Hej!
Håller på med renovering av tvättstugan och ska ha handfat i ”köksbänken” på samma ställe där denna kran är idag. Är det någon som kan förklara hur jag ska göra? Tanken är alltså att jag ska göra det själv då det sket sig med rörmokaren.

Bänken kommer ligga lägre än där rören är idag så man behöver dra ner och sen upp i skåpet antar jag? Kommer även smälla upp en tunn vägg för att dölja alla fula rör som finns på den väggen :)

Mvh
 
  • Grått rum med duschhandtag, slang, rör och litet fönster med blått tyg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
O OdugligMenErfaren skrev:
Hej!
Håller på med renovering av tvättstugan och ska ha handfat i ”köksbänken” på samma ställe där denna kran är idag. Är det någon som kan förklara hur jag ska göra? Tanken är alltså att jag ska göra det själv då det sket sig med rörmokaren.

Bänken kommer ligga lägre än där rören är idag så man behöver dra ner och sen upp i skåpet antar jag? Kommer även smälla upp en tunn vägg för att dölja alla fula rör som finns på den väggen :)

Mvh
kapa på lämpligt ställe och dra om alla rör som du vill ha dessa
skippa väggen den kan ge fuktbekymmer
 
electroluxaren skrev:
kapa på lämpligt ställe och dra om alla rör som du vill ha dessa
skippa väggen den kan ge fuktbekymmer
Du kan inte ge ett mer utförligt svar så som delar jag kan behöva införskaffa m.m? :seenoevil: Det är en innervägg så borde ej orsaka någon fuktskada!
 
A
O OdugligMenErfaren skrev:
Du kan inte ge ett mer utförligt svar så som delar jag kan behöva införskaffa m.m? :seenoevil: Det är en innervägg så borde ej orsaka någon fuktskada!
du behöver rör, böjar, vinklar anslutningsdelar i lämpliga dimensioner klammer att fästa med pressverktyg röravskärare, tumstock och en röris du inte skrämmer bort.
beroende på isoleringen i plattan kan även en innervägg utgöra en risk.
Skall du dölja rören skall de isoleras (prisol)
svårt att se resten men vart går röret till höger? inkommande?
det är väl ett utkast uppe till vänster?
 
electroluxaren skrev:
du behöver rör, böjar, vinklar anslutningsdelar i lämpliga dimensioner klammer att fästa med pressverktyg röravskärare, tumstock och en röris du inte skrämmer bort.
beroende på isoleringen i plattan kan även en innervägg utgöra en risk.
Skall du dölja rören skall de isoleras (prisol)
svårt att se resten men vart går röret till höger? inkommande?
det är väl ett utkast uppe till vänster?
Tack! Släpper upp väggen 1dm och även från taket så tror nog det borde bli tillräckligt med luftning. Varför behöver rören isoleras? Säger ej emot, är bara nyfiken :D Röret till höger går till vatten för TM & mätaren. Se bild från ca 4 veckor sedan.
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, oordning och pågående golvrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
O OdugligMenErfaren skrev:
Tack! Släpper upp väggen 1dm och även från taket så tror nog det borde bli tillräckligt med luftning. Varför behöver rören isoleras? Säger ej emot, är bara nyfiken :D Röret till höger går till vatten för TM & mätaren. Se bild från ca 4 veckor sedan.
Du får kondens på kallvattenröret
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
A
Skall inkommande rör oxå sänkas?
 
electroluxaren skrev:
Skall inkommande rör oxå sänkas?
electroluxaren skrev:
Skall inkommande rör oxå sänkas?
Nope :)
 
electroluxaren skrev:
Skall inkommande rör oxå sänkas?
electroluxaren skrev:
Skall inkommande rör oxå sänkas?
Hej igen. Jag får krupp.. hittar ej vart jag stänger av vattnet till blandaren. Ska försöka bifoga några bilder som visar hur det ser ut. Men det enda jag lyckats stänga av är varmvattnet genom att vrida på den blå ratten i pannrummet på andra sidan väggen (se inringning) Det röret är f.ö kallt och andra röret som går igenom är varmt men finns inget att vrida på. Den går ner i bergvärmepump som syns lite otydligt på sista bilden. Har du nån aning?
 
  • Ett rörigt rum med exponerade rör, grovt målade väggar, och en öppning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar och en ventil markerad med en röd cirkel mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, verktyg och oavslutad renovering. Kabelvirrvarr, vattenanslutningar och vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och upphängning under tak, vid sidan av en vit panna eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng kranen/ventilen vid vattenmätaren, då stängs både kall och varmvatten.
 
J
Är du säker på att den har en separat avstängning? Annars får du stänga huvudkranen efter vattenmätaren.
 
Immobil Immobil skrev:
Stäng kranen/ventilen vid vattenmätaren, då stängs både kall och varmvatten.
I hela huset eller? Testade att vrida den men efter 2 varv åt båda hållen så vågade jag inte vrida mycket mer :sweat:
 
O OdugligMenErfaren skrev:
I hela huset eller? Testade att vrida den men efter 2 varv åt båda hållen så vågade jag inte vrida mycket mer :sweat:
Snurra på bara tills det tar stopp. Medurs för att stänga är det som gäller. Då stänger du vattnet för hela huset.
 
Immobil Immobil skrev:
Snurra på bara tills det tar stopp. Medurs för att stänga är det som gäller. Då stänger du vattnet för hela huset.
Du är en ängel. 5 varv tog det, tack för hjälpen :ok:
 
När du öppnar, öppnar du tills det tar stopp och backar ett kvarts varv.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.