Ska byta en varmvattenkran i en toalett (bars själva kranen som man vrider på för att vattnet ska rinna) men kommer inte åt att få grepp om den. Har provat med skiftnyckel, blocknyckel, ringnyckel (riktig), hylsnyckel och rörtång. Kranen har en lång hals och mycket smala ytor att greppa om, vilka sitter för nära godset. Vad ska jag ha slags verktyg?
 
Jag grunnade ett tag på det där... varmvattenansluten toalett??
Har han Closomat?

Sen trillade poletten ner... :crysmile:
 
A
Har du ett foto?
 
B Bjober skrev:
Jag grunnade ett tag på det där... varmvattenansluten toalett??
Har han Closomat?

Sen trillade poletten ner... :crysmile:
Förstår. Borde ha fått med ordet tvättställ också! :)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jag tror att jag hänger med men jag kan vara helt fel ute. Slumpmässig IKEA-Manual: Sida 3 (8).
Konstruktivt, men tror inte det fungerar. Inga problem att justera skiftnyckeln eller hitta rätt fast nyckel, men det är helt enkelt för trångt för att få tillräcklig kontakt. Nyckeln bara slirar.

Trodde det kanske skulle fungera med ringnyckel, eftersom den är böjd. Men det finns inte plats för hela ringen så nära godset. Skulle kanske behöva en öppen liknande nyckel eller böjd fast nyckel.
 
B BertStL skrev:
Förstår. Borde ha fått med ordet tvättställ också! :)
Om du lägger upp en bild på vad det är du tänker byta så blir det enklare att förstå vad du menar.
Men är det en kran med en ratt på så måste du öppna den helt, då kommer du åt.
 
Här kommer ett par bilder, men det är i praktiken trängre än vad det ser ut på bilderna. Ska ju till ganska grova nycklar/hylsor.
 
  • En kalkbelagd kran, röd kakelvägg, del av handfat, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, röd och silverfärgad vattenkran med kalkrester och oxid, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång hylsa, sexkant, slipa av kanten. Finns garanterat en special Ido hylsa, avsedd för blandaren.
 
  • Gilla
Johrnak och 2 till
  • Laddar…
En stor polygrip och sandpapper/smärjelduk som läggs runt med slipet mot kranbröstet och klämma till kraftigt så den inte slirar. det biter bra. Klart kan bli lite märken på delen
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
prova om det går att trä på en sexkantshylsa och sen använda polygrip eller rörtång att vrida med
 
G
Kanske det är samma mått på muttern som på ett tändstift? (Brainstormar lite här)
 
Många goda förslag här redan, de flesta bostadsägare skulle nog byta hela blandaren, att bara byta ett kranbröst riskerar ju att ge ett lite hemmasnickrat uttryck om man inte får tag i ett som är likadant som det befintliga.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Lång hylsa, sexkant, slipa av kanten. Finns garanterat en special Ido hylsa, avsedd för blandaren.
Fast denna är ganska gammal. Egentligen borde jag bara bytt plasthandtaget, men hittade inget som passade. Slipar jag av kanten på hylsan så mycket som behövs håller den antagligen inte att dra med. Något att undersöka närmare dock.
 
J jonaserik skrev:
En stor polygrip och sandpapper/smärjelduk som läggs runt med slipet mot kranbröstet och klämma till kraftigt så den inte slirar. det biter bra. Klart kan bli lite märken på delen
Verkade som en bra idé för mig också. Glömde skriva att jag redan testat. Kom inte åt med stora bolygripen heller. Finns inte plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.