M Mikael Swärd skrev:
Det är inte din julbelysning som är boven. Den kan inte "dra" mer än vad max effekten är. Då går den sönder. Du lär har något annat som drar dessa kW t.ex kallare väder ute, kompressorn i värmepumpen som havererat så den gå
på elpatron, eller element i garaget som gått på etc etc.
Drar den alltid vad som står på förpackningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Drar den alltid vad som står på förpackningen?
Nja, kanske men den ska aldrig mer än vad som står, om den gör det så är den trasig.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fick en julslinga som skulle haft typ 80 dioder eller nått sådant. I verkligheten hade den bara ett tiotal. Litar ju inte riktigt på billig skit efter det.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du hittar felet i pannan :)
Det du räknade att du hade i Ledbelysning så kan jag beräkna att jag har ca 6x mer. Och enligt min mätare som jag kopplat på så drar allt detta ca 38,5w :)
 
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
De här tråden påminner mig om Griswolds :)

 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En kollega satte upp en liknande LED-slinga, jag tror det kan vara samma från Jula till och med, och kom fram till att den med några hundra lampor drog lika mycket el som en gammal adventsljusstake med 7 lampor. Självklart inget i närheten av vad du var uppe i, men ändå intressant.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Ja jag tänkte på detta också. Det är inte så att jag kontrollerar pannan varje dag så hade jag inte haft koll på förbrukningen kunde detta blivit en väldigt dyr historia med dagens elpriser.

Är tillbaka på jobbet igen nu, men när jag kommer hem ska jag kontrollera inställningarna ifall man kan göra något liknande du nämner tex att varmvattnet inte värms vid fel, så man får den indikationen på det sättet.
Om du har en innetemperaturgivare till din CTC så har den en röd indikatorlampa som lyser när pumpen har ett larm. Om du ser till att innegivaren sitter där den är lätt synlig, så är det ett halvhyggligt sätt att bli uppmärksammad på att något är fel.

F.ö. är det tydligen ett relativt vanligt fel att det blir läckage vid givarna i kylslingan, enligt reparatören som var och fixade det på vår CTC-pump. Om du har en värmepumpsförsäkring är det relativt troligt att det går på den (det gjorde det för mig).
 
J J1jet skrev:
haha nej grannen har inget hönshus. Har varit hemma nu och mycket riktigt så varnade pannan till bergvärmepumpen för fel, och som jag förstår det går den över till elpatron då… blir till att undersöka vidare på detta .
Detta problem fick jag strax efter installation som åtgärdades med kontaktspray.
Jag har haft detta problem lite då och då men upptäckt att det kommer vid väderomslag mot kallare väder.
Har en lampa som blinkar rött på innergivaren och bara att återställa larmet på pannan och vara glad.
När det kom lite oftare ett tag lossade jag kontakten till lågrycksgivaren och lirkade lite sedan funkat i 2 år utan problem.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Hej,

Kopplade i söndags in våran julbelysning, och efter detta har våran elförbrukning skjutit i höjden!
Se bifogad bild över förbrukningen. Förbrukningen innan låg på ca 30kWh per dygn, efter mellan 70-90 !!

Jag tänkter att något måste vara defekt som gör att förbrukningen skjuter i höjden så som den gjort. Upptäckte detta nu och ska självklart åka hem och koppla ur allt, för att sedan koppla in dom allt eftersom för att få reda på vilken av dom det är som är boven i dramat.

För visst måste något vara galet när förbrukningen ökar så extremt ?
Det ska tilläggas att jag även styr all belysning med tidstyrning via telldus, så inget är igång dygnet runt.

Julbelysningen består av följande:

ute:
En 30m ledslinga med vit belysning från Jula.
En dekorations "ren" med vit ledbelysning inköpt förra året.

inne:
1 st led adventsstjärna.
1 st adventsstjärna ej led
1st led adventsljusstake
1st ljusstake ej led (men nyare modell).
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jag upptäckte med fördubblad förbrukning i slutet av November. Visade sig att sorptionsavfuktaren i krypgrunden hängt sig på full effekt 2400W så var nästan 20 grader varmt i grunden. Skönt med golvvärme, men lite dyrt sätt att värma oisolerat område.
Bara till att beställa en ny avfuktare så ska det nog bli bra
 
Hej.Har precis monterat solpaneler,ger ju bra koll på felörbrukningen via appen.Vår Berg-Värmepump gick i larm på högtryckstermostaten.Visade sig efter en del felsökning av mig att elkabeln till högtryckp. var av i den vinklade flatstiftskontakten.Vibrationer..Vanligt fel om dom skadat kabeln vid avskalning.Bara montera en ny och allt var frid o fröjd....Men dyrt i el-förbrukning.Innan fabriken kom fram till vad det kunde vara för fel.Uppkopplad till dem! Dom sade till slut att det hänt att kabeln lossat men visade sig ju att den var av.Angående felsökning.Som ett tips till er som har trådstyrda termostater till golvvärme.Är det vanligt fel att den klena kabel går av i nån anslutning på grund av en liten skada vid avskalningen av kabeln.Oftast användes enledare typ teletråd.....Hoppas nån har nytta av denna info.
 
  • Gilla
  • Haha
sandos och 1 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
ingen annan förändring förutom belysningen. Ingen värme i garaget, inga motorvärmare eller liknande.
Är Påväg hem nu och ska kolla bergvärmen mm.
Kan vara bergvärmen som har stannat och elpatronen slår till
 
Johan Eneström Johan Eneström skrev:
Kan vara bergvärmen som har stannat och elpatronen slår till
Vilket TS konstaterade redan i inlägg #12...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.