Är det ngn mening att sätta in golvvärme i badrummet på ovanvåningen?
 
Det finns alltid en mening med att ha golvvärme i badrum. Det torkar liksom upp lite bättre på golvet då....och man vill alltid ha golvvärme under klinkers.

 
Vi ska ha golvvärme på hela övervåningen. Inga element någonstans ;D ;D

I dom 2 senaste hus har vi haft golvvärme i badrum och kök, det finns inget skönare 8)

I det nya huset blir det på hela huset, det är värt !!
Har man blandat med element och golvvärme jobbar pannan på högtryck med att värma upp till två olika värmenivå.
 
Är inte panntemperaturen lika oavsett vilken typ av värmeavgivare ??
Detta för att tappvärmevattnet skall ju vara över 55 gr. tror jag. Jag har det iallafall så i vårt (snart inte vårt mer) gamla hus. Det består av TMV panna, och luft/vatten vp.
 
Richard skrev:
Är inte panntemperaturen lika oavsett vilken typ av värmeavgivare ??
Detta för att tappvärmevattnet skall ju vara över 55 gr. tror jag. Jag har det iallafall så i vårt (snart inte vårt mer) gamla hus. Det består av TMV panna, och luft/vatten vp.
Jag tror sweli syftade på att i vissa värmesystem har man betydligt högre temperatur på vattnet som går till radiatorerna än vattnet i golvvärmeslangarna. Det är dock inte ett måste. Det ska finnas radiatorer som man kan köra på samma temperatur som golvvärmen.
 
GF, hur har du löst det? Har du blandat radiatorer med golvvärmen?
Jag vet inte om man kan hitta radiatorer som går på 27/28 grader men det är förklaringen jag fick när jag ringde IVT och pratat med en tekniker.
Samma sak sa värme konsulten.
 
Sweli skrev:
GF, hur har du löst det? Har du blandat radiatorer med golvvärmen?
Jag vet inte om man kan hitta radiatorer som går på 27/28 grader men det är förklaringen jag fick när jag ringde IVT och pratat med en tekniker.
Samma sak sa värme konsulten.
Jo, vi har blandat. Tror dock att vi får varianten med högre temp på vattnet till radiatorerna.
Har inte själv sett radiatorerna som man kan ha lägre vattentemp på men de lär vara betydligt större (tjockare) än vanliga radiatorer.
 
Det är inget konstigt att blanda radiatorer och golvvärme, man behöver inte köra samma temperatur överallt. Många sk energikonsulter och leverantörer av värmepannor (pumpar, kaminer etc) har förvånansvärt dålig kunskap om radiatorsystem, golvvärme etc.

Under renoveringen av huset vi bor i kommer jag löpande att installera golvvärme. Totalt blir det cirka 6-7 olika slingor som alla kommer ha olika temperatur - styrda av rumsgivare. Regleringen av temperaturen i slingorna sker i en sk shuntgrupp med en elektroniskt styrd shunt för varje slinga. Shuntgruppen ansluts på ett avstick från den vanliga radiatorkretsen och har också en egen cirkulationspump. Energijägarna, Wirsbo mfl levererar alla system som jobbar på detta sätt och det är inga nya påhitt. Systemet kräver förstås viss intrimmning för att få radiatorer och golvvärme att arbeta tillsammans, men det är inte något komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.