N Nikorasu skrev:
Varför tror du inte det? Var tror du att värmen ska komma från som FLVP ska återvinna ur luften om ingen är i huset och det är kallt ute?
Det handlar inte om det. Att ventilera ett hus kostar. Den luft som tas in i huset ska värmas till rumstemperatur. Du kan sen välja att återvinna en del av den energin genom att ta energi ur frånluften. Eller så kan du "elda för kråkorna" och bara släppa ut den varma luften.
En FLVP är en slags FX-återvinning

Med ditt resonemang så skulle alla FLVP gå i ren eldrift när folk är på jobbet och i skolan på dagarna.
Den värmen som människorna tillför när de är hemma är ju en slags "gratisenergi", så det har du rätt i, men det är inte den stora anledningen till att man återvinner frånluft
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Jag vet precis vad en FLVP är. Har en som går i sommarstugan nu där det behövs underhållsvärme.

Min poäng är att om du inte är i huset och det behövs värme, så fungerar en FLVP som en ren elpanna. Gör en skiss med huset som systemgräns med energiflöden så förstår du.

Och i det läget är det bara slöseri att ha ventilationen på, då man i så fall först värmer inneluften med el och sedan ventilerar ut den värmda luften.
Extremt dumt att stänga av ventilationen , även om ingen är hemma så är ventilation bra för hus / inredning .
Har en FLVP själv och den är ingen "ren elpanna" går på enbart kompressor fast det är -2 utanför huset .
En kompressor som kan producera max 2 kw .
Japp , tillför också vedvärme från en kamin + stängt av golvvärmen där kaminen bor .
 
Vilka dumheter…

Exemplet med att åka till jobbet är helt fel. Du kommer därefter hem och lagar mat och eldar i kaminen och tillför energi som kompressorn kan ta tillvara.

Om du stänger sommarstugan för säsongen och åker därifrån så finns det endast en sak som kan tillföra energi till huset - elpatronen.

Hoppas alla med FLVP som åker från huset en längre tid inte lyssnar på dessa dåliga råd, och stänger av ventilation för att spara el och pengar.
 
  • Wow
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Vilka dumheter…

Exemplet med att åka till jobbet är helt fel. Du kommer därefter hem och lagar mat och eldar i kaminen och tillför energi som kompressorn kan ta tillvara.

Om du stänger sommarstugan för säsongen och åker därifrån så finns det endast en sak som kan tillföra energi till huset - elpatronen.

Hoppas alla med FLVP som åker från huset en längre tid inte lyssnar på dessa dåliga råd, och stänger av ventilation för att spara el och pengar.
Där gjorde du en 180 gradare :rofl:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Extremt dumt att stänga av ventilationen , även om ingen är hemma så är ventilation bra för hus / inredning .
Har en FLVP själv och den är ingen "ren elpanna" går på enbart kompressor fast det är -2 utanför huset .
En kompressor som kan producera max 2 kw .
Japp , tillför också vedvärme från en kamin + stängt av golvvärmen där kaminen bor .
Nonsense, ett hus utan innevånare behöver inte ventileras.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
N Nikorasu skrev:
Nonsense, ett hus utan innevånare behöver inte ventileras.
Skärp till dig nu .....
 
J
Jag skulle definitivt dra ner på ventilationen. På vintern finns ju naturlig ventilation. Varmluft går upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Vilka dumheter…

Exemplet med att åka till jobbet är helt fel. Du kommer därefter hem och lagar mat och eldar i kaminen och tillför energi som kompressorn kan ta tillvara.

Om du stänger sommarstugan för säsongen och åker därifrån så finns det endast en sak som kan tillföra energi till huset - elpatronen.

Hoppas alla med FLVP som åker från huset en längre tid inte lyssnar på dessa dåliga råd, och stänger av ventilation för att spara el och pengar.
Du är helt ute och seglar.
Utan att komplicera saken för mycket, så tänk dig detta scenariot:

Det är 0 grader utomhus
Du ska omsätta en viss mängd luft oavsett om folk är hemma eller inte.
Den 0 gradiga luften som du tar in i huset ska värmas upp till 20 grader. För det åtgår en viss energi.

Vilket tror du är mest ekonomiskt?
Att släppa ut samma mängd 20 gradig luft?
Eller att ta till vara på energin och kanske släppa ut 5 gradig luft istället?

Tror du att en luft/vatten-värmepump som står utomhus inte fungerar om ingen står och lagar mat framför den?
 
L lordi skrev:
Du är helt ute och seglar.
Utan att komplicera saken för mycket, så tänk dig detta scenariot:

Det är 0 grader utomhus
Du ska omsätta en viss mängd luft oavsett om folk är hemma eller inte.
Den 0 gradiga luften som du tar in i huset ska värmas upp till 20 grader. För det åtgår en viss energi.

Vilket tror du är mest ekonomiskt?
Att släppa ut samma mängd 20 gradig luft?
Eller att ta till vara på energin och kanske släppa ut 5 gradig luft istället?

Tror du att en luft/vatten-värmepump som står utomhus inte fungerar om ingen står och lagar mat framför den?
Du tänker fel, då du utgår från att du ska omsätta en viss mängd luft. Om huset skall underhållsvärmas under vintersäsongen då ingen är där, finns inget ventilationsbehov. Däremot finns ett behov att tillföra värme för att bibehålla en högre innetemperatur än utetemperaturen. Det enda som kan göra det är elpatronen. Om ventilationen då går, så ventilerar du ut den varma luften och ersätter den med kall uteluft.

Vi talar här om en frånluftsvärmepump - håll dig till ämnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
sprucetwig och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är först när utetemperaturen blir lägre än pannans förångningstemperatur som den bara är en elpanna med återvinning på ventilationen.
Är det t ex 10 grader utomhus, kylar en flvp ventilationsluften till under utetemperaturen och tillför ventilationen värme till huset.
 
  • Gilla
Herr Frank och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är först när utetemperaturen blir lägre än pannans förångningstemperatur som den bara är en elpanna med återvinning på ventilationen.
Är det t ex 10 grader utomhus, kylar en flvp ventilationsluften till under utetemperaturen och tillför ventilationen värme till huset.
Jo, men om du låter bli att ventilera ut luften stannar samma värme i huset utan att kompressorn behöver göra något…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ladda in fläktsynkdrift via usb, hur lätt som helst.

Då sänker den ventilationen när kompressorn inte går och varvar upp igen när kompressorn startar.

Win-win.
 
  • Gilla
Alarss
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Du tänker fel, då du utgår från att du ska omsätta en viss mängd luft. Om huset skall underhållsvärmas under vintersäsongen då ingen är där, finns inget ventilationsbehov. Däremot finns ett behov att tillföra värme för att bibehålla en högre innetemperatur än utetemperaturen. Det enda som kan göra det är elpatronen. Om ventilationen då går, så ventilerar du ut den varma luften usch ersätter den med kall uteluft.

Vi talar här om en frånluftsvärmepump - håll dig till ämnet.
Ja det är ju precis det vi talar om.

Om du stänger av ventilationen helt så har du ju inget att återvinna och då blir det ren eldrift OM man vill ha värme i huset. Stänger man av värmen också så blir det ju gratis. Det är inte det jag opponerar mig mot.
Du hävdar att kompressorn enbart återvinner den tilskottsvärme som människorna tillför, vilket är helt fel.
Den återvinner energin i den luft som du redan har värmt upp en gång.
Man tillför alltid en viss mängd energi oavsett typ av värmepump, för kompressorn går ju inte gratis

Du svarade inte på min fråga om vilket som är mest ekonomiskt?
Att släppa ut 20 gradig luft, eller 5 gradig?
 
L lordi skrev:
Ja det är ju precis det vi talar om.

Om du stänger av ventilationen helt så har du ju inget att återvinna och då blir det ren eldrift OM man vill ha värme i huset. Stänger man av värmen också så blir det ju gratis. Det är inte det jag opponerar mig mot.
Du hävdar att kompressorn enbart återvinner den tilskottsvärme som människorna tillför, vilket är helt fel.
Den återvinner energin i den luft som du redan har värmt upp en gång.
Man tillför alltid en viss mängd energi oavsett typ av värmepump, för kompressorn går ju inte gratis

Du svarade inte på min fråga om vilket som är mest ekonomiskt?
Att släppa ut 20 gradig luft, eller 5 gradig?
Nej. Jag hävdar att om man vill underhållsvärma ett hus med FLVP när man är bortrest, ska man stänga av ventilationen för att få lägst möjliga kostnad.

Hoppas denna diskussion kan vara till nytta för någon.
 
N Nikorasu skrev:
Nej. Jag hävdar att om man vill underhållsvärma ett hus med FLVP när man är bortrest, ska man stänga av ventilationen för att få lägst möjliga kostnad.

Hoppas denna diskussion kan vara till nytta för någon.


N Nikorasu skrev:
Det stämmer. Om huset står tomt så är en FLVP en ren elpanna.
N Nikorasu skrev:
Varför tror du inte det? Var tror du att värmen ska komma från som FLVP ska återvinna ur luften om ingen är i huset och det är kallt ute?
N Nikorasu skrev:
Min poäng är att om du inte är i huset och det behövs värme, så fungerar en FLVP som en ren elpanna.
Jag har bifogat tre citat där det är precis det du hävdar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.