Jag har precis flyttat in i ett hus med bergvärme.

Jag har dels en generell fråga, hur rekommenderar ni att man tar sig an uppgiften att förstå sitt befintliga bergvärmesystem på bästa sätt?

Dels en specifik fråga kring om någon vet varför bergvärmepumpen skulle ha anledning att ge ifrån sig ett lågt brummande ljud stup i kvarten? Första veckorna i huset gjorde den bara ifrån sig brummande ljud någon gång sådär på kvällen. Men nu tycker jag den brummar stup i kvarten under dagen.
 
I Isabl skrev:
Jag har precis flyttat in i ett hus med bergvärme.

Jag har dels en generell fråga, hur rekommenderar ni att man tar sig an uppgiften att förstå sitt befintliga bergvärmesystem på bästa sätt?

Dels en specifik fråga kring om någon vet varför bergvärmepumpen skulle ha anledning att ge ifrån sig ett lågt brummande ljud stup i kvarten? Första veckorna i huset gjorde den bara ifrån sig brummande ljud någon gång sådär på kvällen. Men nu tycker jag den brummar stup i kvarten under dagen.
Det är väl kompressorn du hör?Ju kallare det blir så arbetar kompressorn mera.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
Min varvtalstyrda Nibe låter VÄLDIGT mycket mer när den gör varmvatten. När den går på värmedrift däremot låter den inte mer än min kyl.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det är väl kompressorn du hör?Ju kallare det blir så arbetar kompressorn mera.
Det skulle förklara mycket för det lät inte lika mycket under tiden vi hade plusgrader.
 
I Isabl skrev:
Det skulle förklara mycket för det lät inte lika mycket under tiden vi hade plusgrader.
Du kan ju ta lite bilder för att se om inställningarna ser konstigt ut.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du kan ju ta lite bilder för att se om inställningarna ser konstigt ut.
Larmkoder från larmloggen, se bilder. Enda larmkoden som visas om jag klickar på den gula triangeln nu är den med larmkod 3171 om att jag behöver byta batteri i rumsgivaren.

Varmvatten Eco+ inställning nu.

Jag känner till att jag förmodligen har för lågt inställt bars på pressure tank.
 
  • Blå skärm med text om misslyckad termisk desinfektion, datum och tider angivna, värmekälla refererad, underhållslarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm visar felmeddelande om trådlös kommunikationsstörning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett alarmlarmfel på en skärm indikerar saknad kommunikation med en extern rumsgivare för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med varningsmeddelande på svenska, blockerande larm angående värme och fasövervakning, början/slut dato- och tidpunkt noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett larmmeddelande på skärm meddelar låg batterinivå på en extern rumsgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar värmepumps information, temperaturer utomhus och inomhus, energiflöden. Märke syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmepump, visar värmeinställningar och aktuell utomhustemperatur på minus en grad Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturinformation och inställningar för värmesystem, inne i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl med tryckmätare för vattenburen uppvärmning, röd, viss spegling, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Isabl skrev:
Larmkoder från larmloggen, se bilder. Enda larmkoden som visas om jag klickar på den gula triangeln nu är den med larmkod 3171 om att jag behöver byta batteri i rumsgivaren.

Varmvatten Eco+ inställning nu.

Jag känner till att jag förmodligen har för lågt inställt bars på pressure tank.
Mest gamla larm som släpar med du kan fylla systemet upp till 1 bar.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.