Demmpa Demmpa skrev:
Om fjärrvärmecentralen läcker så mycket värme så att du kan hålla 21°-22° vintertid så är det något allvarligt fel. För så mycket ska det inte läcka.
Om vi inte skulle ha en radiator i det rummet tvättstuga i källaren) där fjärrvärmecentralen sitter så hade temperaturen legat på max 15°, å den mesta av värmen hade kommit via angränsande rum.

En fjärrvärmecentral har alltid 100% verkningsgrad (energimässigt).
Lika mycket energi som avlämnas från fjärrvärmevattnet lika mycket energi tar tappvarmvattnet & radiatorkretsen upp.

Sen kan själva värmeväxlarna bli ineffektiva när de får beläggningar, men det märks genom att flödet på fjärrvärmevattnet ökar samt att difftemperaturen på fjärrvärmevattnet sjunker, men det blir ändå samma energimängd som överförs (iaf till en början).

En olje-/vedpanna kan ha säg 50-80% verkningsgrad, mycket energi förloras genom rökgaserna.
Gamla systemet med varmvatten behållare var likadant.
Nya med 2 värmeväxlare endast. Inkommande och utgående fjärrvärmd läcker utanför min mätare för in resp ut :)
Inkommande 2m upp mot tak- 4m- 2m ned mot central, de sista 1.5m avskalad yttre isolering. Lite isolering kvar.
Men även de tjockare avger värme.
Helt original, firma installerat, värmeföretaget besiktat och installerat mätare för automatisk trådlös avläsning.
Körde nya diskmaskinen med elmätare inkopplad. Stickkontakt version från Clas Ohlsson.

Tuffaste programmet 75* drog totalt 0.8 kWh. Kopplad till varmvatten som den är gjord för
Intressant att se vad ECO programmet drar. Att snåla med diskmaskinen kanske inte gör mycket på elräkningen trots allt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bara i hushållsel så förbrukar vi ca 400-600kWh/månad, årsförbrukning är på ca 6,1MWh, det ger ca 16,7kWh/dygn i medel.
Då är vi två vuxna, tre barn.
Jag får det till 6100 kwh.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag får det till 6100 kwh.
Vad är det du får till 6100 kWh?

6100 kWh är exakt lika mycket som 6,1 MWh.
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Storheten kWh är kanske mer greppbar än MWh för dom allra flesta
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det du får till 6100 kWh?

6100 kWh är exakt lika mycket som 6,1 MWh.
Det vet jag väl. Jag anser dock att begreppet Kwh ska användas då det är det vedertagna begreppet gällande elförbrukning i den skala vi vanliga dödliga har. Petigt? Javisst. Vi kan ju börja använda hektoliter istället för liter när man tankar eller köper mjölk. Jag håller med dig den dagen elbolagen börjar redovisa elförbrukningen i Mwh generellt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken osäkerhet? Eventuell skuld äldre än tre år är preskriberad!
Äpplen och päron.
Vi pratar om skuld de senaste 3 åren givetvis, förbrukningen som antagligen mätts fel. Osannolikt att elbolaget kräver in rätt belopp när mätaren tillhör dem och är deras ansvar. Om det ens skulle gå att ta fram eller räkna ut rätt förbrukning. Alternativet är schablonisering men eftersom pengarna det kan handla om är peanuts för ett elbolag kombinerat med badwill är det inte troligt att de skulle dra det till domstol. En tvist tar tid, kostar pengar och har osäkert utfall.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är nog osannolikt att bolaget bryr sig.

MEN det finns en lag som beskriver hur man skall hantera en felmätning av den här sorten. Kommer inte ihåg namnet nu. Det var aktuellt för oss i en samfällighet jag var med i för drygt 20 år sedan. En vattenmätare för 20 fastigheter mätte fel, vi hade betalat för mycket under många år. Det visade sig finnas en detaljerad lag om hur man skall shablonberäkna felet, och hur många år bakåt. Den gäller även om felet är åt andra hållet, och den handlade om mätning i största allmänhet, inte bara vatten.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Minns just nu inte vilket bolag, men någon av drakarna Eon/Fortum/Vattenfall har ett kundlöfte som säger att de inte tar betalt i efterhand för feldebiteringar som är äldre än 12 månader. Så TS kan ju be en bön att det blir en del gratisel för åren 1995-2021...
Citat från Energimarknadsbyrån -
Preskriptionstid

Huvudprincipen är att elföretaget kan kräva dig på kostnader för all förbrukning som skett så länge kravet inte är preskriberat. Detta framgår av avgöranden i domstol och beslut i Allmänna reklamationsnämnden. Preskriptionstiden för konsumenter är tre år och räknas från det att du tog emot betalningskravet

Om du är i god tro om att du fullgjort din betalningsskyldighet

Huvudprincipen gäller med undantag för när det rör sig om en redan avstämd period. Om du redan fått en avstämningsfaktura eller en slutfaktura, eller en faktura som med fog kan ha uppfattats som en sådan, för samma eller delvis samma period, är det inte möjligt för företaget att på nytt kräva betalning för samma tidsperiod. Förutsättningen är att du har varit i god tro när du betalt den tidigare fakturan.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Vi pratar om lite olika saker. Det jag reagerade på är påståendet att det är bytet av elmätare som ställer till det. Och jag ser inget i artikeln, förutom antydningen att Fortum skulle mena att det är så, som bekräftar att problemet beror på själva det fysiska elmätarbytet.
Har man inte haft en TIM-mätning innan mätarbytet så får man inte det efter mätarbytet heller hos E.ON, man måste manuellt beställa en ändring till TIM-mätning - antingen själv eller av elhandelsleverantören.
 
useless useless skrev:
Ja, fullt rimligt. 2 500 kWh per år är helt orimligt. Det är väl vad en pensionär i lägenhet gör av med om värme och varmvatten ingår i hyran?

Bara hushållselen brukar ju vara ca 5 000 kWh per år. Sen tillkommer värme och varmvatten.

Vad har du haft för årsförbrukning innan mätarbytet?
"Pensionär"? Vad har det med saken att göra?

Jag är ensamstående och bor i lägenhet (3 rok) där värme och varmvatten ingår i hyran. Jag förbrukar i snitt 1500 kWh/år. Huvudsakliga elförbrukare är kyl och frys. Torktumlare bidrar till något högre elförbrukning under vintermånaderna (hänger alltid tvätten utomhus när vädret tillåter).

Jag tror inte förbrukning av hushållsel - dvs exklusive värme, varmvatten och givetvis lullull som badtunna, bastu, swimmingpool, elbil m.m. - skiljer sig jättemycket beroende på antal personer i hushållet, eller ens beroende på bostadens storlek. Visst, lite mer el till belysning om man har stort hus, men belysning (särskilt med LED-lampor) är en mycket liten del i det hela. Och lite mer el till tvätt om man är fler personer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Har man inte haft en TIM-mätning innan mätarbytet så får man inte det efter mätarbytet heller hos E.ON, man måste manuellt beställa en ändring till TIM-mätning - antingen själv eller av elhandelsleverantören.
Det är så jag tänker också. Men så finns det andra som påstår annat, och då passar jag på att fråga efter källan till den informationen.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Pensionär"? Vad har det med saken att göra?

Jag är ensamstående och bor i lägenhet (3 rok) där värme och varmvatten ingår i hyran. Jag förbrukar i snitt 1500 kWh/år. Huvudsakliga elförbrukare är kyl och frys. Torktumlare bidrar till något högre elförbrukning under vintermånaderna (hänger alltid tvätten utomhus när vädret tillåter).

Jag tror inte förbrukning av hushållsel - dvs exklusive värme, varmvatten och givetvis lullull som badtunna, bastu, swimmingpool, elbil m.m. - skiljer sig jättemycket beroende på antal personer i hushållet, eller ens beroende på bostadens storlek. Visst, lite mer el till belysning om man har stort hus, men belysning (särskilt med LED-lampor) är en mycket liten del i det hela. Och lite mer el till tvätt om man är fler personer.
Har man barn är det markant skillnad på mängd hushållsel det går åt.
2vuxna o 2 barn är ca 5000kWh i hustålls el
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har man barn är det markant skillnad på mängd hushållsel det går åt.
2vuxna o 2 barn är ca 5000kWh i hustålls el
Det har väl fortfarande inget med "pensionär" att göra. Det finns folk som inte har barn hemma, utan att för den sakens skull vara pensionärer.

5000 kWh i hushållsel för 4 personer låter ändå väldigt mycket.
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Bor i litet enplanshus på 110 kvadrat.Efter att Vattenfall var här och byte elmätare 11 november
har våran elförbrukning ökat med 3-4 ggr än innan byte.Blev ca 1000 kwh för november.Huset värms upp
med luftvärmepump och vattenburen golvvärme.Vattenfall utreder men kan ta många veckor och med
skenande elpriser är det ju frustrerande.Så någon som har en aning vad detta kan bero på???
Värmepumpen har de rätta inställningarna så inget har ändrats från innan och efter byte av elmätare.
Kallare utomhus ...
 
H hhallen skrev:
Det har väl fortfarande inget med "pensionär" att göra. Det finns folk som inte har barn hemma, utan att för den sakens skull vara pensionärer.

5000 kWh i hushållsel för 4 personer låter ändå väldigt mycket.
Vi låg på 6400 kWh hushållsel 2021, 2 vuxna & 2 barn. Kanske dags att börja nyttja föreningens tvättstuga…
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.