Mitt hus också byggt -76 Hade följande konstruktion:
Betong.
Byggplast.
EPS 50mm.
22mm limmad golvspån.
Ytskikt.

Återanvände både EPS och golvspånet så mitt ventgolv blev billigt :)
Skippade separat fläkt och ventilerar platon med mitt FTX-system
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mitt hus också byggt -76 Hade följande konstruktion:
Betong.
Byggplast.
EPS 50mm.
22mm limmad golvspån.
Ytskikt.

Återanvände både EPS och golvspånet så mitt ventgolv blev billigt :)
Skippade separat fläkt och ventilerar platon med mitt FTX-system
hej! Hur ventilerade du med FTX?

Huset har ett mekaniskt frånluftssystem med utsug i köksfläkten har jag förstått det som (?). Men om vi vill ventilera golvet och byta till en kolfilterfläkt (för att slippa ha en hängande fläkt över köksön mitt i rummet), då är det kanske lika bra att köra på att byta till FTX?

lillespillevinken är min sambo förresten :) så samma hus vi pratar om
 
Hej,
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mitt hus också byggt -76 Hade följande konstruktion:
Betong.
Byggplast.
EPS 50mm.
22mm limmad golvspån.
Ytskikt.

Återanvände både EPS och golvspånet så mitt ventgolv blev billigt :)
Skippade separat fläkt och ventilerar platon med mitt FTX-system
Vi har börjat riva lite nu och det visar sig att den nuvarande plastmattan är limmad direkt på betongen, så vi har inte så mycket bygghöjd att jobba. Vi vill lägga parkettgolv, och det känns väl inte som att man kan lägga direkt på betongen?

Man kan ju fortfarande köra platon och någon stegdämpning, men någon isolering har vi inget utrymme för.

Jape har exempel på en sådan lösning här: http://www.japeventgolv.se/files/3216/0692/0610/Broschyr_VentGolv_rev_2020_WEBB.pdf på sida 6. Den bygger 23mm på höjden. Dock ser plattan väldigt torr ut (iaf det lilla vi sett) så det kanske är onödigt att ventilera det öht. Vad tror du?
 
Vilket system valde ni till slut? Vi är i samma sits, nyckeln kommer om en månad men man vill ju läsa på så mycket som möjligt inför inflytt...
 
T
L lillespillevinken skrev:
Hej,

Har nyss införskaffat ett hus från 70-talet som ligger på en oisolerad betongplatta. Hela stilen på huset är utgånget så vi har tänk att riva upp alla golv (~130 kvm) och lägga in nytt. Vi tänkte då i samma veva kika på om det finns något man kan göra för att förhindra framtida fuktproblem och få varmare golv då det är svinkallt på golvet just nu.

Besiktningsgubben uppmätte fukt på 10%. Har det klarat sig sen 70-talet borde det väl inte vara några problem, och det nuvarande golvet ser jättebra ut, men om det finns en relativt billig lösning som löser både fukt och värmen så skulle vi gärna vilja fixa det samtidigt.

Huset är uppvärmt av direktel, så känner inte att vattenburen golvvärme är ett alternativ, och eldriven golvvärme är nog utanför vår budget, tyvärr.

Har kikat lite på ett passivt ventilerat Platongolv. Hade det gjort någon skillnad? Eller är det en mekaniskt sådant som gäller om man går den vägen? Vi har inte rivit golvet än så jag är osäker på hur mycket takhöjd vi har att röra oss med.

Finns det några andra alternativ? Är inte jättekunnig inom det här området så all hjälp uppskattas.

Tack :)
Vad valde ni för lösning?
 
Kalla golv kan även åtgärdas med att isolera plattan + kantbalken med cellplast på utsidan.
 
G Gamern skrev:
Vilket system valde ni till slut? Vi är i samma sits, nyckeln kommer om en månad men man vill ju läsa på så mycket som möjligt inför inflytt...
T TessanDoo skrev:
Vad valde ni för lösning?
Jape VentGolv + spån + parkett. Golven är mycket varmare nu men det är ju ingenting i jämförelse med golvvärme, men det är helt klart bättre än innan.
 
T
L lillespillevinken skrev:
Jape VentGolv + spån + parkett. Golven är mycket varmare nu men det är ju ingenting i jämförelse med golvvärme, men det är helt klart bättre än innan.
Japes VentGolv känns som ett intressant alternativ. La ni in ventgolvet själva? 🙂
Låter fläkten mycket?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.