Håller på att planera vårt nya kök och önskar gärna kommentarer. Eftersom vi har två fönster i köket tänkte vi inte ha några väggskåp utan istället några öppna hyllor. I ritningen finns det nu två ugnar. Självklart ska det bara finnas en men jag fick inte till det i programmet. Den som ska bort är den under spisen.
 
  • byggahus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mecka in de höga partierna mot väggen och skapa en köksö med arbetsyta där istället. Det blir mer trivsamt, luftigt och du kan ha kontakt med de som sitter vid bordet. Fundera eventuellt på att sätta spisen vid köksön. Att ställa de där höga prylarna där du tänkt sabbar enligt min mening hela köket.
 
Jag håller med föregående talare.
Vi rev en liknande vägg när vi flyttade till vårat hus och gjorde en köksö istället. Det blev en otrolig förbättring. Så försök att ställa kyl/frys någon annanstans och gör en köksö är ett bra tips.
 
MEN, sätt inte spisen på köksön... Fult med en stor spiskåpa mitt i taket + att det osar ut i rummet. Gör bara en arbetsyta.
 
A
Kan ni inte göra en köks ö med kyl o frys kvar? Alltså att skivan följer med bakom kyl o frys. Såg det i nått "hemme hos" repotage och det va snyggt iaf.
 
Tack för alla svar!
Vet inte hur jag ska få in kyl och frys till väggen. Det är så mycket fönster. Ett alternativ är att skippa utgången från köket till uteplatsen och ställa kyl o frys där. En stor nackdel då (förutom att vi tappar dörren) är att vi inte kan se vem det är som ringer på dörren när vi står i köket. En som jag ser det stor fördel med att ha en vägg är att vi kan ha vitrinskåp eller nån annan möbel på andra sidan. Väggen är tänkt som en fondvägg. Ytterligare en fördel med väggen är att den skymmer all smutsdisk...

Försök gärna övertyga mig om att köksön är det bästa alternativet men hur ska jag lösa kyl o frysplaceringen och skafferierna som försvinner...

/Jon
 
Jag håller med de andra om att högskåpen gör att det känns väldigt instängt. Sen känns det också som att det är trångt mellan spis och diskho. Är man flera som lagar mat så är det stor risk att man står på varandra. Jag har det så idag i mitt kök....

Jag skulle placera kyl/frys där spisen är och göra en köksö med spis, (dimensionera fläkten ordentligt så slipper ni matos). Jag skulle också välja integrerad kyl/frys för ett renare intryck. Diskhon skulle jag inte placera framför fönstret då det är opraktiskt om man nu inte gillar att putsa fönster ofta. Placera diskhon mellan de två fönstren.
 
Bra synpunkt om diskhoplaceringen. Tanken var att man kan kolla ut när man står och diskar men har man den mellan fönstren så kan man snegla ut åt båda hållen.
Spisen kan inte flyttas till köksön då huset även har en övervåning och rummer som är ovanför köket isf skulle få en imkanal mitt i rummet... Eller kan man kröka imkanalen och fälla in den i mellanbjälklaget kanske?
 
Du kan inte bygga ut väggen som är till höger om spisen och sätta kyl och frys där?
Håller med alla andra om att en köksö hade lyft både kök och vardagsrum!
 
Eller så sätter du kyl och frys på nr 9 och 10 och spisen på nr 5.
 
pokergirl skrev:
Du kan inte bygga ut väggen som är till höger om spisen och sätta kyl och frys där?
Håller med alla andra om att en köksö hade lyft både kök och vardagsrum!
Förstår inte riktigt... Vid plats 11 kommer altandörren om det var där du menade.

pokergirl skrev:
Eller så sätter du kyl och frys på nr 9 och 10 och spisen på nr 5.
Rakt ovanför 5:an kommer det tyvärr ett fönster på 2a våningen.

Bästa alternativet är att skippa dörren till entréverandan (vid plats 1) och ställa kyl & frys där. Vad tror ni om triangeln då? Blir det för långt mellan kyl & frys och spisen?
 
Du kan inte ställa kyl och frys där du har spisen idag då? Och bygga en köksö med spis "ute i det fria"?
 
pokergirl skrev:
Du kan inte ställa kyl och frys där du har spisen idag då? Och bygga en köksö med spis "ute i det fria"?
Problemet då är ventilationen. Ovanför köket finns ett sorum som isf skulle få en pelare mitt i rummet. Jag skulle kunna fälla in ventilationsrören i taket men det blir ca 3m horisontell rördragning. Vet någon om det är möjligt att göra på det viset?
 
Behöver ni verkligen kyl och frys i fullhöjd? Kanske skulle en kombinerad kyl/frys funka, eller en side by side som är något mindre? Ventilationen tror jag inte är något större problem att lösa, bygg in kanalen mot taket. Väljer du köksö får du en hel del förvaringsplats i den, skåpyta som går "förlorad" om du trycker in kyl/frys mot väggen.

Jag tycker inte du ska offra dörren mot altanen. Däremot tycker jag du har så härligt öppna ytor för umgänge att de vore synd att döda dessa genom att dölja köket som du tänkt enligt din ritning. Mycket av samvaron idag vare sig det är med familj eller vänner sker just i köket och du har förutsättningar för ett riktigt socialt kök...om du inte bygger in det...

Edit: Kanske flytta spisen mot fönsterväggen och utnyttja den väggen för kyl/frys?
 
kan man inte ställa kyl/frys mellan fönstrena?? ser ut att vara 120 brett??? fast det blir kanske konstigt...
det finns ett hörnkylskåp.....http://villakok.se/news.php?news_id=66
kan man kombinera med underbänken frys. samt flytta spisen lite innåt rummet
och diskbänken mellan fönstrena som wahcar föreslår.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.