Vi bygger nytt, på lermark, uppkörd av maskiner. Tomten är helt platt.

Jag sitter i rullstol och det är viktigt att vår stora gräsmatta blir jämn. Än har vi inte dränerat och lagt på matjord, det blir höst/vinter åtgärder. Vi flyttar in till jul och vill ha ok gräsmatta nästa sommar (pga mig och två småttingar).

Min plan var att efter dränering är nerlagd och matjord på (höst/vinter) så låter vid det stå till typ april/maj (tjälfritt med råge i allafall) sedan hyr vi en padda på Cramo och jämnar och fyller med matjord. Sedan rullar vi på gräs. Klart.

Enligt markentrepenören är paddning meningslöst.

Vad kan vi göra inom rimliga gränser för att få bästa resultat?

/Smuts
 
om marken är uppfylld så krävs paddning eller två-tre veckors insjunkning med ev. uppfyllning igen.
 
Ok, nej den är inte uppfylld, bara kraftigt körd över. Men det verkar vara mycket vatten i marken (leran) i området.

/S
 
Problemet med lerjord som man har kört över med maskiner är att den har packats och då är det svårt att få växter att trivas där. Du kanske snarare skulle behöva luckra jorden om du vill anlägga trädgård.
Att packa jorden för att få en slät gräsmatta är inte rätt väg. Så fort leran blir våt kommer du att sjunka ner med stolen, det blir hjulspår, etc. Jag har själv sått gräs på leråker, och så fort den är fuktig blir den 'skvalpig' varje fotsteg blir en grop. Kvittar hur platt den var när jag sådde. Lerjord är inte stabil. Nej rätt väg är att fräsa ner ett lager med grov sand och sedan kratta ut den mycket jämnt när gräset sås (eller rulla ut färdig gräsmatta). Riktigt hur mycket sand och vad för slags sand vet jag inte, men prata med någon gräsmatteanläggare, eller ring Weibulls o fråga.
 
Ok, låter som ett bra underlag. Vill ju undvika just det du beskriver med svampig och mjuk matta.

Tack, tack
/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.