Hej! Jag håller på med ett matbord där benen och underredet möter varandra i 90 grader och där jag varken har en triangel i geometrin eller skivverkan att förhindra att benen (och hela bordet) viker sig. Vanligtvis hade man väl gjort skuldror eller tappar eller liknande för att benen ska hålla sig i 90 grader men jag vill att det ska se ut som att de bara ligger på varandra och hålls ihop med en centrerad möbelskruv i varje möte.

Jag har försökt borra och plugga men det blir för mycket spel. En domino hade kanske hjälpt men det har jag ingen. Jag vill helst inte behöva limma ihop något, utan det ska vara (hyfsat) demonterbart, åtminstone i teorin.

Här är en hörndetalj:
Träkonstruktion, hörnförband med skruv, obehandlad furu, snickeri, detaljbild, träbearbetning, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först tänkte jag att jag kunde ta en massa dyckert och knipsa av huvudena på och sen klämma ihop bitarna. Men eftersom det också bara blir punktvis (om än på många ställen) så tror jag inte det blir starkt nog. Har försökt googla och hittat något som kallas för spikbleck och en sån som är vass i båda ändar hade säkert funkat att klämma fast för att förhindra vridmomentet, men tror tyvärr inte att de är vassa mer än på en sida.
Metallisk rakbladskassett, flera blad, återvunnet material, rakningstillbehör, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittade också något som kallas för dubbel tandbricka som hade kunnat funka, men de verkar bara finnas för kraftigare konstruktioner, med minsta diameter om 50 mm. Bordsbenen är typ 40 mm.
Metallisk, stjärnformad objekt med spetsiga utskott, centralt hål, grå, troligtvis en del av maskin eller verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan tanke var att ta dubbeleggade rakblad och klämma fast men det känns lite morbidt och jag hade gärna sett en lösning som var anpassad till ändamålet.

Hur hade ni som är proffs löst detta?
 
Är pluggen glapp har du för stor borr eller för klen plugg. En mindre borr är nog lättare att få tag i.
Alternativt kan du prova att köpa fjädersprintar i lite grövre dimension (6—8mm kanske) och använda istället för plugg.
En domino är bara en kilspårsformad träplugg.
 
Jag har använt plugg som är avsedda för det borret, samma tillverkare. Märkte att det var bättre att inte borra ur hålet ordentligt, utan låta det vara lite hastigt borrat för att det skulle sitta fastare.

Men rent generellt så är det ju undermåligt hantverk i grunden som gör att det glappar. Benen skiljer rätt mycket i dimensioner (limmade ihop färdigplanhyvlade lister 21x43, som från början var lite +- avseende sina dimensioner och rakhet) och så har jag borrat med skruvdragare och borrmall.

Men jag är inte nån möbelsnickare så finishen duger åt mig, men vill gärna undvika att bordet viker sig. Vi får se hur stadigt det blir när det är färdigmonterat. I nödfall kanske jag limmar ihop delar eller alltihopa. Eller använder dyckert med knipsade huvuden i skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.