På sommaren upptäkte jag mögel på råspont i vinden och det är sanerad, men grundprobelm är inte åtgärdat och jag misstänker värmeläckag upp åt vinden från bostaden, jag tänker lägga ett nytt isolering då det känns som att lukten är väldig illa nu igen, men ingen mögel än, vad rekomenderar ni för isolering? Det är träspån just nu
 
Johan.da Johan.da skrev:
På sommaren upptäkte jag mögel på råspont i vinden och det är sanerad, men grundprobelm är inte åtgärdat och jag misstänker värmeläckag upp åt vinden från bostaden, jag tänker lägga ett nytt isolering då det känns som att lukten är väldig illa nu igen, men ingen mögel än, vad rekomenderar ni för isolering? Det är träspån just nu
Har du en fuktspärr (plast skikt) i taket till vinden?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har du en fuktspärr (plast skikt) i taket till vinden?
Nej
 
Johan.da Johan.da skrev:
Nej
Huston you have a problem.

Varm luft stiger uppåt och när den kommer in på den kalla vinden kondenserar den till vatten där mögel växa.

Vad har du för ventilation i huset.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Huston you have a problem.

Varm luft stiger uppåt och när den kommer in på den kalla vinden kondenserar den till vatten där mögel växa.

Vad har du för ventilation i huset.
Vet det men jag vill åtgärda problemet
 
Johan.da Johan.da skrev:
Vet det men jag vill åtgärda problemet
Installera mekanisk frånluft
 
Ulltand Ulltand skrev:
Installera mekanisk frånluft
Ja men isoleringen är förat och främst, jag vill lägga om isoleringen och jag behöver tips, ska det gamla slängas? Eller ska det bara fyllas på med lite mer?
 
Du ska fylla på mer spån och fixa ventilation.
Lägger du dit stenull eller gullfiber kommer även den mögla.
 
Johan.da Johan.da skrev:
På sommaren upptäkte jag mögel på råspont i vinden och det är sanerad, men grundprobelm är inte åtgärdat och jag misstänker värmeläckag upp åt vinden från bostaden, jag tänker lägga ett nytt isolering då det känns som att lukten är väldig illa nu igen, men ingen mögel än, vad rekomenderar ni för isolering? Det är träspån just nu
Värmeläckaget är inte boven i dramat, snarare något positivt i sammanhanget.

Ifall du ej har möjlighet att lösa ångbroms/spärr från bostadsutrymmen under vind så får du titta på andra lösningar, trygghetsvakt eller liknande. För att isolera ytterligare kommer troligtvis förvärra situationen.
 
  • Gilla
Johan.da och 1 till
  • Laddar…
A Ama1223 skrev:
Värmeläckaget är inte boven i dramat, snarare något positivt i sammanhanget.

Ifall du ej har möjlighet att lösa ångbroms/spärr från bostadsutrymmen under vind så får du titta på andra lösningar, trygghetsvakt eller liknande. För att isolera ytterligare kommer troligtvis förvärra situationen.
Vad sägs om frånluft fläkt som funkar helatiden på ena gavlen?
 
Vad har du för ventilation i huset?
 
Johan.da Johan.da skrev:
Vad sägs om frånluft fläkt som funkar helatiden på ena gavlen?
Även detta känns kontraproduktivt, då huvudproblemet(fukt från bostadsutrymmen) kvarstår men med ytterligare nerkylning av vind p.g.a. ökat ventilation. Du vill ha ett lätt övertryck på vinden, ej undertryck.
 
A Ama1223 skrev:
Även detta känns kontraproduktivt, då huvudproblemet(fukt från bostadsutrymmen) kvarstår men med ytterligare nerkylning av vind p.g.a. ökat ventilation. Du vill ha ett lätt övertryck på vinden, ej undertryck.
Vad menar du med över och under tryck?
 
Nej! Du vill inte ha varm/fuktig luft på kall vind, då riskerar du kondens och mer mögel. Du vill stoppa den och det går uppifrån genom att rensa bort all isolering och lägga ångbroms mellan takstolarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej! Du vill inte ha varm/fuktig luft på kall vind, då riskerar du kondens och mer mögel. Du vill stoppa den och det går uppifrån genom att rensa bort all isolering och lägga ångbroms mellan takstolarna.
På råspont eller på golvet i vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.