Hej,

nyligen köpt ett hus med en luftvattenvärmepump. Med stigande elpriser undrar jag nog om det inte är bra att stänga av element i utrymmen vi ej behöver värme. Vattenburna element i garaget och skafferiet är redan avstängda och elementet i groventré är nedvriden till en 2a (av 5), men nu funderar jag på att dra ner på ytterligare onödiga värmekällor såsom element i två klädkammare och ett gästrum.

Har lärt mig någonstans att man bör ha full styrka på alla vattenburna element när man har luftvattenvärmepump men efter jag tittat på vvs-ritningen verkar det vara 18 element på 4 slingor. Efter lite experimenterande med slinga 4 som gick från groventré till skafferiet och sedan garage verkar det som att övriga element inte påverkas av att dessa vreds ner helt eller delvis. Så fortfarande varma element i ”huset” men några kWh mindre i strömförbrukning (ska väl dock tilläggas att utetemperaturen skiftade mycket dessa dagar, så svårt att avgöra experimentets faktiska effekt).

Nu undrar jag om någon vet säkert vad som gäller? Kan jag få ner strömförbrukningen av att stänga av slingor? Kan jag också stänga av delar på en slinga? Tacksam för alla svar och tackar!
 
S Saltkar skrev:
Kan jag få ner strömförbrukningen av att stänga av slingor? Kan jag också stänga av delar på en slinga?
Ja
Ja
 
Har du ett rörs eller två rörs system?

Har du två rörs så påverkas inte de andra elementen om du fipplar med ett.
Har du ett rörs system och stryper fösta element så minskar du effekten på efterföljande
 
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Är det 1-rörsystem så kan det bli för hög returtemperatur till värmepumpen.
Vid 2-rörsystem kan det bli för lågt flöde.

Det går även att laborerar med förskjutning av värmekurvan.

Men bästa alternativet för att inte värmepumpen ska få felaktiga temperaturer på framledningen och returen är att montera innertemperaturgivare till värmepumpen om det inte redan finns, samt montera den på lämpligt ställe.
 
  • Gilla
Saltkar och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har du ett rörs system och stryper fösta element så minskar du effekten på efterföljande
Hur då?
Efterföljande radiatorer kommer ju att få en högre temperatur på inkommande vatten om radiatorer tidigare i slingan har strypt flöde.
 
  • Gilla
Saltkar och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur då?
Efterföljande radiatorer kommer ju att få en högre temperatur på inkommande vatten om radiatorer tidigare i slingan har strypt flöde.
Med ett korrekt 1rörs system har du rätt.
borde ha nämnt det.

Men med tanke på senaste tidens inlägg här om 1rörs system och vad som skrivits i dessa verkar korrekta 1rörs system vara få och långt emellan.
Och många av dessa 1rörs system verkar ha hela sitt flöde genom element termostaten varvid styper man det , stryper man resten med
 
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Eller i alla fall är det så jag uppfattat dessa problematiska 1rörs system
 
Tror dessvärre att jag har enrörs! (Detta fick jag lära mig när hantverkare installerade vattenburen golvvärme och tre element på samma slinga därefter inte fungerade: https://www.byggahus.se/forum/threads/uponor-golvvaerme-goer-huset-kallt.473960/ )

M MrDizzy skrev:
Har du ett rörs eller två rörs system?

Har du två rörs så påverkas inte de andra elementen om du fipplar med ett.
Har du ett rörs system och stryper fösta element så minskar du effekten på efterföljande
 
Mina kunskaper är ytterst begränsade. Byggt år 1979 om det säger något?

M MrDizzy skrev:
Med ett korrekt 1rörs system har du rätt.
borde ha nämnt det.

Men med tanke på senaste tidens inlägg här om 1rörs system och vad som skrivits i dessa verkar korrekta 1rörs system vara få och långt emellan.
Och många av dessa 1rörs system verkar ha hela sitt flöde genom element termostaten varvid styper man det , stryper man resten med
 
Så här ser ritningarna jag hittade ut!
 
  • Arkitektritning, bostadsplan, sovrum, badrum, kök, vardagsrum, matplats, skalad, text och mått, beskrivande etiketter, vikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, skala, mätningar, rum, fönster, dörrar, utrustning, möblering, orienterad diagonalt, teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Saltkar skrev:
Mina kunskaper är ytterst begränsade. Byggt år 1979 om det säger något?
Tyvärr inte.
Har bara fipplat själv med 2rörs och läst här en massa om 1rörs då det är intressant med problemlösning.
Tror @Demmpa kan mer än mig.

Ville försöka hjälpa till att få en snabbare korrekt problem beskrivning. Varvid (som jag förstått det) är just detta med 1 el 2rörs en ganska väsentlig del som ofta glöms bort
 
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
S Saltkar skrev:
Så här ser ritningarna jag hittade ut!
Ja, ritningarna säger klart och tydligt att det är 1-rörsystem.
 
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Tack för denna viktiga informationen!

Du nämnde innertemperaturgivare tidigare i tråden. Detta är inget jag har. Som jag har förstått det styr jag endast pumpen genom att köra standardinställning som just nu ger cirka 21 grader (enstaka plusgrader utomhus). Jag kan vrida upp eller ner några grader och sist gav en gradminskning effekt efter cirka ett dygn.

Har en 6 månaders som krymper omkring på golvet hela dagarna annars hade vi nog skruvat ner ytterligare 2 grader.

Vad anser du vara bästa åtgärd eller inställning med nuvarande utrustning?


Demmpa Demmpa skrev:
Ja, ritningarna säger klart och tydligt att det är 1-rörsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.