Hur vågar alla ni som köpt tomt för att bygga själva?
Jag tänker på att där är så många osäkerhetsfaktorer efter det att man köpt tomten och räntorna börjar ticka. Bygglov kan överklagas, kommunen kan säga nej till bygge överhuvudtaget mm.
Hur har ni gjort för att minimera riskerna?
 
Vi köpte kommunal tomt och frågade innan vi köpte tomten ang
1) behov geoteknisk us hos granner som redan bygt (=inte behov)
2) ungefärlig kostnad for kopling VA/el/vatten
3) vilka andra kostnader till kommun (lagfart, bygglov, karta)
4) storlek huset

Godkänd bygglov utan strul. Visade sig sedan att dom "glömde" en avgift på sisådär 14.000. Vi betalde den själv.

Räntorna är för tiden inte mycket, 830 kr på 100.000 på et halvår (om jag inte minns fel, kredit altså, inte lån som kommer sedan när huset är klart).

mvh hanneli
 
Tomten vi köpte hade redan ett bygglov på ett hus.

Detta är ju förvisso inte någon garanti till att kommunen senare säger ja till det hus som vi vill bygga där...
Men det visar iaf att man får bebygga tomten :)
 
DerniZ skrev:
Tomten vi köpte hade redan ett bygglov på ett hus.

Detta är ju förvisso inte någon garanti till att kommunen senare säger ja till det hus som vi vill bygga där...
Men det visar iaf att man får bebygga tomten :)
Den tomt vi ev. är intresserade av är ännu ej avstyckad, men på ritningen/kartan över tomten som skickades in till lantmäteriet ritades även ett hus in. Betyder det att om avstyckningen går igenom så innebär det även att tomten är byggbar?
Eller ska jag begära förhandsbesked på bygglov för "ett hus", och sedan köpa tomten och därefter begära bygglov för "mitt hus"?
Som ni förstår är jag total novis.
 
Hur man vågar? Brukar tänka att "kan andra så vore det väl fan om inte jag skull kunna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.