Hej om man lägger sin golvvärme förlagd i glasfibermatta på spånskiva i nytt badrum, räcker inte den mattan som armering till avjämningsmassan då? eller måste armeringsnät också på detta efteråt
 
Är nog EL-golvvärme som du ska lägga. lämpligt är att limma ett putsnät ( 10 mm rutor ) med limpistol. Då får flyten en armering och samtidigt så kan V---kabeln på ett enkelt sätt läggas rakt. Först limmas ( limpistol ) den lite här och där. Efter det när det ser bra ut, så limmas det tätare och framför allt i kurvorna. Det går bara att lämna ca 20 cm utmed väggarna, ingen går där och det mindre meter V-kabel.
 
Yes det är ju praxis om man kör V kabel. Men jag ämnar köpa kabel denna gång fördaregn i glasfibermatta, därav undrar jag om denna matta agerar även armering?
 
OK Har du golvgips som underlag, är obrännbart, då kan det vara lämpligt att lägga ett putsnät ovanpå för att armera flyten. Håller ihop på ett bra sätt så det inte spricker. Tänk på att få ner slangen för givaren mitt i mellan två slingor och att slangen har en lång böj för att få ner/upp givaren. Slangen tätas i änden med värme och plattas till. Inget flyt in i slangen.
 
Hej Jonaserik, Jag har specat både underlag och vad min fråga är förstår inte din input haha.. hursom jag undrar endast om glasfibermattan kan användas som armering som golvvärmen kommer med eller om man behöver komplettera med stålarmering. Resten har jag styr på :)
 
OK det går nog, men den liksom lite mjukare och inte så styv som nätet är. Upp till var och en hur man gör. Jag har lagt några golv med nät och dom håller, utan nät kan jag inte säga något om.
 
Om det är sån glasfibermatta jag tänker mig så ligger ju den under kabeln mer eller mindre, jag tänker att armeringen skulle man väl snarare vilja ha mitt i gjutningen?
 
S senegym skrev:
Hej om man lägger sin golvvärme förlagd i glasfibermatta på spånskiva i nytt badrum, räcker inte den mattan som armering till avjämningsmassan då? eller måste armeringsnät också på detta efteråt
Hej,

Såhär 2 år senare, fick du några klarheter?

Jag ska göra samma grej och undrar om man behöver armera när man lägger golvvärmematta.
 
farni farni skrev:
Hej,

Såhär 2 år senare, fick du några klarheter?

Jag ska göra samma grej och undrar om man behöver armera när man lägger golvvärmematta.
Jag körde arm. nät ändå för säkerhetsskull. skulle nog säga att jag är glad för det med tanke på att detta huset rör sig en hel del och gjutningen inte var extremt tjock.
 
S senegym skrev:
Jag körde arm. nät ändå för säkerhetsskull. skulle nog säga att jag är glad för det med tanke på att detta huset rör sig en hel del och gjutningen inte var extremt tjock.
Tack, vilken typ av nät la du? La du nätet över eller under värmemattan? Har du några bilder man kan få se? 😁
 
farni farni skrev:
Tack, vilken typ av nät la du? La du nätet över eller under värmemattan? Har du några bilder man kan få se? 😁
Helt vanligt armeringsnät
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.