Hej!
På min tomt har jag med röjsåg tagit ner och forslat bort 600m² torpspirea, jag har ca 100m² kvar att ta bort före bladsprickningen nästa vår. Grenarna växer så tätt att det blir som ett kvävande täcke, där växer inget annat. I med att det är gott om snö på vintern har buskarna tryckts ner, varvid de markslingrande grenarna som tar död på konkurrenterna.
Troligen planterades spirean på 70-talet och när underhållet försvann fick buskarna sprida sig ohämmat i 50 år.
Klingskyddet på röjsågen fick tas av, det gick inte annars att komma åt buskarna.
Över buskarna har halvtjock presenning lagts (180g/m²), dessa är tänkta att ligga kvar i två år. Därefter räknar jag med efterarbete med att hålla efter eventuella frön som legat kvar.
Spirean har spritt sig över tomtgränsen in i angränsade skog varför jag även har en del att ta bort där med röjsåg, före bladsprickning och efter lövfällningen.

Jag kan inte heller förstå var spirean fortfarande säljs, den är invasiv utan begränsning.
 
  • Skogsmark med nedfallna löv, grenar, en övergiven röd cykel, träd i bakgrunden och disigt himmelsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå presenningar täcker mark, skog i bakgrunden, klart väder, antydan till byggnation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, tyvärr sprider den sig i skogarna lite här och där. Samma sak med snöbär.
Det här är problem som det borde tas tag i.
 
Claes Sörmland
Jag har gått igenom samma sak och rensat bort hundratals kvadratmeter av denna helvetesväxt. Nu finns den knappt längre på min tomt men precis som i ditt fall på omgivande naturmark.

Jag tvivlar på att du kan döda den med täckning på det sättet, det kommer att trycka sig upp igen.

Jag har haft framgång med tre metoder:

1. Uppgrävning.
2. Att klippa den med sekatör längs markytan (har även använt häcksax och motorsåg som jag offrade) och sen klippa ytan några år med motorgräsklippare (har en fuling som jag offrat till just detta).
3. Klippa ned och sen låta skotten slå upp och sen glyfosatbehandla i juli. En behandling räcker.

Tyvärr är den tredje metoden inte längre laglig efter att förra regeringen helt utan grund förbjöd detta i en förordning. Jag är tacksam att jag hann få bort eländet innan detta förbjöds.
 
Tack för synpunkterna.

Ett första försök gjordes juni 2021 på ett mindre område för att se hur det blev, detta före jag visste vad jag hade med att göra. Buskarna hade svårt att komma igen, på en plats tog gräset över samma år! Men det rörde sig om utkanterna av området, längre in blir det tuffare tror jag.
En sak jag noterat är hur grunt rötterna går, om det beror på geografiskt läge eller om buskarna växer så vet jag inte.
Tomten ligger i norra Dalarna där årsmedeltemperaturen är +3°C d.v.s. "norrlandsklimat", det bör(?) påverka till min fördel och metoden jag valt.
Nästa höst får jag se hur bra det gick, om det krävs ett år till eller om annan metod måste till.

Jag har tagit ner 500m² av andra buskar vilken art jag inte vet, dessa har grenar som sticker upp lite här och där, där har jag en tunnare presenning, troligen har de inte samma kraft som spirean. Där räknar jag med ett år med övertäckning.

Alternativet att låta schakta bort buskarna hade blivit en dyr affär och jag hade gått miste om att få arbeta :).

Jag återkommer nästa höst med ett första resultat.
 
@Understen, har du ingen granne som äger en traktorgrävare, hjullastare eller lastartraktor som kan hjälpa dig för gångbar lokal natura-valuta?
 
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@Understen, har du ingen granne som äger en traktorgrävare, hjullastare eller lastartraktor som kan hjälpa dig för gångbar lokal natura-valuta?
Tänk bara på att schaktning inte dödar växten. De kommer att komma upp vart än du lägger massorna. 10 cm kryprot räcker och sen slår den upp och du har en ny buske på tre år och en snår på 10 år.
 
Beror väl på hur en hanterar massorna, om spirean vill slå rot igen eller inte.
 
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Beror väl på hur en hanterar massorna, om spirean vill slå rot igen eller inte.
Sprids den ut eller läggs i hög så kommer spirean upp. Läggs den under 1 m andra massor så lär det inte vara ett problem.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@Understen, har du ingen granne som äger en traktorgrävare, hjullastare eller lastartraktor som kan hjälpa dig för gångbar lokal natura-valuta?
Grannen har traktor utan grävare. Tomten ligger i lätt sluttning, det finns gamla diken och det är 27km till närmsta ort. Dessutom har jag ingen bekantskapskrets att använda mig av. Tjänst och igentjänst är således inget alternativ.
Fast det bekymrar mig inte, det är ett arbete som ska göras, tid, vilja finns, hus uppförs först om några år, tills dess kan tiden med fördel användas för hyfsa till tomten. :)

På bifogad bild från juni 2021 ser ni djungeln med spirea framför och bredvid den gamla ladan. Jag kan inte tänka mig hur det kan se ut på platser där klimatet är varmare.

Förresten, buskarna har transporterats bort, ett antal lass med bilsläpet. Att elda upp hade blivit långtråkigt.
 
  • Övergiven stuga, förfaller, i skogsbryn, molnig himmel, grönskande vegetation, glömt landskap, stig leder fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsparti, avverkat område, blå presenningar, solstrålar, moln, rörigt landskap, avfall eller täckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är det ytliga rötter borde ryckning vara ett alternativ. Eventuellt med hjälp av ett spel.
 
Jo det går att rycka upp de flesta av rötterna utom de största.
Rör det sig om mindre ytor kan jag tänka mig att sekatör och grensax fullt tillräckliga redskap.
Med tidsbrist och stundande vinter blev det röjsågen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sprids den ut eller läggs i hög så kommer spirean upp. Läggs den under 1 m andra massor så lär det inte vara ett problem.
Det var typ så jag menade, att gräva ner spirean. En anhörig till mig gjorde så med gott resultat.

Annars äter getter spirea!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Är det ytliga rötter borde ryckning vara ett alternativ. Eventuellt med hjälp av ett spel.
Ryckning är inte aktuellt. Empirin talar emot. Spel resulterar bara i att kryproten bryts av. Har testat med spett och det fungerade inte av det skälet.

Men uppgrävning och handrensning går fint om marken och tålamodet tillåter det. Jag har avlägsnat några tiotal kvadratmeter på det sättet. Men det blev tröttsamt när jag skulle frilägga ytor av storleken mindre radhusträdgård.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var typ så jag menade, att gräva ner spirean. En anhörig till mig gjorde så med gott resultat.

Annars äter getter spirea!
Funkar får?
 
smh
Jag har fått bukt med den genom att först jämna den med marken (med röjsåg och sekatör), sen hålla efter med gräsklippare. Svinjobbigt första gången, ganska jobbigt första året, inte jobbigt alls år två och år tre var den i princip borta.
 
  • Gilla
Understen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.