Jag har en IVT Greenline HT C7 ifrån 2002 som tuffar och går men har alltid haft ett aningens högt delta mellan gt8 och gt9.. ca 10°c skillnad.
Förra året bytte jag ut den interna cirkulationpumpen (Wilo) då den började läcka. Såklart va det en lördag mitt i smällkalla vintern så det blev en pump från biltema. Nu bytte jag även ut den externa pumpen mot en likadan då den gamla va skållhet och skramlade å lät. Den va rätt så jätteglapp innuti.
Även nu blev det en från biltema så det blev två likadana.

Nu står båda pumparna i "Auto" och drar ca 8-9 watt/st jämfört med de gamla som drog 65w i läge 3. Är det nån som kan förklara som att jag vore lite dum i huvudet hur autoläget faktiskt fungerar? Hur kan den lista ut vilken cirkulation jag behöver i nitt hus? Eller ska jag helt enkelt ställa dom i konstantläge och skita i det där med auto?
Skall man isf ställa båda pumparna på samma hastighet?

Ser man på relatidsförbrukningen i min Fronius smartmätare så har elförbrukningen ökat lite smått sen jag bytte sista pumpen. Kompressorn tycks gå aningens längre varje gång om man grandkar grafen. Marginell skillnad dock. Bifogar en graf över den dagen jag bytte pump nr 2.

(Har förstått att slangarna i denna modell av BV-pump har en tendens att klägga igen, borde kanske ta en titt på den någon gång också)
 
  • Energianvändningsdiagram över tid, fluktuerande mönster, daglig förbrukning, gränssnitt för energihanteringssystem.
Samt så undrar jag vad det här är för låda som sitter på varma sidan ut från VP, efter den externa cirkulationspumpen? En rund låda med en bult i
 
  • Installation med kopparrör och svart filtercylinder. Eluttag och rör syns i bakgrunden. Inomhus, teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett hembygge Kan vara en för avluftning, det övre röret går ner ca 10 cm in och då stannar luften i topp men då ska det vara en luftventil i stället för en plugg.. kan även vara en utjämning av temp när VP slår om från VVB till system, för att undvika knäppningar i rören.
 
Tack för svar, har aldrig förstått vad det är för något, men då fortsätter jag nog på inslaget spår och lämnar den ifred fortsättningsvis också.

Slog mig idag om det var någon slags filter men det verkar långsökt då det sitter ett sånt smidigt nålfilter eller vad det kallas på retursidan.. så det kändes långsökt och får inte riktigt ihop konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.