Hej,

Jag ska växla av en bärande vägg med en stålbalk. En konstruktör räknade på det och det föll på en IPE200, spännvidd 3,6m

Fråga 1:
Infästning. Jag har tänkt att balkens fläns i ovankant skall skruvas i varje takstol och bjälklag. Helt enkelt mäta, borra hål och skruva balken uppåt i varje regel som balken bär. Ankarakruv antar jag?

Infästning neråt vet jag inte riktigt. Jag har tänkt att bygga stolpar av två eller tre 45x95 som balken skruvas fast i neråt. Stolparna tänkte jag förankra i nästa regel i den delen av väggen som ska finnas kvar några kortlingar.

Vad tycker ni om detta? Hur har ni gjort om ni gjort något liknande?

Fråga 2:
Balken ska gömmas i väggen och gipsas in helt enkelt. Den har legat ute och blivit rostig. Bör jag slipa rent och ytbehandla med någonting eller är det overkill?

Tacksam för era synpunkter.

/PR
 
T-balkankare?
 
T Tjrex skrev:
T-balkankare?
Hej! Tack, det visste jag inte att det fanns! Det kommer dock passa dåligt i min konstruktion, då jag kommer behöva bredda väggen ytterligare om jag använder T-balkankare för att lyckas dölja allting, vilket jag gärna undviker.
 
Om möjligt så undvik att borra i balkens flänsar mitt på längden, det är nämligen där som de största påkänningarna i stålet är.
 
G Gabbe1 skrev:
Om möjligt så undvik att borra i balkens flänsar mitt på längden, det är nämligen där som de största påkänningarna i stålet är.
Tack för ditt svar. Jag klarar mig nog inte utan att borra hål för vinkelbeslagen dock. Håller mig till fem millimeters hål dock och får förlita mig på att själva I:et på balken. Det blir dock mest i ovankant.
 
P PR96 skrev:
Tack för ditt svar. Jag klarar mig nog inte utan att borra hål för vinkelbeslagen dock. Håller mig till fem millimeters hål dock och får förlita mig på att själva I:et på balken. Det blir dock mest i ovankant.
Undvik som sagt att borra mitt på längden om möjligt.
Det stående livet i balken, det du kallar I:et tillför nästan ingen bärande förmåga alls, dess enda uppgift är att hålla de båda flänsarna på plats.
 
G Gabbe1 skrev:
Undvik som sagt att borra mitt på längden om möjligt.
Det stående livet i balken, det du kallar I:et tillför nästan ingen bärande förmåga alls, dess enda uppgift är att hålla de båda flänsarna på plats.
Okej. Tack för dina svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.