Skall bygga nytt på 130 kvm i Västerbotten och undrar om man kan kombinera en frånluftsvärmepump med en vattenmantlad pelletskamin som båda kan kopplas till ett vattenburet golv-värmesystem?
 
allt går, men systemet blir lite kompliserat. en helt onödig kombination i mitt tycke

Frånluftsventilation är istortset bara ett ventilations system, så bara den i sig är olämplig att docka mot annat. sen så är värmepumar ett lågtemp system o pellets kamin ett hög temp, så även här blir det onödigt kompliserat
 
CarMan skrev:
allt går, men systemet blir lite kompliserat. en helt onödig kombination i mitt tycke

Frånluftsventilation är istortset bara ett ventilations system, så bara den i sig är olämplig att docka mot annat. sen så är värmepumar ett lågtemp system o pellets kamin ett hög temp, så även här blir det onödigt kompliserat
En acctank inkopplad är väl inte särskilt krångligt?

Å andra sidan om man nu har en frånluftsvärmepump kommer den ju ta den varma luften ifrån kaminen ändå,utan att behöva installera något speciellt för att koppla ihop dem, dessutim funkar det de med vilken kamin som helst.
 
Hur kopplar du acken omm värmepumopen ska gå med flytande kondensering o atomatiskt ta över värmeproduktiionen när kaminen slocknar...
 
Haha, nu tog jag mig vatten över huvudet som det verkar

Som svar på din fråga: jag har inte en susning... Jag vet bara att en kusin har just ett sånt system kopplat och han sa att det inte var några problem att få det att funka. Om han överdrev / blåljög / fantiserade har jag ingen aning om men min tanke med inlägget var att om man har en kamin kommer ju varmluften värmepumpen tillgodo ändå utan att köpa en "specialkamin". Nu när jag läser vad jag skrev var det ju inte tydligt alls, sorry...

//B

mental not; mucka inte med killar som kan ;-)
 
det enklaste är att köra värmpumpen mot fast kondensering, men då ger den uselt cop
annars så väljer man att inte systemet ska slå över automatiskt, men får helt enkelt själv välja vilket system som ska arbeta.

fins andra lösningar, men dom blir onödigt kompliserade.

sen så tvivlar jag på att nån vill kombinera en frånluftsvärmepump med ett annat system, den är ju usel på att värme hus! bätre att ha nån graftigare värmepump till detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.