Jag har upptäckt att mitt shingeltak har börjat läcka på två ställen ganska nära varann.Undrar ifall det har att göra med att jag satt upp en ventil uppe vid nåcken.Men läckan är ungefär 1m. nedanför?Kan man byta ut bara en del av ett shingeltak så att det blir bra?
 
  • splitter_l.jpg
tjenare!svårt att svara på.hur gammal är schingeln? o varför har du monterat en ventil,o var på taket,eller menar du gavelen.har du monterat en ventil eller en huv? i vilket fall som helst måste dessa vara rätt utformade,det regnar ju inte bara rakt ner.ser du på innsidan att de läcker,rinner det längs råsponten, eller kommer det där spiken kommer igenom.det va mycket frågor här, men hade man sett de på plats hade det varit lättare.
 
snickar lasse skrev:
tjenare!svårt att svara på.hur gammal är schingeln? o varför har du monterat en ventil,o var på taket,eller menar du gavelen.har du monterat en ventil eller en huv? i vilket fall som helst måste dessa vara rätt utformade,det regnar ju inte bara rakt ner.ser du på innsidan att de läcker,rinner det längs råsponten, eller kommer det där spiken kommer igenom.det va mycket frågor här, men hade man sett de på plats hade det varit lättare.
Hej Lasse,jag ska försöka svara på dina frågor.Shingeltaket är från 1983 och det är ett valmat tak,ventilen som är en huv placerades över nåcken och den sattes upp för att få bättre ventilation på vinden.Det ser ut som att rinner längs sponten, den har blivit missfärgad ungefär 1m. mvh /Tage PS Hoppas på fler svar

 
pkltab skrev:
Men läckan är ungefär 1m. nedanför?Kan man byta ut bara en del av ett shingeltak så att det blir bra?
Vatten kan gott söka sej neråt/uppåt och dyka upp på dom mest otroliga ställen. Kolla om ventilen sitter tätt mot taket och ingen vatten kan gå den vägen.... som sagt vatten kan rinna uppåt om det blåset kraftigt så ha det i tankarna när du undersöker ventilfäste.
Det hjälper inte att byta tak där det droppar om det är otät på annat ställe.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.