Hej,
Jag köpte ett hus, med källare, för ca. 4 år sedan. Källaren är till 50% inredd och används som boyta medans resternade används som förråd. Den sista delen av källarenanvänds som matkällare och här är det rena betongväggar och golv, förutom en vägg. (I övriga utrymmer är det gipsskivor på träreglar). Har tagit bort en liten del av gipset i matkällaren nu sett att träreglarna mot golv/vägg är fuktiga och min fråga är hur jag bör göra ?. Förutsätter att jag måste riva alla de väggar som gränsar mot källarväggen och ta bort eller byta ut reglarna, men mot vad och hur ?

Tacksamför svar,
Henric
 
frågan är om du inte måste se över dräneringen runt huset innan du gör för stort arbete invändigt.

Ta hem en riktig byggare och fråga om råd - är mitt råd.


lycka till :)
 
Hej,
Dränering runt huset är OK, inget vatten rinner/ligger direkt mot huset utan går via dagvattenledningar. Enligt ritningar så har huset Platonmattor runt om och byggnadsåret är 1990.
 
Är reglarna fuktiga så tillförs ju reglarna fukt >:(
Skulle mycket noga kolla upp var denna fukt kommer ifrån.

Men vill du köra ändå 8) finns ju alltid galvade plåtreglar :-X
 
Håller med föregående talare.
Ångtransport i en källare är snarare regel än undantag men för säkerhets skull utred ärendet innan du lägger ned mer tid på att bygga.
 
SnickarPelle skrev:
Är reglarna fuktiga så tillförs ju reglarna fukt  >:(
Skulle mycket noga kolla upp var denna fukt kommer ifrån.
Gissar att fukten kommer underifrån dvs från marken under huset. Den fukten kan man inte dränera bort om man inte lägger platon under hela bottenplattan  ;). Marken under är ju inte snustorrt och en liten del kommer genom betongen. Trä stängt inne i väggen är aldrig en långlivat material i en källare .... det tar bara olika lång tid innan det börjar hända saker. Plåtreglar + gipsskivor + ventilationsspalter är dagens lösning på detta källarproblem.
Själv har jag valt att putsa om väggarna och måla med silikatfärg + god värme och ventilation i källaren. Det jobbet behöver jag aldrig göra om.
Det finns gipsputs som är lätt att jobba med men jag har inte provat än. Fixade mina väggar med kalkputs och det blev inte så tokigt och i alla fall en säker lösning.
gaia

 
Fukten kommer in via golv mm.. Betongen är väldigt bra på att leda fukt tyvärr....  

En regel är väl att aldrig ha levande material emot betongen..!? inte golv heller dvs! Det finns väl någon slags metall skenor eller liknande att köpa som man ska fästa reglarna i istället..

Bäst att du rättar till det där direkt för att slippa ev mögel o satyg

Jag hade förövrigt anti cimex (stavning?) hemma för ett par veckor sen för att kolla min vind. Då passade dom på att kika runt i hela huset. Dom hittade ganska höga värden av fukt i vissa delar av källaren men det var bara bra för innomhus miljlön sa han! Han sa att om jag skulle inreda så skulle jag vara noga med att inte ha organiskt material emot väggar golv och bygga ordentliga luftspalter så att fukten kan röra sig som den vill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.