Jag köpte mitt första hus (invändigt renoveringsobjekt) för ett drygt halvår sedan och har påbörjat renoveringen. Huset är från 40-talet och har en gedigen träkonstruktion. Mitt första projekt har blivit att byta ut de gamla spånskivorna innan tapetsering eller målning. Innanför spånskivorna sitter råspont.

Jag är klar med de två första rummen vilka jag har löst på följande sett:
1.Rivit ner spånskivorna från 40-talet dels för att de expanderat något och dels för att de gamla tapeterna var mycket ojämna
2.Satt upp nya spånskivor
3.Spacklat och slipat skarvar mellan spånskivor och där jag skruvat.
4.Tapetserat

Jag är nöjd med resultatet men har fått en del varningar om att risken är stor att tapeterna spricker i skarvarna mellan spånskivorna någon gång i framtiden. Hur stor är egentligen denna risken och hur många år brukar det i så fall ta?

Nästa rum jag skall gå på har jag tänkt mig att måla istället. Kan jag då följa samma tillvägagångsätt som tidigare (förutom att tapetsera :)) eller måste jag ha glasfiberväv i skarvar eller rentav på hela väggen?

Avslutningsvis, om jag skulle gå över till gips framöver. Går det då att måla direkt på gipset med bra resultat?
 
Spånskiva rör sig lite med varierande fuktighet. Det finns alltså risk att de ändrar sig så mycket att tapeten kommer att spricka. Hur stor risken är kan jag inte ens gissa. De flesta använder ju glasfiber- eller pappremsa.
Luftfuktigheten är störst på sommaren och minst på vintern. Om du får sprickor bör de dyka upp inom ett år. Sen kan tapeten spricka pga att huset sätter sig, men det är en annan femma.

När du fortsätter bör du använda remsa över skarvarna.


Jag ser ingen direkt anledning till att inte använda gips. Har du råspont bakom gips blir det en väldigt stabil och bra vägg. Gipsen är också lättare att spackla, eftersom det är en lagom fördjupning i kanterna. Den är även enklare att kapa och såga i.

Det går att måla direkt på gipset, men det är inget man brukar göra. Jag har aldrig testat, men det är förmodligen svårt att få det bra. Vanligen har man tapet eller glasfiberväv. Vi får se om någon annan har mer handfasta erfarenheter av det.
 
....för att inte tala om brandsäkerheten som är betydligt bättre med gips.

Jag skulle bita i det sura o riva bort spånet och börja om med gips. Du skrev ju själv att det gamla spånet svällt lite så varför skulle det nya klara sig bättre sett över tid?

Lycka till!
 
Jag har målade spånväggar bitvis och det är inge bra lösning. Spånet rör sig som sagt lite grand. Blir gips utanpå när jag renoverar
 
Ok då kör jag på gips fortsättningsvis. River dock inte ner de färdiga rummen, det kan jag ju lika gärna vänta med tills det ev. spricker. Angående att det gamla spånet svällt så tyckte jag det var fullt naturligt eftersom det suttit där i 65 år. Håller det bara i tjugo år så är jag mer än nöjd.

Angående gipset. Behöver jag använda remsa i skarvarna även där eller räcker det med spackel? Är det någon som har erfarenhet av att måla direkt på gips och kan redogöra för resultatet?
 
Du behöver använda remsa i gipsskarvarna. Och det kan bli bra att måla direkt på gipset, men man kan eventuellt behöva dra på en vända grundfärg extra, gipset och spacklet suger olika mycket färg. Det kan vara enklare att väva väggen först.
 
spånskiveskarvar spricker. det är bara en tidsfråga.
Gipsskiveskarvar ska ha remsa.
Ska du måla på gips ska du sätta microlit först så blir det bra.
 
Måla direkt på gips är väl iofs inget ovanligt? Jag vet t.ex att varenda kontorsrum på jobbet är målade väggar direkt på gipsen. Spacklade skarvar med remsa... Innertak av gips målar man ju också direkt på.

Men att sätta någon väv på väggen innan målning, Easy Cover eller nåt annat liknande, gör det säkert lättare att få till ett bra resultat.
 
it-snubben skrev:
Måla direkt på gips är väl iofs inget ovanligt? Jag vet t.ex att varenda kontorsrum på jobbet är målade väggar direkt på gipsen. Spacklade skarvar med remsa... Innertak av gips målar man ju också direkt på.

Men att sätta någon väv på väggen innan målning, Easy Cover eller nåt annat liknande, gör det säkert lättare att få till ett bra resultat.
Håller med detta. Om du bestämmer dig för att lägga nån väv på väggen så kör på Microlit eller motsvarande. Easy covern är onödigt tjock och täckande om du har släta gipsväggar bakom.
 
Tackar för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.