I mitt badrum på 7-8 kvm sitter ett elelement som behöver bytas, plasten runt reglagen har spruckit och det börjar se smått farligt ut. Vi har aldrig varit nöjda med det, och det verkar ha ganska dålig styrning. Antingen kallt eller skitvarmt. Nu när jag tittar på nytt tänkte jag spontant att ett oljefyllt skulle ge jämnare värme, men det verkar vara ovanligt.

Är nya elelement bättre när det gäller termostatens funktion? Någon med erfarenhet?

Dimensionering? 500w?

Tacksam för lite tankar.

Mvh
Anders
 
Moderna element med elektronisk termostat har jämnare värmestyrning. Se till att köpa ett som är avsett för våtrum.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
För dimension, kan du titta på tabeller eller beräkningsprogram hos tillverkarna. Spontant låter 500W rimligt. Tänk på att få rätt spänning. Det finns både enfas 230V och tvåfas 400V.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För dimension, kan du titta på tabeller eller beräkningsprogram hos tillverkarna. Spontant låter 500W rimligt. Tänk på att få rätt spänning. Det finns både enfas 230V och tvåfas 400V.
Tack! Men hur vet man vara man behöver? Antar att det står på lappen som troligen finns baktill på elementet som sitter där nu? Jag ska ta loss och titta.
 
H hempularen skrev:
Moderna element med elektronisk termostat har jämnare värmestyrning. Se till att köpa ett som är avsett för våtrum.
Precis vad jag hoppas! Självklart ett element för våtrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.