S
https://streamable.com/v9zxt7
Vattnet som rör på sig...


https://streamable.com/ba21nj
Prov med tändaren


Luktade illa i tvättstugan idag, vattenlåset var torrt. Fyllde på det men tyckte ändå att det drog ifrån vattenlåset så jag provade med tändare och det läcker ju...

Se bifogade videos.

Vad kan detta bero på? Det verkar ju inte läcka runtom där gummitätningen ska täta utan snarare direkt ifrån vattnet?... Det syns även att vattnet rör på sig på en videon.

Vad kan man göra åt detta?
 
Claes Sörmland
Det klassiska är väl att avluftningen inte fungerar (om den ens finns) och att vattenlåset har dragits ur när någon har spolat i toaletten. Den lägre vattennivån i vattenlåset gör att luft tar sig ut eller in där.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det klassiska är väl att avluftningen inte fungerar (om den ens finns) och att vattenlåset har dragits ur när någon har spolat i toaletten. Den lägre vattennivån i vattenlåset gör att luft tar sig ut eller in där.
Jo det förstår jag att det kan bero på ifall det bara hade varit problem med att den dragit ur vattenlåset. Men nu kommer det ju luft med vad jag antar är så högt tryck att det pressar igenom vattenbarriären i vattenlåset. Kan det ha med avluften att göra?
 
S
Ritning med rörledningar, förvar, tvättstuga, anmärkningar på svenska, teknisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser avloppssystemet ut så långt som jag kan svara på.
Det verkar som att man kopplat ihop allting utanför huset och inte i plattan alltså. Avluftning finns på toalettstammen, ingenting på köksstammen.

Det är i golvbrunnen som har garagets spygatt ansluten som släpper igenom luft alltså, den andra golvbrunnen gör det inte.
 
S
Vart och tänka på spygatten om den kan ställa till med något. Så jag provade att plugga igen röret som går från golvbrunnen till spygatten och då slutar det faktiskt att pysa ut luft. Så tills vidare får det röret vara pluggat... Spygatten har det inte runnit vatten i på typ 10 år så det borde vara lugnt..

Det var ett jäkla drag på luften i röret mellan spygatt och garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.