Elräkningen på den bommade stugan kan bli rätt dryg under vintermånaderna.

Man kan göra mycket för att spara el/energi/värme där.

Själv kör jag en avfuktning av stugan med en bra avfuktare under nån månad i slutet av säsongen, det torkar ut väggarna och möblerna, så att de bättre tål lägre underhållsvärme.
En bieffekt är att det inte luktar "unket" på samma sätt när man kommer dit.

Sedan sänker jag värmen till 8C och tar hem avfuktaren. Den funkar ju dåligt i låga temperaturer.

Jag tejpar igen fläktkåpan över spisen och stänger spjället i öppna spisen noga. Där får man mycket kallras annars. Huset "läcker" precis lagom för att få lite ventilation och hålla ner fukten under hela vintern.

Min senaste "uppfinning" är att förbättra isolervärdet på fönster och fönsterkarmar. Jag har bara tvåglasfönster som INTE har energiglas eller argonfyllning. De har ett dåligt isolervärde på ca 1.3W/Km2 jag har 13 fönster och tre dörrar. Med total glasyta på ca 11m2 ger det en energiförlust genom fönstren, när det är -20C ute och +8C inne på 1,3x28x11 = 400W eller ca 300kWh för en kall januarimånad, bara genom fönstren!

P1020915bh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





I riktigt gamla hus, har man bara en-glasfönster, men där hade man löstagbara "extra-fönster" som man satte in till vintern. Ni kan tänka er isolervärdet på englasfönster...

Jag vill dessutom minska insynen genom fönstren och har haft gardiner för det - funkar sådär...

När jag isolerade grunden med EPS-plast i min tillbyggnad hemma, fick jag en idé!

Jag skär till EPS-cellplast och presspassar in skivorna i fönsterramarna. Isolering och insynsskydd i ett!


P1020920bh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom fönstren är bredare än 60cm får jag en skarv, som minskar hållfastheten i skivan, den blir då svår att ta ur och hantera. Så jag valde två lager med förskjutna skarvar.

Skivorna är 2 cm tjocka och första lagret passar precis in i ramen pressad mot glaset, andra lagret med förskjutna skarvar då, limmade jag mot det första, med ett vattenbaserat cellplastlim (annars fräts plasten sönder av lösningsmedlet). Det andra lagret är större än det första, så att det täcker även fönsterramen och pressas in i karmen. Utskärningar för fönsterhakarna förstås.

Pressa INTE så hårt att du spräcker fönstret bara när du limmar.

Idag har jag ett isolervärde på ca 0.3 och ca 90W i energiförlust, vid -20C ute och +8C inne, jämfört med 400W tidigare.

Kostnaden blev ca 30:- per fönster eller 500:- totalt. Det sparar jag in på två kalla vintermånader. Bra payoff faktiskt.

Dessutom fick jag insynsskydd.

Jag satte några tejbitar runt kanten på plastbitarna så att jag lätt kan dra ut dem om jag kommer ut på vintern och vill ha in ljus, eller när jag öppnar för våren.

P1020918bh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • P1020921bh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Iden är bra!
Liggunderlag från överskottslagret kostar inte så mycket. Lättare att skära till och lätta att förvara på sommaren. Cellplasten brukar snabbt gå sönder.
 
Min pappa har gjort det med sina fönster i över 30 år.
 
Blir det inte problem med fukt när du isolerar fönstren? Vill göra samma sak men har hört lite olika.
 
F Fläktköparen skrev:
Blir det inte problem med fukt när du isolerar fönstren? Vill göra samma sak men har hört lite olika.
Nej, kondensproblemen på fönstren försvann när de isolerades. Inga fuktproblem alls och som sagt elnotan sjönk kraftigt.

Sedan två år tillbaka har jag dessutom en billig luftvärmepump från Jula (kostade mig 6.500:- inklusive allt SC-JA2519) Den har avfuktningsautomatik som jag använder när det blir kallare på senhösten och den relativa luftfuktigheten ökar över 70%, då torkar jag ur huset med den. Sedan har den ett underhållsvärmeläge på 8-10C som sparar enorma pengar. Jag hade drygt 200 kWh i december 2021 och 63 kWh nu i November 2022 (Stockholms skärgård 100 m2 stort enplanshus byggt 1974). Pumpen är fjärrstyrd via Internet, så jag kan dra på värmen någon timme innan om jag åker ut, vilket jag INTE gjorde i November iofs... Slutligen har den AC-läge för de allra varmaste dagarna på sommaren. Den där svaga doften av "sommarhusmögel" slipper jag helt numera.

Kombon bra isolering och LLVP är mina bästa investeringar map energi OCH fukt på landet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.