Hej.
Jag har en slinga med halogen spottar som inte funkar och tänker att det är antingen trafon eller dimmern som är sönder. Jag är inte helt bäst inom el och tänker att jag därför ber om hjälp i detta forum :)
Till en början funkade dimmern oregelbundet. När tände dröjde det flera minuter innan full styrka uppnåddes.
Jag har 3 andra slingor i samma grupp. Dessa funkar utan problem. Alla brytare sitter samlade (se bild) och det finns ingen dimmer bakom brytarna. Jag hade problem att hitta trafo och dimmer, men har nu hittat 2st, se bilder. Jag tänker att eftersom 3 fortfarande funkar så måste det vara en trafo eller dimmer som enbart är kopplad till den slingan som är sönder. Men eftersom jag inte ägde huset när arbetena gjordes vet jag inte hur allt är sammankopplat.
Jag är mycket tacksam för svar
 
  • En bild på tre moderna ljusströmbrytare monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finder multifunktionsdimmer installerad i vägg, elektriskt kopplingsschema synlig, väggfärg runtomkring, 230V märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk transformator för belysning, Osram Halotronisk, fastskruvad på yta, kablar kopplade, tak-installation, varningsikoner, tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om denna dimmer styr alla eller enbart en slinga? Förhoppningsvis den som inte fungerar. I så fall är det väl bara att köpa en likadan, eller?
 
  • Elektrisk installationsdosa med anslutna kablar och brytarautomat, väggmonterad, öppen, oavslutad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du med "inte funkar" menar att spottarna är helt döda så går det att mäta spänningen på utgången av dimmern (mät mot N) respektive utgången på drivdonet (Mät mellan de två terminalerna är det står 12 V~). Mät även att strömbrytaren är hel genom att mäta spänningen på styringången RP på dimmern samtidigt som någon trycker på knappen. Ställ in multimetern på AC Volt. Då bör du kunna hitta vem som inte fungerar. Men vet vi att det är de två du har bild på som är kandidaterna? Du kanske behöver leta vidare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du med "inte funkar" menar att spottarna är helt döda så går det att mäta spänningen på utgången av dimmern (mät mot N) respektive utgången på drivdonet (Mät mellan de två terminalerna är det står 12 V~). Mät även att strömbrytaren är hel genom att mäta spänningen på styringången RP på dimmern samtidigt som någon trycker på knappen. Ställ in multimetern på AC Volt. Då bör du kunna hitta vem som inte fungerar. Men vet vi att det är de två du har bild på som är kandidaterna? Du kanske behöver leta vidare.
Tack för svar. Detta är de enda jag hittat. Är de båda hela får jag väl fortsätta leta. Den dimmer (på bilden) hoppas jag styr den slinga som inte fungerar.
 
Dessa värden får jag när jag mäter på finder dimmern:
RL - L: 211
RL - RP: 37,7
L - RL: 211
L - RP: 68
 
Men när jag dimmrar ner på en annan slinga, som fungerar, då ändras värdena ovan, så jag antar att det inte är den dimmern som styr den icke fungerande slingan. Tröttsamt värre!
 
Så verkar det vara. För vidare mätning måste du hitta en nolla att mäta emot. Att mäta mellan ingång och utgång ger visserligen en indikation men kan vara svårtbedömd. Jag ser en blå ledare i dosan. Toppklämman ska ha ett mäthål som mätpinnen passar i.
 
Tack för att du hjälper en el-analfabet:p
Jag tror jag måste leta efter en annan dimmer. Jag har 6 slingor som alla är dimmrade. Måste hitta den som styr den slingan som inte funkar. Men var kan den vara?
 
Har du tittat ovanför spottarna? Då det är halogen så börja med den spot som fysiskt sitter i mitten av den grupp som betjänas av samma dimmer.
 
Tack för tipset. Kollar även strömbrytaren igen
 
  • Elektronisk transformator för belysning, väggmontering, ledningar anslutna, tekniska specifikationer, märkt med varningsikoner och tillverkarlogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Hittade den till slut. Hur mäter jag på den för att se om den är trasig?
 
Om jag mäter på PRI (vit till blå) så får jag ca: 20, men det varierar lite. Mäter jag på samma sätt på en annan liknande så får jag mer konstanta värden på ca: 33
 
Mätning på primäringången ska normalt ge ett värde runt 230 V växelspänning.
Vad mäter du med och hur är instrumentet inställt?
 
E etompau skrev:
Mätning på primäringången ska normalt ge ett värde runt 230 V växelspänning.
Vad mäter du med och hur är instrumentet inställt?
Mäter med en multimeter inställt på volt auto
 
Så här
 
  • Digital multimeter visar växelspänning på 0.038 volt, med svart och röd sond ansluten, på granityta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.