J
Har satt OSB, nu dags för gips.

Min fråga är:

Ska skivorna monteras kloss ihop eller med en spalt, vad är bäst för kommande spackling av skarven?
 
K
Dikt an mot varandra. Sen remsa i skarven när du spacklar.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
K kniv skrev:
Dikt an mot varandra. Sen remsa i skarven när du spacklar.
Okej, tack!
 
K
Väg in första skivan i lod, därefter är det bara att smacka upp nästa dikt an och köra på!
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
K kniv skrev:
Väg in första skivan i lod, därefter är det bara att smacka upp nästa dikt an och köra på!
När jag kommer till dörren, då behöver jag skära gipsskivan så det blir som ett L så skarven hamnar ovanför dörren.

Hur skär jag bäst gipsskivan när jag vill åt en annan form än att bara dela den?
 
Fogsvans
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
J
S StevieGee skrev:
Fogsvans
Funkar sticksåg också eller kommer skivan må dåligt av vibrationerna?
 
Det går men knappast smidigare.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
K
Annars funkar brytbladskniv, multiverktyg eller gipssåg också.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Funkar sticksåg också eller kommer skivan må dåligt av vibrationerna?
Funkar bra för gipsen men mindre bra för en elektrisk sticksåg.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Såga kortaste biten med fogsvans, knäck den andra. Bäst är att göra ett L så man inte får skarven i linje med dörröppningen.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Kommit till en ny del, innerhörn.

Hur monterar man gipsskivor där och behöver man förstärka och i så fall hur?

Det blir fyra stycken innerhörn totalt och det är snedtak så det är ca 1.2m högt där det är innerhörn.
 
A
J Jerald Stuartson skrev:
Kommit till en ny del, innerhörn.

Hur monterar man gipsskivor där och behöver man förstärka och i så fall hur?

Det blir fyra stycken innerhörn totalt och det är snedtak så det är ca 1.2m högt där det är innerhörn.
du behöver inte göra något specielt men se till att inte få en försänkning på gipsskivan mot innerhörnet, får du det ändå så gör det inget.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Sidsteppar lite från mitt eget ämne men nu har jag kommit till isoleringen av mellanväggen.

Någon rekommendation vilket typ man ska använda? Reglerna är 70mm.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Sidsteppar lite från mitt eget ämne men nu har jag kommit till isoleringen av mellanväggen.

Någon rekommendation vilket typ man ska använda? Reglerna är 70mm.
Det viktiga är att du väljer en som håller samma djup. mao 70mm.
Sen är vissa lättare att skära. Jag tycker om Stenull, paroc, då det är ganska lätt att skära till. Dock större balar då den inte kan komprimeras. Så mer att köra hem. Isover glasull är lite fastare men funkar bra. Däremot så är tex Byggmax Ursa lite segare. Har du någon enstaka yta så spelar det mindre roll. Har du ett helt våningsplan, så är det värt att beakta. Köp en riktig isoleringskniv.

Vissa hävdar att stenullen ljuddämpar bättre, men jag har trots hög prio på ljud inte hitta något som styrker det. Viktigast att man skär till dom så de pressas in lite lätt, så det inte är luft mellan.

Tänk på attd et är olika mått om du regalr med stålreglar elelr träreglar, så du köper rätt bredd. om du tex köper för stålregel och ahr trä, så får du skära en tunn remsa på avrje skiva.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.