Jag har ett FTX-aggregat Free V90 från luftmiljö i Lidköping och trots dyr service och injustering av utsugen har jag nu fått kondens på rutorna nu på kvällen igen. När det är kallt bör man köra på ett normalt driftsläge, vilket det är nu. Vad bör man göra härnäst?

/AL
 
Du behöver lämna mer information om vad du har för typ av fönster, gärna litet info om uppmätt luftfuktighet inne.
 
Ligger runt 49-52% i fuktighet.
Det är elitfönster 2-glas-fönster som sitter i huset
Byggår för huset är 1980 och det är ett Älvsbyhus.
 
Dina fönster är relativt kalla på insidan eftersom de är av gammal tvåglaskonstruktion. Detta ökar sannolikhet för kondens i sig. Din uppmätta luftfuktighet verkar ok, runt 50 % ok så här här års. Enda rådet jag kan ge är att öka ventilationen.
 
Ftx betyder inte att det inte finns fukt i huset. Det är fönstrets temperatur som styr om fukten faller ut och blir kondens.
Din luftfuktighet är bra med tanke på hälsan och mot krympande möbler osv. Det brukar dock vara torrare när det är kallt ute. Mer ventilation kan hjälpa mot ditt problem, men egentligen behöver du varmare fönster.
 
Al88 Al88 skrev:
Jag har ett FTX-aggregat Free V90 från luftmiljö i Lidköping och trots dyr service och injustering av utsugen har jag nu fått kondens på rutorna nu på kvällen igen. När det är kallt bör man köra på ett normalt driftsläge, vilket det är nu. Vad bör man göra härnäst?

/AL
Är kondensen på insidan eller utsidan?
 
Hur värmer du rummet och vilken temperatur har du i rummet ?
 
Skrev fel, det är 3-glas-fönster.
Vi håller över 20grader och radiatorerna har fint med värme och luftflöde vid fönster. Är det helt i sin ordning med en liten kondensstrimma någon ynka cm ibland? För nu på morgonen har vi kört på ventilationen och den har då jobbat bort den lilla fukten. Det som bekymrar är när det är lite på alla fönster trots bra frånluft
 
P perka99 skrev:
Är kondensen på insidan eller utsidan?
Insidan dessvärre
 
Al88 Al88 skrev:
Skrev fel, det är 3-glas-fönster.
Vi håller över 20grader och radiatorerna har fint med värme och luftflöde vid fönster. Är det helt i sin ordning med en liten kondensstrimma någon ynka cm ibland? För nu på morgonen har vi kört på ventilationen och den har då jobbat bort den lilla fukten. Det som bekymrar är när det är lite på alla fönster trots bra frånluft
Vad menar du med ”kört på ventilationen?” Går den inte med samma hastighet/flöde 24/7?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du med ”kört på ventilationen?” Går den inte med samma hastighet/flöde 24/7?
Den går i något driftsläge, och ska gå i detta normala driftsläge när det är kallt, men får väl bita i det sura äpplet och köra hårdare ibland om det inte finns någon annan lösning på detta.
 
Al88 Al88 skrev:
Den går i något driftsläge, och ska gå i detta normala driftsläge när det är kallt, men får väl bita i det sura äpplet och köra hårdare ibland om det inte finns någon annan lösning på detta.
Du kan ju även ta en trasa istället för att öka ventilationen ;)
 
  • Haha
Al88
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Du kan ju även ta en trasa istället för att öka ventilationen ;)
Jag är inte så känslig som tanten här. ‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.