Snickerimaskiner, vedklyv och allt annat som gör att bilen inte ryms.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Detta låter egendomligt för mig. Varför skulle förbrukningen av hushållsel (alltså exklusive förbrukning för värme och varmvatten) skilja sig åt beroende på om man bor i lägenhet eller villa? Jag förutsätter då att även lägenhetsboende tvättar i egen tvättmaskin (så har jag det) och inte använder gemensam tvättstuga där hyresvärden står för elen.

Visst, lite mer belysning i en villa kanske. Men återigen, belysning är marginell som elförbrukare, särskilt nu när de flesta ljuspunkter består av LED-lampor. Vad finns det annars i en villa som bidrar till förbrukningen av hushållsel, och som man inte har i en lägenhet? Jag är genuint nyfiken, eftersom jag planerar att flytta från hyreslägenhet till villa under nästa år.
Garage, motorvärmare, ventilation, mer hemelektronik, mm.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Detta låter egendomligt för mig. Varför skulle förbrukningen av hushållsel (alltså exklusive förbrukning för värme och varmvatten) skilja sig åt beroende på om man bor i lägenhet eller villa? Jag förutsätter då att även lägenhetsboende tvättar i egen tvättmaskin (så har jag det) och inte använder gemensam tvättstuga där hyresvärden står för elen.

Visst, lite mer belysning i en villa kanske. Men återigen, belysning är marginell som elförbrukare, särskilt nu när de flesta ljuspunkter består av LED-lampor. Vad finns det annars i en villa som bidrar till förbrukningen av hushållsel, och som man inte har i en lägenhet? Jag är genuint nyfiken, eftersom jag planerar att flytta från hyreslägenhet till villa under nästa år.
Avfuktare, dränpump, cirkulationspumpar, ytterbelysning, tvättmaskin, torktumlare. Det är bara några saker på rak arm som jag inte hade i lägenheten.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Och en del människor stänger tydligen aldrig av sin dator.
Mina datorer slutar fungera om jag stänger av dem.
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 4 till
  • Laddar…
J
M marieed2 skrev:
Citat från Energimarknadsbyrån -
Preskriptionstid

Huvudprincipen är att elföretaget kan kräva dig på kostnader för all förbrukning som skett så länge kravet inte är preskriberat. Detta framgår av avgöranden i domstol och beslut i Allmänna reklamationsnämnden. Preskriptionstiden för konsumenter är tre år och räknas från det att du tog emot betalningskravet

Om du är i god tro om att du fullgjort din betalningsskyldighet

Huvudprincipen gäller med undantag för när det rör sig om en redan avstämd period. Om du redan fått en avstämningsfaktura eller en slutfaktura, eller en faktura som med fog kan ha uppfattats som en sådan, för samma eller delvis samma period, är det inte möjligt för företaget att på nytt kräva betalning för samma tidsperiod. Förutsättningen är att du har varit i god tro när du betalt den tidigare fakturan.
Då skall elleverantören även kunna visa på vilken förbrukning han egentligen haft, det verkar de inte ha koll på. Men de är klart, kan de stämma av mot överliggande mätare och kan härleda felet kan det bli dyrt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mina datorer slutar fungera om jag stänger av dem.
Börjar de inte fungera igen om du slår på dem efter att de varit avstängda?
 
G Niklas Anders skrev:
Avfuktare, dränpump, cirkulationspumpar, ytterbelysning, tvättmaskin, torktumlare. Det är bara några saker på rak arm som jag inte hade i lägenheten.
Tvättmaskin och torktumlare är numera standard i många (de flesta?) lägenheter. Jag har det i min nuvarande lägenhet och hade det även i den förra. Förbrukningen ingår i min årsförbrukning 1500 kWh, men som jag tidigare sagt använder jag torktumlaren bara under vintern.

Avfuktare och dränpump är inget som behövs i en rätt byggd villa/garage. Cirkulationspump ingår i värmesystemet och är därför definitionsmässigt inte en del av "hushållsel". Återstår ytterbelysning, vilket är peanuts i det stora hela. Särskilt om den styrs av rörelsesensor och/eller dagsljussensor.
 
Oftast är huset större än en lägenhet.
Lättare att bjuda hem fler gäster till en villa än en lägenhet, då blir det mer användning av bl.a. spis.
Stereon går ofta både mer och på högre volym i en fristående villa än i en lägenhet.
 
H hhallen skrev:
Börjar de inte fungera igen om du slår på dem efter att de varit avstängda?
Då får man ju ett hål i mätserien över elförbrukningen.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Det var många sidor här nu så ngn kanske sagt det redan. Jag hade installerat en egen mätare i mitt egna elskåp då kan du jämföra med den nya. Då vet du om det stämmer.

Satte själv in en Garo 3fas mätare när jag bytte hela skåpet. Så minst en gång i veckan skriver jag ner förbrukningen ifrån den och kollar.
Vårt hus med 90+90kvm gör.av med ca 60kwh om dagen. Då har vi 2nya LLVP + en Gammal LLVP och några el element då vedpannan är trasig å gick inte å använda (hade inte tid att felsöka så detta gick snabbare att fixa innan kylan slog till).

Skall sätta separata elmätare på de övriga sakerna jag vill möta som tex LLVP sen också.
 
H hhallen skrev:
Jag lagar mat en gång per dag och använder ugnen relativt frekvent till brödbak (kanske 2 ggr/vecka i snitt). Jag kan tänka mig att elåtgången för matlagning är lite högre för 4 personer än för en, men det är absolut inte 4 ggr mer. Det spelar faktiskt ingen större roll om du kokar 12 potatisar eller 3. Och i vilket fall som helst så är nog matlagning en rätt liten del i elförbrukningen. Disk däremot (om man använder diskmaskin) kan nog göra rätt stor skillnad. Jag klarar mig med att köra maskinen var tredje dag. Ett hushåll med 4 personer måste säkert köra den varje dag, och en diskmaskin förbrukar relativt mycket el, eftersom den ska värma upp kallvatten.

Som jag skrev tidigare så använder jag bara torktumlare under vintermånaderna. Jag kör kanske en tvättmaskin/vecka i snitt. Även här ligger ett hushåll med 4 personer förstås betydligt högre. Tvättmaskinen värmer också vatten och spelar därför en relativt stor roll, men torktumlaren är nog den stora eltjuven. Om man tumlar all tvätt året runt blir det ett signifikant bidrag till den totala förbrukningen.

Kyl och frys kan jag inte se skulle kunna vara nån stor skillnad mellan 1- och 4-personshushåll. Jag har fullstor kyl och fullstor frys. Kanske det "springs" lite mer i kylen om man är 4 personer, särskilt om 2 av dem är barn, men det torde knappt göra någon märkbar skillnad i elförbrukning.

Jag har datorer som används några timmar per dag, och en stor TV som också går några timmar per dag. Det är klart att om 4 personer har var sin uppsättning av detta (vilket ändå knappast är sannolikt) så går det åt märkbart mer el.

Värme och varmvatten hade vi redan från början uteslutit ur jämförelsen, så hur mycket det duschas är irrelevant.

Jag tvivlar givetvis inte på era siffror, men det vore intressant att få veta vad den stora skillnaden egentligen beror på. Och jag förstår fortfarande inte varför ordet "pensionär" skulle dras in i diskussionen. Skulle elförbrukningen på något vis påverkas av att man blir pensionär? Det är i så fall marginellt (lite mer matlagning, lite mer belysning under den mörkaste delen av året, kanske).
Så klart att inte pensionär är relevant, där emot kan det skilja mellan olika generationer, livsstilar och behov.
Men din förbrukning är låg och statistiskt konstaterad.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Det var många sidor här nu så ngn kanske sagt det redan. Jag hade installerat en egen mätare i mitt egna elskåp då kan du jämföra med den nya. Då vet du om det stämmer.

Satte själv in en Garo 3fas mätare när jag bytte hela skåpet. Så minst en gång i veckan skriver jag ner förbrukningen ifrån den och kollar.
Vårt hus med 90+90kvm gör.av med ca 60kwh om dagen. Då har vi 2nya LLVP + en Gammal LLVP och några el element då vedpannan är trasig å gick inte å använda (hade inte tid att felsöka så detta gick snabbare att fixa innan kylan slog till).

Skall sätta separata elmätare på de övriga sakerna jag vill möta som tex LLVP sen också.
FYI:
Samma storlek 90+90 fast LVvp och ungefär samma elförbrukning just nu på ca 60kWh /dygn
 
S
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Ok blir inte direkt klokare.Men tack för svar.
Får invänta Vattenfalls utredning.
Varför blir du inte klokare? Du har ju fått klockrena svar.
 
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Ok blir inte direkt klokare.Men tack för svar.
Får invänta Vattenfalls utredning.
Hur menar du då?

Jag ser mängder med inlägg som ger dig information om att din nuvarande förbrukning verkar rimlig. Det lutar ju åt att din gamla mätare verkar ha mätt fel.

Vilken årsförbrukning har du haft tidigare?
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Mina datorer slutar fungera om jag stänger av dem.
Det gör min bil också.

Jag har turen att ha en bil som börjar fungera igen när jag startar om den. Det gäller även mina datorer. :)
 
  • Gilla
Elin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.