Hur ska fästet till denna garderobsdörr se ut? Vad heter denna anordning. Garderober från slutet av 70 början på 80-talet utan dörrar. Kan man köpa ikea dörrar och skruva fast med deras fästen? Vad hade du gjort?
 
  • Gul hyllkonsol med två tomma krokar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kromade tappen är originalgångjärnet,
https://www.bauhaus.se/skapgangjarn-millers-nickel

Om du kan skruva fast gångjärn på insidan, typ där bägge hålen är, beror bl.a. på hur skåpsidorna är uppbyggda, om det är spånskivor eller om det är masonitskivor med träram.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den kromade tappen är originalgångjärnet,
[länk]

Om du kan skruva fast gångjärn på insidan, typ där bägge hålen är, beror bl.a. på hur skåpsidorna är uppbyggda, om det är spånskivor eller om det är masonitskivor med träram.

Åh tack! Ska kolla millers ! Jag tror garderoberna är spånskivor för det ser lite smuligt ut där förra ägaren försökt att SPIKA fast hyllplan, som rasar ner mitt i natten och skrämmer livet ur oss först tänkte vi att vi kastar skiten och köper nya, sen blev vi snåla och tänkte att vi har ju 6 stycken garderonsstommar som inte är trasiga egentligen. Vi behöver bara få ditt hyllplan och dörrar. Vet du också möjligtvis vad det är för " pluppar " som är platta som man fäster hyllplanen på. Det är alltså inte runda hål som i en ikea garderob utan små springor istället
 
Redigerat:
BirgitS
M maggie1977 skrev:
Vet du också möjligtvis vad det är för " pluppar " som är platta som man fäster hyllplanen på. Det är alltså inte runda hål som i en ikea garderob utan små springor istället
På den tiden fanns det skenor med en platt böj som man stoppade in i springan så kunde skenan hänga. Sen hade man trådgaller eller -backar som man stoppade in i skenorna. Jag tror inte att det finns såna skenor idag utan du kan kolla om Elfas universalglidlister fungerar i stället och de kompletteras då med Elfas backar och galler.
 
  • Gilla
maggie1977
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.