Om brunnen är 2-3 dm i diameter är den borrad. Är den grävd är den nästan en meter i bredd och har ett lock du kan skjuta åt sidan och titta på vattnet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lägg upp en bild på din brunn så kan vi svara på om den är grävd eller borrad! (Det finns även ett mittemellan-alternativ som var poppis förr om åren; att borra i den gamla grävda brunnen.)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Den kanske är 3 dm i diameter?
 
  • Stor betongrör, mössa, natt, ficklampa, lös löv, snö, person delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt snitt av betongrör med löv, i mörker, fokus på övre del, botten synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är din fråga hur stor uttagskapacitet brunnen har eller hur stor volym vatten du kan ta ut momentant (dvs brunnens volym)?

Det senare räknar du ut genom att mäta djup till botten och multiplicera med tvärsnittsytan.

För kapaciteten behöver man göra en provpumpning. Gärna pumpa med typ ditt normaluttag under 2-3 veckor för att få ett tillförlitligt resultat, samtidigt som man mäter nivå etc. Liten varning för detta om kapaciteten är låg idag och du bor i ett område med risk för saltvatteninträngning.
 
Vill du ha riktig koll kan du använda Aquify.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Är din fråga hur stor uttagskapacitet brunnen har eller hur stor volym vatten du kan ta ut momentant (dvs brunnens volym)?

Det senare räknar du ut genom att mäta djup till botten och multiplicera med tvärsnittsytan.

För kapaciteten behöver man göra en provpumpning. Gärna pumpa med typ ditt normaluttag under 2-3 veckor för att få ett tillförlitligt resultat, samtidigt som man mäter nivå etc. Liten varning för detta om kapaciteten är låg idag och du bor i ett område med risk för saltvatteninträngning.
Tack för svar. Jag tänkte på volym vatten momentant. Vet du med vad/hur jag mäter djup till botten på smartast sätt?
 
I Ippy skrev:
Vill du ha riktig koll kan du använda Aquify.
Ska checka det, tack!
 
I Isabl skrev:
Tack för svar. Jag tänkte på volym vatten momentant. Vet du med vad/hur jag mäter djup till botten på smartast sätt?
Med en fiskelina och en tyngd

,
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Lägg upp en bild på din brunn så kan vi svara på om den är grävd eller borrad! (Det finns även ett mittemellan-alternativ som var poppis förr om åren; att borra i den gamla grävda brunnen.)
Ser du på bilderna?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Med en fiskelina och en tyngd

,
Tack för tips!
 
Tycker det ser ut som en äldre borrad brunn med hög vattennivå. Själv har jag dock inte sett den typen av rör användas ovan mark på borrade brunnar.
Vad är det för slags vattenpump till?
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du tur så kan din brunn finnas med här, går att zoma in på fastighet, sen bara räkna med att pumpen kanske sitter ca 3 meter från botten
[länk]
Det finns med en brunn på den kartan men blir fundersam om det kan vara något för bergvärmen som syns där, för det står energibrunn...
 
Jepp . Då är din borrade brun så gammal att inget finns om den, kan vara så att en del borrare inte anmälde in det. Det finns folk och folk. Kan du se vattenytan i röret. är du säker på att just det röret är för vatten och inte värme.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.