Hej...

Jag håller på atta tapetsera om i vardagsrummet och märkte till min fasa att längst ned i hörnet vid falkom´ngdörre fanns en vattenskada.
Träta är innågon mörkare men inte mjukt eller liknande. fukten har stigit ca: 15cm från golvet upp på högerfodret. Ut på golvet finns en liten men märkbara halvcirkel av fukt.

Jag har mätt upp fuktigheten i oloka delar kring balkongdörre och fick dessa resultet.

längst ut fuktcirkeln i golvet är den 14% fuktighet.
I golvet precis under dörrfodret är det 12%
I dörrfoderet är det 13%

Hur rädd bör jag vara?
Vilken fuktighet är ok?¨
Vad bör jag göra?
Jag försöker nu ha koll på skadan för att ett, se vart vattnet kommer ifrån samt för att se att det inte blir värre.

Är dett a ett vanligt problem med balkongdörrar och är det någon som kan tipsa om vart vattnet kommer ifrån. På vänster siadan av dörren ser man en antydan till fuktskada så vatten kommer helt klart från högersidan.


/Freddie
 
Det är obehagligt med fuktskador. Speciellt om man inte vet varifrån de kommer.
Kolla i första hand om det är innefrån eller utefrån det kommer. Har du en läckande radiator, rör etc?
Har du droppbleck ovan balkongdörren? Hur är anslutningen mot tröskel - balkong? Det finns många
anledningar till läckage.
 
Om du med "farligt" menar risken för mögeltillväxt så är förutsättningarna för att mögel ska kunna växa följande:
För att mögel ska kunna växa krävs det vissa förutsättningar. Det ena är att temperaturen måste vara över +7 och det andra är att luftfuktigheten måste vara 85% eller högre. Dessutom så måste möglet ha tillgång på syre och näring. Syre finns ju i luften och när det gäller näring så räcker det oftast att ytan är smutsig.

Bäst växer mögel vid en temperatur av +30 grader, sjunker temperaturen under +5 grader avstannar mögeltillväxten och stiger temperaturen över +40 grader så sker detsamma. Är temperaturen och luftfuktigheten däremot gynnsam så växer mögel mycket snabbt, ofta tar det bara några dagar.

Undersök varifrån fukten kommer och åtgärda problemet innan fuktskadan förvärras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.