Rådfrågan till "den stora allmänheten" :)

Hur bör jag bäst koppla in nedanstående på elementslingan? Tankar / reflektioner? Inget är optimalt men det är bara att lösa...

Renoverar ett sovrum (hus från '78) med enväggigt element 900x500 (BxH) och har fått 3st tvåväggiga element 600 x 400 (BxH).

Utmaningar:
- Nya element ä 100 mm högre än gamla. De kan sättas lägre än gamla elemenen men blir kortare avstånd till golvet då. Spånskiva - fönstersmyg är ca 800 mm. Kan sätta de mitt på med 100 mm upp-/nedtill i avstånd för att få luftgenomflöde.

- Inkommande elementslinga, med radiatorkoppel är spegelvänd mot nya radiatorkopplet. Kan vändas med en korskoppling, men den bygger höjd, vilket jag inte har... Korskoppling kan sättas på inkommande horisontella rör innan radiatorkopplet...

- Radiatorkoppel vara eller icke vara? Elementet är det näst sista elementet i vårt 2-rör system. Kopplets syfte är väl att stötta med justering sv grundflödet. Givet att elementet ligger typ sist bör det väl vara fullt öppet, och därmed kanske man kan skippa koppel?

- Skippa koppel kan innebära enklare inkoppling för nuvarande koppel är vänt nedåt, och utan koppel sparar jag höjd. Men, kan behöva någon ventil för att stänga av flöde om man byter element framöver.

- Elementslinga är inkopplad mot huvudstammen i bjälklaget ovanför ("återvändsgränd"). Behöver därmed en ventil för att kunna tömma slingan...

- Seriekopp la 2st element? Jag funderar på att seriekoppla 2st av de 600x400 elementen för att få ut så mycket värme som möjligt. I princip att över dimensionera för att framöver kunna sänka framledningstemperaturen. Tänker på seriekoppling för att förenkla rördragning. I princip att nyttja elementet i bygga ing/utlopp på bägge sidor för att koppla vidare från 1a till 2a elementet med 2st horisontella rör (övre-övre/nedre-nedre).

Tankar / reflektioner? Inget är optimalt men det är bara att lösa...

Renoveringsprojekt: ouppklätt rum med isolering exponerad och en nyinstallerad radielement. Ojämn vägg och takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit radiator installerad på oskyddade väggar under renovering med verktyg på hyllan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du seriekoppla så måste du ha ettrörskoppel. Ettrörssystem är så gott som alltid en sämre lösning förutom att man sparar lite rör.

Du kan vända ditt radiatorkoppel för sidokoppling.
 
Såg nu att du tänkte koppla ihop två radiatorer med rörbitar mellan övre och undre anslutning. Det funkar om de är bredvid varandra, även om det är att föredra att montera 1 större radiator istället.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Renoveringsarbete, rör och ventil, osynligt djur kamouflerat på väggen, förstorad cirkel visar detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har två kopplingar precis vid väggen, byt rören därifrån, samt vrid det nya kopplet så att det blir sidoanslutning.

Ja, du kan koppla ihop två radiatorer, med ett rör uppe å ett nere, så att det blir som ett långt (då tar man givetvis bort koppel, termostat etc på bortre radiatorn), men det bortre får lite sämre effekt/värme.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ska du seriekoppla så måste du ha ettrörskoppel. Ettrörssystem är så gott som alltid en sämre lösning förutom att man sparar lite rör.

Du kan vända ditt radiatorkoppel för sidokoppling.
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Du har två kopplingar precis vid väggen, byt rören därifrån, samt vrid det nya kopplet så att det blir sidoanslutning.
- Ah, radiatorkopplen går att vrida 90 grader eller? :)

- Nya rör från vägganslutningen - Juste, den glömde ja att skriva om. Men det var där jag hade tänkt sätta korskopplingen för att vända flödet in till det nya radiatorkopplet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ja, du kan koppla ihop två radiatorer, med ett rör uppe å ett nere, så att det blir som ett långt (då tar man givetvis bort koppel, termostat etc på bortre radiatorn), men det bortre får lite sämre effekt/värme.
- Går det att koppla övre-övre och nedre-nedre i element-till-element i seriekoppling? Jag vet inte riktigt hur elementen är uppbyggda innuti, tänkte om utloppet (nedre) behöver kopplat till inloppet (övre) mellan elementen vilket skulle innebära övre-nedre / nedre-övre mellan elementen.
 
Bägge övre anslutningarna respektive bägge nedre är det ”raka rör” mellan.

Det finns en/flera bilder på forumet där radiatorer är ihopkopplade ”övre-övre / nedre-nedre”.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.