Jag håller på att renovera ett rum i vårat hus som är byggt på 30 talet. När jag tar bort tapeten från murstocken kommer det fram ett avlångt hål som de bara tapetserat över. Vad har detta fyllt för funktion tidigare och vad skall jag göra nu? Skall jag fylla i med putsbruk och tapetsera över?

Slitet rum, skadad tapet, fuktskador, mögel, försummelse, renoveringsbehov, äldre väggdesign, avflagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med spricka, avslöjande tegelsten, och korroderade metallfästen. Sliten och övergiven utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det har suttit ett dragspjäll i det avlånga hålet. Hålet längst ned har troligen varit en anslutning till samma rökkanal för en köksspis.

Bäst är väl att köpa en säck murbruk och några tegelstenar och mura igen. Är skorstenstocken i drift?
 
S Snorkeljohn skrev:
Jag håller på att renovera ett rum i vårat hus som är byggt på 30 talet. När jag tar bort tapeten från murstocken kommer det fram ett avlångt hål som de bara tapetserat över. Vad har detta fyllt för funktion tidigare och vad skall jag göra nu? Skall jag fylla i med putsbruk och tapetsera över?

[bild] [bild]
Ser väl ut som ett spjäll. Ska du inta ha kamin/värmekälla i den murstocken är det nog bara att sätta igen. Men kanske klokt att göra det ordentligt om du vill montera något senare. Jag skulle i så fall tagit bort spjället och satt igen med bruk för murstock. Ska du ha kamin så brukar de ha spjäll monterat nere vid anslutningen, men det bör du prata med leverantör/montör om.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har suttit ett dragspjäll i det avlånga hålet. Hålet längst ned har troligen varit en anslutning till samma rökkanal för en köksspis.

Bäst är väl att köpa en säck murbruk och några tegelstenar och mura igen. Är skorstenstocken i drift?
Nu har jag Googlat dragspjäll och kan bara hålla med. Det är säkert ett dragspjäll som har suttit i hålet som är ca. 2x15cm.

Murstocken används inte idag, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden. Är det nödvändigt att använda elfast bruk eller funkar det med putsbruk B som jag redan har hemma? Det känns överdrivet att köpa 4,5kg eldfast bruk och sedan bara använda ett par hundra gram. Eller finns det annat man kan använda?
 
Claes Sörmland
S Snorkeljohn skrev:
Nu har jag Googlat dragspjäll och kan bara hålla med. Det är säkert ett dragspjäll som har suttit i hålet som är ca. 2x15cm.

Murstocken används inte idag, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden. Är det nödvändigt att använda elfast bruk eller funkar det med putsbruk B som jag redan har hemma? Det känns överdrivet att köpa 4,5kg eldfast bruk och sedan bara använda ett par hundra gram. Eller finns det annat man kan använda?
Det går bra med vanligt murbruk. C-bruk är ännu bättre för det är lite rörligare men det spelar nog ingen roll för ett så litet hål.
 
Nu har jag knackat loss skenorna för dragspjället och putsar senare igen hålet med putsbruk C.
Tack för hjälpen, det här blir kanonbra tror jag. :)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.