Hej ! Behöver hjälp! Misstänker att min cirkulationspump är kass, har testat att lossa mittskruven , känner inte att axeln rör sig, pumpen blir varm men verkar inte snurra. Har märkt detta nu då jag inte får upp värme på radiatorer på övervåningen. Har golvvärme på bottenplan. På systemet sitter 2st pumpar. Känner man att axeln snurrar ?
 
  • Inomhus värmesystem, rör, cirkulationspump, värmeregulator, elanslutningar, enheter för temperaturkontroll, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pumpregulator med energibetyget B, installationsdetaljer och kablar i en teknisk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag byta till denna från biltema?
 
  • Förpackning för en cirkulationspump, energieffektiv, med olika språk, inkluderar tekniska specifikationer och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min pump heter wilo smart 15/4
Biltemas 25/4
Funkar det att byta tro?
 
Om du håller på pumpen så skall den vibrera när den snurrar.

Är golvvärmen kopplad efter centralen? Om så är fallet och du får värme i golvet måste ju denna cirkulationspump fungera för att kunna mata den andra.
 
Krilleman
Du känner om axeln snurrar med en skruvmejsel i och med rotationen. Det är ett skruvmejsel-tag modell större för att kunna vrida igång en cirkulationspump som fastnat. Snurrar denna så studsar skruvmejseln som du för emot direkt.

Nej, du kan inte ersätta dig 15/4 med en 25/4. Det är skillnad i anslutande gänga.
 
Har ingen problem med golvvärmen, bara på elementen på 2a våning, har avluftat, ingen luft i systemet. Rengjort filtret. Tycker bara jag borde känna om pumpen snurrar?
 
H henrik eliasson skrev:
Min pump heter wilo smart 15/4
Biltemas 25/4
Funkar det att byta tro?
Nej, 15=G25-gänga och 25=G32-gänga. Går alltså rent fysiskt inte att skruva dit.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du känner om axeln snurrar med en skruvmejsel i och med rotationen. Det är ett skruvmejsel-tag modell större för att kunna vrida igång en cirkulationspump som fastnat. Snurrar denna så studsar skruvmejseln som du för emot direkt.

Nej, du kan inte ersätta dig 15/4 med en 25/4. Det är skillnad i anslutande gänga.
Då måste pumpen va kass, känner inget när jag snurrar runt axeln med en mejsel.
Tips på pump jag kan byta till?
 
Krilleman
 
  • Gilla
4ndersb
  • Laddar…
H henrik eliasson skrev:
Då måste pumpen va kass, känner inget när jag snurrar runt axeln med en mejsel.
Tips på pump jag kan byta till?

…men hur kan du då få värme i golvet? Kan du förklara hur golvvärmen är kopplad i förhållande till centralen?

En Grundfos Alpha2 15-40 130 passar.
 
G Niklas Anders skrev:
…men hur kan du då få värme i golvet? Kan du förklara hur golvvärmen är kopplad i förhållande till centralen?
Det sitter ju 2 pumpar, antar att den som funkar räcker till golvvärmen
 
  • Värmesystemskåp med rör, ventiler, pump och elektronisk styrutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör, manometer, cirkulationspump och elektronisk styrenhet under skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, kopparledningar och ventiler, kommunikationsutrustning, modern teknik, komplex infrastruktur, inomhus i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Radiatorerna kan ju vara kopplade i ovankant på anslutningarna på värmeväxlaren. Är det så?

Det förklarar i så fall varför bara golvvärmen fungerar!

Smart 15/4 verkar bara ha 130mm bygglängd, stämmer det? (Det ser ut som det iaf)

Alternativet är 180mm så du kan mäta med ganska god felmarginal!
 
Redigerat:
H henrik eliasson skrev:
Det sitter ju 2 pumpar, antar att den som funkar räcker till golvvärmen
Tack, de är kopplade paralellt :) I mitt system sitter golvvärmen efter tillsamman med en shunt, pajar cirkulationspumpen i centralen kommer det inget flöde till golvvärmens shuntgrupp.

Prova först och se om du kan få loss hjulet i pumpen (film ovan), annars är det ny pump som gäller.

Ser ut som en Grundfos UPS på golvvärmen. Om båda pumparna är lika gamla hade jag bytt båda samtidigt nu.
 
G Niklas Anders skrev:
Tack, de är kopplade paralellt :) I mitt system sitter golvvärmen efter tillsamman med en shunt, pajar cirkulationspumpen i centralen kommer det inget flöde till golvvärmens shuntgrupp.

Prova först och se om du kan få loss hjulet i pumpen (film ovan), annars är det ny pump som gäller.
Tack för hjälp ! Jag kan snurra på axeln, den går inte helt lätt , men den snurrar inte av sig själv, blir att köpa ny pump..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.