En väninna fick ta hjälp från brandkåren när hon försökte lutfa kallt element..hon lyckades skruva ur sexkantsnippeln istf att lätta på fyrkantstappen.Fjärde vån i hyreshus med autofyllning så det sprutade bra.Ett gott råd är att skrapa bort färg från fyrkantstappen och att kanske alltid hålla mot nippeln med skift eller fast nyckel.Hon fattade inte heller att hon kunnat minska flödet genom att vrida termostaten i botten.. brandkåren fick komma och plugga med träplugg..
 
Ännu bättre är att om man bor i lägenhet eller bostadsrättslägenhet där det är hyresvärden/bostadsrättsföreningen som ansvarar för radiatorsystemet, att man kontaktar fastighetsskötaren till att lufta systemet.
 
C
S sagan1 skrev:
En väninna fick ta hjälp från brandkåren när hon försökte lutfa kallt element..hon lyckades skruva ur sexkantsnippeln istf att lätta på fyrkantstappen.
En f.d. kollegas granne gjorde exakt samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt.
Såna där saker kan väl i och för sig hända den bäste. Problemet är egentligen avsaknaden av en plan för hur man bär sig åt om något inte går som man tänkt sig. Att behöva ringa brandkåren för att lösa en sådan situation känns rätt onödigt.
 
C cpalm skrev:
En f.d. kollegas granne gjorde exakt samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt.
Såna där saker kan väl i och för sig hända den bäste. Problemet är egentligen avsaknaden av en plan för hur man bär sig åt om något inte går som man tänkt sig. Att behöva ringa brandkåren för att lösa en sådan situation känns rätt onödigt.
Ja hon borde kontaktat fastighetsägaren men de har visst ansvar då de gjorde arbeten på fjv uc i fredags och inte följde upp att själva lufta och informera hyresgästerna.Hon fixade iaf en dammsugarslang att hålla mot strålen och hjälp av granne att tömma hinkar.Ingen vattenskada.
C cpalm skrev:
En f.d. kollegas granne gjorde exakt samma sak, så det verkar inte vara helt ovanligt.
Såna där saker kan väl i och för sig hända den bäste. Problemet är egentligen avsaknaden av en plan för hur man bär sig åt om något inte går som man tänkt sig. Att behöva ringa brandkåren för att lösa en sådan situation känns rätt onödigt.
 
S
Skönt att det gick bra.
Men det låter lite som en ”jag har en vän”-historia. ;):rofl:
 
S sinuslinus skrev:
Skönt att det gick bra.
Men det låter lite som en ”jag har en vän”-historia. ;):rofl:
Nej det är förstahandsinfo och jag skriver för att mana till försiktighet jag har själv känt att nippeln börjat röra sig när tappen är fastmålad av färg.Glad att inte själv orsakat detta om jag bott nära och ombetts hjälpa till eller gett råd via telefon och detta hänt.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.