Jag har efter moget övervägande bestämt mig för att skaffa en rejält stark vinkelborrmaskin med variabel hastighet. Mitt val har fallit på en Makita DA 4000 LR. Nu undrar jag om någon vet var jag kan få tag i en till bästa pris. Jag har hittat en i Tyskland för 400,20 EUR. Hur ser prisbilden ut i Sverige?
Kanske kan någon rekommendera en annan maskin? Makitan har max 123 Nm.
300053.jpg
 
Hej Mattiasp

Kika på AEG WB-707. Den har samma anslutning 1/2" UNF 20 som "modermaskinen".  Reducerar varvtalet med hälften. Du har säkert redan lämplig AEG- eller Boschmaskin. Och Du slipper förtunna Din plånbok i den omfattning Du nämner. Jag tror mig veta att även Makita har en maskin som passar direkt.

per
 
Jag har varit inne på den banan själv. Jag har en gammal Dewalt DW 158; 701 w, 0-1200, 0-2800 rpm. Den orkar dessvärre ingenting. Tyvärr kommer vinkelanordningen från AEG inte att hålla när jag vill köra 125 mm hålsåg i timmer. 25 Nm räcker inte. Tack ändå!

"Für Bohrmaschinen und Schlagbohrmaschinen mit Spannhals-Ø 43 mm. Eckmass nur 20 mm um 360° schwenkbar. Bitdirektaufnahme. Bohrfutteraufnahme 1/2" x 20 UNF. Lieferumfang: Antriebmutter, Schlüssel. Der WB 707 ist für Drehmoment 25 Nm, Leerlaufdrehzahl 3400 U/min, Getriebeuntersetzung 1,5 : 1 getestet."
 
Mattiasp!

Jag förstår Ditt problem. Men varför inte prova? Men modermaskinen får inte ha större varvtal än kanske 500 r/min, Din gamla DW snurrar alldeles för fort.

Och, av vilken anledning måste Du hålsåga i timmer med hjälp av en vinkeltillsats? Du har säkert ett bra svar, men jag måste ändå fråga.

Vinkeldriften jag nämner klarar vridmomentet 25 Nm vid varvtal upp till 3000 r/min, enligt vad Du själv skriver. Tror Du inte att förhållandet blir ett annat vid det låga varv som Du måste använda? Prova Mattias!

per
 
Anledningen till att jag vill ha en vinkelborrmaskin är att en vanlig maskin inte går att hålla i vid höga vridmoment. Bakgrunden till att jag vill hålsåga grovt i timmer är att jag skall installera en mekansk frånluftsventilation i huset, och måste ta upp tilluftshål. Hålen måste vara så stora att jag får plats med ljuddämpning, vilket bygger på diametern. Huset har stående 5 tums-timmer som faktiskt fyller 100 år i år! (=tätvuxet, kruttorrt och svårborrat)

Här är ett test av vinkelborrmaskiner:
http://www.toolsofthetrade.net/arti...&position=2&type=article&partID=1

25 Nm vid 3400 rpm kan överföra effekten 25*3400*2*Pi/60 =8900 w
Vid 500/1,5 =330 rpm är den maximalt överförbara effekten 25*330*2*Pi/60=864 w

Det överförbara vridmomentet är fortfarande maximalt 25 Nm. Att vinkelmanicken håller för min gamla DW 158 tvivlar jag inte på. Däremot tvivlar jag på att de tillsammans kan lösa mitt problem med grov hålsågning.

Jag hittar inte AEG:s vinkeltillsats på AEG:s svenska sida. Däremot på den tyska. En kortare googling gav att den kostar ca 110 EUR+frakt

Slutligen har jag tänkt om en aning när det gäller maskinval:
Nu funderar jag på en Makita DA 4031:
300123.jpg
Eller en hyrmaskin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.