D Derbyboy skrev:
Jag antar (om jag förstår det rätt) att jag behöver en pump som klarar 33,6/4 liter per minut, alltså 8,4 liter per minut.
Du behöver en pump som kan pumpa 500 liter/timme.

Stillastående 4 minuter (240 sekunder)
Drifttid 12 sekunder blir 15 starter/timme

15*12 sekunder = 180 sekunder (1,5 minuter) total drifttid/timme
33,6 Liter * 15 = 504 Liter/timme
500/60 = ~9 liter/minut
Vilken länspump till båt som helst klarar detta enkelt.
https://www.hjertmans.se/produkter/...spumpar-elektriska/seaflo-lanspump-750gph-12v
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Och jag kan i princip strunta i många amp den drar?

Det spelaren ingen roll om jag väljer en pump som är specad på 1 eller 5 amp. Appen beror på hur många liter den faktiskt pumpar ut eller är det så att en kraftigare pump drar mer ström per liter?
 
en kraftigare pump kommer ju såklart pumpa mer och dra mer ström ända tills den stannar.
 
Är det inte smidigare att bara köpa ett elverk som driver befintliga pumpar? Eller det är avbrott så pass ofta att det kommer bli för meckigt att koppla om och dra igång verket? Och man måste ju såklart vara hemma för att starta upp allt.
 
Det är definitivt meckigare och dyrare att dra igång elverk. Jag är ofta inte på plats när det är strömavbrott.

Fjörstyrda elverk är inte en billig lösning.
 
Fattade jag det rätt med att du har 230v pump? Om så är fallet varför inte bara en UPS som kopplas mellan matning och pumpen. Förvisso kanske du inte klarar dig med den minsta om du absolut vill klara långvariga avbrott men i princip har du ju i en UPS automatiskt inkoppling, batteri och inverter till 230v och om du har dina existerande pumpar på stickpropp i princip en installation som inte kräver elektriker.
 
j.f.s
Länspump, batteri och en liten solpanel för att hålla batteriet laddat så mycket det går?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En länspump är inte gjord för att så och pumpa i timmtal, Deras primära uppgigt är att flytta bort regnvatten eller annat som kommer tillfelligt in på fel ställe och så går de ju i någon minut om en de åt gången
 
M myrstack skrev:
Fattade jag det rätt med att du har 230v pump? Om så är fallet varför inte bara en UPS som kopplas mellan matning och pumpen. Förvisso kanske du inte klarar dig med den minsta om du absolut vill klara långvariga avbrott men i princip har du ju i en UPS automatiskt inkoppling, batteri och inverter till 230v och om du har dina existerande pumpar på stickpropp i princip en installation som inte kräver elektriker.
Nej Tanken är att ha någon form av 12v pump, typ en läspump.

Jag har 2-3 översvämningar i krypgrunden per år. De inträffar när det är snösmältning alt regn och samtidigt strömavbrott. Strömavbrotten är aldrig längre än 12h.

Jag tänker mig länspumpar för båtar 12v kopplade till 12v batteri.
 
J Jonas_81 skrev:
En länspump är inte gjord för att så och pumpa i timmtal, Deras primära uppgigt är att flytta bort regnvatten eller annat som kommer tillfelligt in på fel ställe och så går de ju i någon minut om en de åt gången
Vad rekommenderar du för 12v pump?
 
D Derbyboy skrev:
Vad rekommenderar du för 12v pump?
Har ingen större erfarenhet annat än mindre löspumpar och ska vi säga midprice och neråt ( har inte sett behov av dyrare) men de har efter en tids användning kommit med några ovälkomna egenskaper.

Finns ju olika modeller de vanligaste e ju "sänkpumps" typ.
 
Nu kanske din tomt är så att det inte skulle fungera, men jag hade ett liknande problem och la ner en dränkpump och drog iväg med slangen så att den slutade något under nivån där pumpen började suga luft. slutet på slangen stoppade jag ner i en avsågad pet-flaska. Det här gjorde att jag bara behövde köra pumpen tills slangen var fylld, resten av tiden gjorde hävertverkan att gropen tömdes till samma nivå som petflaskan, om nivån steg så rann det över i petflaskan via hävert. Ibland kom det luft i slangen och jag behövde köra pumpen igen. Slangen var ca 30 meter lång
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.