Har en luftvärmepump EcoAir installerad 2004 utvändigt på poolhusets fasad, kopplat till vattenburet system och element på övervåningen. På nedervåningen är en maskinpark där jag försökt märka upp och förstå mig på vad allt är och vart det går.

Idag lyckades jag få in vatten i systemet från huvudbyggnaden på tomten för första gången, och undrar nu: risker med att sätta igång det? Något jag bör tänka på? Några slutsatser som går att dra från bilderna? Jag är rädd för att om jag drar igång det, att något som är kopplat till poolen ska dra igång också utan att jag fattar det. Skulle ni greja med detta själva eller ta in någon?

Jag har också problemet att jag inte har något gruppschema till elcentralen, så vet inte vad som är påslaget och inte. Upptäckte t.ex. att varmvattenberedaren varit igång 1 månad utan vatten i systemet.
 
  • Tekniskt utrymme med ledningar, elmätare, vattenmätare och distributör. Utrustning ser gammal och använd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med varmvattenberedare, rör, pumpar och elektriska komponenter. Inomhus, teknisk utrustning, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmetermostat och timer för eluttag på vit vägg, med reglerknapp och indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem, elmätare, värmepump och utrustning i tekniskt utrymme, komplex installation, ingenjörsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt teknikrum med kopparledningar, elskåp, en vattenmätare och elektriska verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt pannrum med VVS-installationer, filterenhet och vägghängda elektriska lådor. Använda, smutsiga ytor och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning rör, ventiler, mätare och elektrisk utrustning mot en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på orange yta, information om tillverkningsår, modell, volym och max tryck, namn på tillverkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsenhet öppen för underhåll, verktygssats, grön gräsmatta, utomhus, dagsljus, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser lite rörigt ut där. De med vatten i mark på utsidan och ev ingen värmecirkulation så fryser det. Hat du värme nu och inte fyllt på någonstans så gör inget. är det samma pump till poolen som till huset.
 
J jonaserik skrev:
Ser lite rörigt ut där. De med vatten i mark på utsidan och ev ingen värmecirkulation så fryser det. Hat du värme nu och inte fyllt på någonstans så gör inget. är det samma pump till poolen som till huset.
Just nu värmer jag upp med direktverkande el. Jag fyllde på vatten i systemet idag, men har inte kickat igång det.
 
J jonaserik skrev:
Ser lite rörigt ut där. De med vatten i mark på utsidan och ev ingen värmecirkulation så fryser det. Hat du värme nu och inte fyllt på någonstans så gör inget. är det samma pump till poolen som till huset.
Jag vet att det finns en pump, som verkar gå till poolgrejerna, det är den svarta med ett grönaktigt rör på bilden. Jag tycker inte den svarta pumpen ser ut att vara kopplad till luftvärmepumpen eller systemet kopplat till uppvärmning av huset.
 
Riv allt och ha bygg nytt. Ingen kan få någon vidare klarhet av de bilderna.
Eller så stänger du av alla säkringar och startar en i taget och ser vad de går till.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
Alla rör som är i plast går till poolen. sen sitter det en EL-värmare där med för poolen ( svindyrt ) Ska VP värma poolen med så måste det finnas en rostfri växlare någonstans.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Alla rör som är i plast går till poolen. sen sitter det en EL-värmare där med för poolen ( svindyrt ) Ska VP värma poolen med så måste det finnas en rostfri växlare någonstans.

Inte säker på vad som är EL-värmaren som du ser. Ja, den rostfria växlaren är nog den silvriga som sitter ovanför sandfilter-grejen och till höger om varmvattenberedaren. Vet du om jag kan förhindra luftvärmepumpen på något sätt från att köra mot poolgrejerna?
 

Bästa svaret

Det är två ventiler med röda handtag, som går till växlaren som är till höger om VVB. Dom är stängda, så ingen värme går till poolen. Lådan med mätaren på, verkar vara en automatisk klordosering. Står Folkpool på den. Det som kan vara lite udda och inte bra, är att det är kopparrör som poolvattnet går igenom till växlaren. Koppar gillar inte klor och äts upp av dito. Lika med ventilerna .Bör bytas mot plast..

Edit Inga metalldelar förutom rostfritt för poolvatten.
Edit igen . Finns ingen EL-patron till poolen
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är två ventiler med röda handtag, som går till växlaren som är till höger om VVB. Dom är stängda, så ingen värme går till poolen. Lådan med mätaren på, verkar vara en automatisk klordosering. Står Folkpool på den. Det som kan vara lite udda och inte bra, är att det är kopparrör som poolvattnet går igenom till växlaren. Koppar gillar inte klor och äts upp av dito. Lika med ventilerna .Bör bytas mot plast..

Edit Inga metalldelar förutom rostfritt för poolvatten.
Edit igen . Finns ingen EL-patron till poolen
Tusen tack för svar!
 
Nu har jag sett till att få vatten till poolhuset från vår huvudbyggnad, men jag lyckas inte fylla på vattnet helt i systemet så att det kan börja cirkulera. Det är som att det tar stopp vid kranen som går att vrida på. Det finns en skruv-ventil som det står filling på, den har jag också vridit på, men får ändå inte igång vattencirkulation. Någon som ser något uppenbart jag bör göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.