Vi har ritat en skiss på ett stort hus, ca 250 kvm, enplans med loft.
Nu letar vi billifgaste möjliga leverantör...
tips och ideer är mycket välkomna.
Både inom trä och annat typ betsa tex.....

Är det svårt att göra grunden själv?
 
Jag tror det bästa blir om du kompletterar ritningen med en kravspecifikation och därigenom gör en ordentlig 'offertförfrågan'. Sedan skickar du ut samma offertförfrågan till de husleverantörer du tror på och kanske några till och väntar på offerterna.

Ju tydligare du/ni är med era krav ju lättare kommer det gå att jämföra offerterna.

Lycka till.
 
vi har skickat till sverige vilklan, folkvillan, vittjärvs, best, dolena, arvisson snickeri och ja var det kanske nån mer... jo husstommen. ska skicka till villa varm med
Har inyte fått något pris ännu.
Vet någon något om utländska husleverantörer?
 
Det som avgör vilka som blir dyrast är vilken standard ni vill ha och om ni vill köra med eller utan totalentreprenad. De flesta husleverantörer är ju rätt lexibla (förutom budget såsom smålandsvillan, älvsbyhus och finndomkoncernen). Fiskarheden brukar ju kunna göra billiga byggsatser, men jag vet inte riktigt hur flexibla de är.

Det absolut bästa är att göra precis som Robert_Maria skriver - en standardiserad offertförfrågan inklusive ritningar. Det ger mindre utrymme för variation.
 
Å andra sidan. Är man ute efter billigast möjliga (som trådskaparen är) skall man nog inte vara för petig i sin kravspec. I stort sett alla husleverantörer har sitt sätt att bygga på och det blir naturligtvis billigast om man kan använda respektive hustillverkares lösning. Så om det inte är superviktigt att t.ex. väggen skall vara konstruerad på ett speciellt sätt så bör man vara öppen för förslag.

Detta gör det naturligtvis mycket svårare att jämföra de olika anbuden man får (än om man hade begärt offert på en detaljerad kravspec), men det går. Och blir troligtvis billigare.
 
Istället för att ange alla detaljer, kan man ange vilken funktion man vill ha. T.ex.:
Fönster: Max U-värde 1,3
Väggar: Max U-värde YYY
Vitvaror: Rostfria, märke Electrolux, Siemens eller liknande
Badrum: Kaklade väggar, klinkers på golv
Golv: 14 mm parkettgolv
Kamin: Contura 650 eller liknande
Fasad: Träfasad
osv.

Om ni tar kontakt med 15 leverantörer, får ni kanske 5 svar som bygger på ungefär samma underlag. Av dessa är jag ganska säker på att några kommer att vara avsevärt dyrare än de andra, och därmed snabbt kan sorteras bort. Av de 2-3 som finns kvar kan därefter jämföras mer i detalj.
 
Hej!
Jag har också en ritning på ett hus och letar efter billig leverantör.
Har ni fått tag i någon?
 
nej, men just nu verkar ipars, nostaljihus och vittjärvs vara billigast
har även fått en offert från fiskarheden på en utbyggd sidensvansen, som skulle gå på 700 000 i byggsats
 
Kolla med Vallsjöhus. De var nästan 300 000:- billigare på samma hus med motsvarande standard som Vittjärvs och Myresjöhus.
 
matbr107 skrev:
Kolla med Vallsjöhus. De var nästan 300 000:- billigare på samma hus med motsvarande standard som Vittjärvs och Myresjöhus.
Jämför du då priset med eller utan totalentreprenad?
 
Vittjärvs kör inte med totalentreprendad i Norrköping. Myresjöhus har totalentreprenad.

Priset avser alltså hela paketet för ett nyckelfärdigthus oberoende av entreprenadform. Jag tycker personligen att om Myresjös pålägg på nästan 300 000:- för att ta totalansvaret inte överväger fördelen med att ha totalentreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.