10dgr
Lita inte på hemsidor. Många som lovar
Lycka till iaf. Boka tid för installation imorgon.

och så får du avrapportera
 
K kurlakarl skrev:
Jsenergi verkar ha ett gäng värmepumpar i lager, enligt reklamen på hemsidan installation inom 10dgr
Ringt dem? Kommer de?
 
Japp de skulle kunna leverera inom 10dgr ett gäng olika pumpar de har hemma. Också hört med flera lokala firmor och är åtminstone 2st som har ett gäng olika pumpar på lager och kan installera i december. En som påstår sig få hem i mitten av januari. Så det verkar inte vara så dystert! Landar nog på en lokal gubbe som var här idag och måttade lite och hade bra pris på en premiummodell av bra märke hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det verkar finnas ett gäng firmor som beställt på spekulation redan i somras. Smart drag när man ser hur det ser ut nu, de säljer säkert med fin avans. Såg en annons för nån firma som hade Bosch bergvärmepumpar (identiska med IVT:s Geo-serie) på hyllan också. Annars lär det vara minst 9-12 månaders väntetid på såna nu.
 
Ja vissa tar närmare 10 000kr för installation och det billigaste jag sett var 3500kr för installation. Bra timpeng för de som ska ha 10 000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.