H hhallen skrev:
5000 kWh i hushållsel för 4 personer låter ändå väldigt mycket.
Ja, kanske om man bor i lägenhet, men bor man i villa (som TS gör) så är det runt 5000kWh/år som är den ”normala” årsförbrukningen på hushållsel.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
M
Okej, vem bjuder på popcorn?:rofl:
 
  • Gilla
Matiost och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det har väl fortfarande inget med "pensionär" att göra. Det finns folk som inte har barn hemma, utan att för den sakens skull vara pensionärer.

5000 kWh i hushållsel för 4 personer låter ändå väldigt mycket.
Gör det, vad har du för vitvaror/hemelektronik, hur ofta lagar du mat du mat, hur ofta duschas det, hur ofta körs tvätt och disk, mm. Det borde vara en ganska markant skillnad på 1 person kontra 4 personer, om vi hoppar över alla ytterligheter. Så det är nog inget ovanligt utan ganska normalt för en 4 personsfamilj.

Nedan gäller för två personer mestadels.
Ett exempel, 2021 var vi i fritidshuset juni-augusti, bostaden förbrukade då ca 325 kWh/månad.
Och i fritidshuset samma period 2021, 300 kWh.
I år 2022 var vi i bostaden juni-augusti men helgerna i fritidshuset, bostaden förbrukade då ca 470 kWh/månad. Och i fritidshuset ca 200 kWh.

Sedan om vi är "abby nornal" (klassisk filmreplik) eller inte kan man alltid fundera på. Men dock fakta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
edan om vi är "abby nornal" (klassisk filmreplik) eller inte kan man alltid fundera på. Men dock fakta.
Haha tack för den underbara Mel Brooks/Marty Feldman-referensen :D
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Bor i litet enplanshus på 110 kvadrat.Efter att Vattenfall var här och byte elmätare 11 november
har våran elförbrukning ökat med 3-4 ggr än innan byte.Blev ca 1000 kwh för november.Huset värms upp
med luftvärmepump och vattenburen golvvärme.Vattenfall utreder men kan ta många veckor och med
skenande elpriser är det ju frustrerande.Så någon som har en aning vad detta kan bero på???
Värmepumpen har de rätta inställningarna så inget har ändrats från innan och efter byte av elmätare.
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Bor i litet enplanshus på 110 kvadrat.Efter att Vattenfall var här och byte elmätare 11 november
har våran elförbrukning ökat med 3-4 ggr än innan byte.Blev ca 1000 kwh för november.Huset värms upp
med luftvärmepump och vattenburen golvvärme.Vattenfall utreder men kan ta många veckor och med
skenande elpriser är det ju frustrerande.Så någon som har en aning vad detta kan bero på???
Värmepumpen har de rätta inställningarna så inget har ändrats från innan och efter byte av elmätare.
Ursäkta om jag lånar och spinner vidare då jag läste detta inlägg som handlar om ev blåst på pengar:thinking:.
Har någon annan märkt hur den "beräknade el förbrukningen" helt plötsligt blivit högre än vad den brukar vara:thinking:.
Kan det bero på att vi NU ska betala in MER till elbolagen för att dom ska klara av kostnaden för alla bundna avtal. För att ev få till baks då vi använt mindre el än av som DOM hittat på och beräknat:thinking:.
Alltså dom "lånar" räntefritt pengar av oss för att själv inte gå back:cool:.
Är det fler som tycks ha utsatts för konstiga "beräknade" årsförbrukningar;)
 
K K Nizze skrev:
Ursäkta om jag lånar och spinner vidare då jag läste detta inlägg som handlar om ev blåst på pengar:thinking:.
Har någon annan märkt hur den "beräknade el förbrukningen" helt plötsligt blivit högre än vad den brukar vara:thinking:.
Kan det bero på att vi NU ska betala in MER till elbolagen för att dom ska klara av kostnaden för alla bundna avtal. För att ev få till baks då vi använt mindre el än av som DOM hittat på och beräknat:thinking:.
Alltså dom "lånar" räntefritt pengar av oss för att själv inte gå back:cool:.
Är det fler som tycks ha utsatts för konstiga "beräknade" årsförbrukningar;)
Nej. Det är noggrant reglerat hur elbolagen ska räkna ut det viktade medelpriset. Att det blivit högre än snittpriset per timme beror på att priset varierar mer än vanligt och "dyrtimmarna", där många med rörligt månadsmedelspris har majoriteten av sin förbrukning, har blivit dyrare.

Den beräknade årsförbrukningen har inget med kostnaden att göra. På fakturan betalar man exakt det man har gjort av med föregående månad.
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
huset byggt 1995.2-3 personer i hushållet.ca 22 grader inne.isolering vet ej men frågan var egentligen hur
Det kunde bli sån enorm skillnad?.November har ju mestadels varit plusgrader.Hade hög förbrukning feb/mars men inte lika mycket som nu,och då var det kallare.
Den enorma skillnad är för att du har en mätare nu som fungerar o den innan visade fel. 1000 kwh för ett hus i november är fullt rimligt. 250 kwh är på tok för litet. Lägenheter har förbrukning på 250’kwh månad typ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara Belysningen+kyl och frysskåp i min kåk ligger på 300Kwh på en månad, då är allt led och lågenergi.
När värmen (luft-vatten->golvvärme) kommer till hamnar vi på totalt 1600 Kwh för november månad (norra Sverige)
120kvm hus. 20° inomhus.
 
A AndersS skrev:
Gör det, vad har du för vitvaror/hemelektronik, hur ofta lagar du mat du mat, hur ofta duschas det, hur ofta körs tvätt och disk, mm. Det borde vara en ganska markant skillnad på 1 person kontra 4 personer, om vi hoppar över alla ytterligheter. Så det är nog inget ovanligt utan ganska normalt för en 4 personsfamilj.

Nedan gäller för två personer mestadels.
Ett exempel, 2021 var vi i fritidshuset juni-augusti, bostaden förbrukade då ca 325 kWh/månad.
Och i fritidshuset samma period 2021, 300 kWh.
I år 2022 var vi i bostaden juni-augusti men helgerna i fritidshuset, bostaden förbrukade då ca 470 kWh/månad. Och i fritidshuset ca 200 kWh.

Sedan om vi är "abby nornal" (klassisk filmreplik) eller inte kan man alltid fundera på. Men dock fakta.
Jag lagar mat en gång per dag och använder ugnen relativt frekvent till brödbak (kanske 2 ggr/vecka i snitt). Jag kan tänka mig att elåtgången för matlagning är lite högre för 4 personer än för en, men det är absolut inte 4 ggr mer. Det spelar faktiskt ingen större roll om du kokar 12 potatisar eller 3. Och i vilket fall som helst så är nog matlagning en rätt liten del i elförbrukningen. Disk däremot (om man använder diskmaskin) kan nog göra rätt stor skillnad. Jag klarar mig med att köra maskinen var tredje dag. Ett hushåll med 4 personer måste säkert köra den varje dag, och en diskmaskin förbrukar relativt mycket el, eftersom den ska värma upp kallvatten.

Som jag skrev tidigare så använder jag bara torktumlare under vintermånaderna. Jag kör kanske en tvättmaskin/vecka i snitt. Även här ligger ett hushåll med 4 personer förstås betydligt högre. Tvättmaskinen värmer också vatten och spelar därför en relativt stor roll, men torktumlaren är nog den stora eltjuven. Om man tumlar all tvätt året runt blir det ett signifikant bidrag till den totala förbrukningen.

Kyl och frys kan jag inte se skulle kunna vara nån stor skillnad mellan 1- och 4-personshushåll. Jag har fullstor kyl och fullstor frys. Kanske det "springs" lite mer i kylen om man är 4 personer, särskilt om 2 av dem är barn, men det torde knappt göra någon märkbar skillnad i elförbrukning.

Jag har datorer som används några timmar per dag, och en stor TV som också går några timmar per dag. Det är klart att om 4 personer har var sin uppsättning av detta (vilket ändå knappast är sannolikt) så går det åt märkbart mer el.

Värme och varmvatten hade vi redan från början uteslutit ur jämförelsen, så hur mycket det duschas är irrelevant.

Jag tvivlar givetvis inte på era siffror, men det vore intressant att få veta vad den stora skillnaden egentligen beror på. Och jag förstår fortfarande inte varför ordet "pensionär" skulle dras in i diskussionen. Skulle elförbrukningen på något vis påverkas av att man blir pensionär? Det är i så fall marginellt (lite mer matlagning, lite mer belysning under den mörkaste delen av året, kanske).
 
H hhallen skrev:
om 4 personer har var sin uppsättning av detta (vilket ändå knappast är sannolikt) så går det åt märkbart mer el.
Det är nog ofta högst sannolikt. Vi har fler datorer igång än personer i hushållet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, kanske om man bor i lägenhet, men bor man i villa (som TS gör) så är det runt 5000kWh/år som är den ”normala” årsförbrukningen på hushållsel.
Detta låter egendomligt för mig. Varför skulle förbrukningen av hushållsel (alltså exklusive förbrukning för värme och varmvatten) skilja sig åt beroende på om man bor i lägenhet eller villa? Jag förutsätter då att även lägenhetsboende tvättar i egen tvättmaskin (så har jag det) och inte använder gemensam tvättstuga där hyresvärden står för elen.

Visst, lite mer belysning i en villa kanske. Men återigen, belysning är marginell som elförbrukare, särskilt nu när de flesta ljuspunkter består av LED-lampor. Vad finns det annars i en villa som bidrar till förbrukningen av hushållsel, och som man inte har i en lägenhet? Jag är genuint nyfiken, eftersom jag planerar att flytta från hyreslägenhet till villa under nästa år.
 
Garaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog ofta högst sannolikt. Vi har fler datorer igång än personer i hushållet.
Så kan det naturligtvis vara. Och en del människor stänger tydligen aldrig av sin dator. Det finns även människor som har TVn igång hela dagen som nån sorts bakgrundskuliss. Men jag tvivlar på att ett 4-personshushåll har 4 65-tums TV-apparater som går dagen i ända, och jag betraktar inte heller de nämnda användningsmönstren som normala.

En stor TV kan dra runt 200 W, så om man har den igång en stor del av sin vakna tid (säg 14 timmar per dygn) så skulle den plocka ihop över 1000 kWh på ett år. Gör man så får man väl skylla sig själv när elräkningen blir hög.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Garaget.
Jag förstår inte. På vilket sätt bidrar ett garage till förbrukningen av hushållsel? Mer än takbelysningen? Och den (eventuellt) motordrivna garageporten? Varav för övrigt ingendera lär göra märkbart avtryck i elförbrukningen.
 
nikasp
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Så ni menar att mellan 10000-12000 kwh per år är normalt för ett litet hus med vattenburen golvvärme??
Vi har 126 kvm enplan i Stockholm och gör av med 12-13000 kWh per år. Hyfsat ny Nibe F370 och vattenburna värme via radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.