Alfredo Alfredo skrev:
Nej gör alla alltid allting rätt så skulle det naturligtvis fungera bra. Jag är dock tämligen skeptisk till att alla alltid skulle göra allting rätt... :rolleyes:

Och vad är den stora skillnaden mellan att editera ursprungsinlägget och skriva "Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in" eller att skriva ett nytt inlägg med texten "Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in". :thinking:
Den ”stora skillnaden” är ju uppenbar. Det ser man tydligt i denna tråd. TS har tydligt skrivit i en kommentar att det var bergvärmepumpen som var boven i dramat men likväl fortsätter folk att gissa på orsaker samt att kommentera att LED inte drar så mycket. Folk läser inte kommentarerna innan de kommenterar vilket ger mer förvirring än om någon enstaka skulle vara otydlig i sin ”EDIT-uppdatering”.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@senap Då skickar man bara en notis till admin så redigerar de istället. När jag var moderator på Sweclockers så hade vi också tidsgräns eftersom en mängd trådar blev sönderredigerade av medlemmar som bl a trodde att öppna forum är en kundtjänst enbart för deras problem, så när frågan var löst raderades första inlägget och tråden blev obegripligt för framtida som skulle läsa och försöka få hjälp med samma frågor.

Bra forum är som ett stort bibliotek med massor av unik kunskap för framtida användare. Därför är det viktigt att trådarna får finnas kvar i läsbart skick.
På Facebook så försvinner hela tråden om man raderar första inlägget så ditt problem på Sweclockers att att första inlägget försvinner finns inte där.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Problemet är med andra ord användare som känner sig tvungna att svara utan att läsa först, de brukar inte bidra med något direkt värde, så lätta lösningen torde vara att banna dem en vecka åt gången vid upprepade problem.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mrjayser och 9 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Problemet är med andra ord användare som känner sig tvungna att svara utan att läsa först,
Typiskt fenomen när tråden kommer upp under "Populärt i forumet", det är tyvärr ett tvärsäkert sätt att få en fungerande tråd sönderbombad.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S senap skrev:
Om man t.ex. skriver
”EDIT: Problemet löst. Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in” så blir det inte ”fullkomligt obegripligt”.
Om vi jämför med Facebook (som jag nämnde) så kan man klicka fram redigeringshistoriken och om TS ändrar på ett tokigt sätt så kommer folk upptäcka detta i redigeringshistoriken och såga TS i kommentarerna, med andra ord så är det ett självreglerande system.

Själv är jag med i massor av bygg-, el- rörmokeri relaterade grupper på Facebook och min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre där än här på Byggahus.se. Man slipper dessa kilometerlånga trådar där folk fortsätter att kommentera efter frågan är löst. Även bra att TS kan stänga av kommentarerna när frågan är löst.
Jag har varit delaktig i flera trådar där inlägg har raderats efter att svar har skrivits på inlägget, om inte inlägget citeras så blir svarsinlägget väldigt kryptiskt.
Tyvärr medför det att fler och fler börjar citera hela inlägget man svarar på även om det egentligen inte skulle behövas.

I FB är det typ ingen som söker svar i gamla trådar, men här på Byggahus så söks det ganska ofta fram gamla trådar och det blir följdfrågor från en annan person som har liknande fel. Här är varje tråd normalt konstant öppen. Hela Byggahusforumet är som ett stort levande frågebank.

Om du gör en sökning på nätet tex med Google, på tex ”problem värmepump” hur många träffar får du då mot FB kontra hur många träffar får du mot Byggahus.se?

FB är väldigt mycket ”just nu”-flöden.
 
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
S senap skrev:
På Facebook så försvinner hela tråden om man raderar första inlägget så ditt problem på Sweclockers att att första inlägget försvinner finns inte där.
Det är ju ett gigantiskt problem då biblioteket med kunskap för framtiden försvinner!

Som sagt är traditionella forum tänkta att fungera på ett helt annat sätt än en kundtjänst som lägger på luren när problemet är löst, och ingen annan kan söka eller lyssna av hur problemet löstes. "Riktiga" forum drar också till sig mer seriösa människor som lägger tid på utförliga svar, då de vet att allt nerlagt arbete inte är bortkastat utan kan komma andra till gagn 10 år senare. Byggahus är ett utmärkt exempel på detta!
 
  • Gilla
  • Älska
Kustvägen och 9 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Folk läser inte kommentarerna innan de kommenterar
Tror du att folk skulle läsa det editerade trådstartarinlägget då? Det tror inte jag.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi har en Tibber Puls på vår elmätare (kräver nyare mätare). Med en sådan hade man kunnat lokalisera felet ganska enkelt genom att slå av allt och därefter slå på en del i taget och samtidigt se förbrukningen i realtid.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J J1jet skrev:
haha nej grannen har inget hönshus. Har varit hemma nu och mycket riktigt så varnade pannan till bergvärmepumpen för fel, och som jag förstår det går den över till elpatron då… blir till att undersöka vidare på detta .
tråkigt! Precis samma hände oss för någon vecka sedan, tacksam att man har greenely och upptäckte detta efter ett par dagar och inte på fakturan.. den går ju över på elpatronen och det vi fick göra var att byta givare.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersS Går det inte att få pushnotiser så man slipper kolla manuellt? Typ "larma över ** kWh/dygn". Om inte borde nätägarna fixa det.
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersS Går det inte att få pushnotiser så man slipper kolla manuellt? Typ "larma över ** kWh/dygn". Om inte borde nätägarna fixa det.
Hur svårt kan det vara? De flesta har ju snoken riktad mot mobiltelefonen hela dagarna ändå. Det kan inte vara så jobbigt att öppna elappen och kolla. Fast det är klart, det är ju inte rörliga bilder som på TikTok med mera.
M Misoosa skrev:
Alltså tusen tack för detta inlägg! Inlägget fick mig att av nyfikenhet gå in och kolla vår elförbrukning och upptäckte att vi helt plötsligt ligger och förbrukar 150-180kwh per dygn sen 13e nov!!! Normalt ligger vi på ca 60-80. ( Bor i villa 235m2 med bergvärme, har utespa och 2 laddstolpar för elbilar så vi har rätt hög förbrukning. )

Får panik att vi förbukat 2000kwh mer i nov jämfört med förra året och upptäcker nu med er hjälp att vår bergvärmecentral blinkar rött och går på elpatron!

Så nu ska vi starta om och förhoppningsvis få ordning på detta!

Tack!! Så har vi lärt oss en läxa att hålla koll på den lite oftare!
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Hur svårt kan det vara?
Väldigt svårt skulle jag tycka! Gå in manuellt dagligen nej aldrig i livet. Naturligtvis kan man kräva att modern teknik larmar om fel uppstår!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt svårt skulle jag tycka! Gå in manuellt dagligen nej aldrig i livet. Naturligtvis kan man kräva att modern teknik larmar om fel uppstår!
Man går väl in manuellt i alla appar. Men det kommer väl snart en tjänst som gör allt från att torka en i röven till att stoppa om en på natten och sjunga vaggvisa. Då slipper man ju anstränga sig det minsta. Men då kan man ju inte klaga heller när det går åt helvete.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
lidhem och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@senap Då skickar man bara en notis till admin så redigerar de istället. När jag var moderator på Sweclockers så hade vi också tidsgräns eftersom en mängd trådar blev sönderredigerade av medlemmar som bl a trodde att öppna forum är en kundtjänst enbart för deras problem, så när frågan var löst raderades första inlägget och tråden blev obegripligt för framtida som skulle läsa och försöka få hjälp med samma frågor.
Mitt yngre jag (med ett annat nic) blev irriterad när du modererade mina inlägg på swec, men som en mer mogen individ förstår jag varför det var nödvändigt :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt svårt skulle jag tycka! Gå in manuellt dagligen nej aldrig i livet. Naturligtvis kan man kräva att modern teknik larmar om fel uppstår!
inga problem
Smart hub + elmätare med HAN/p1 port och typ tiber pulse/p1-meter (homewizard)
Sen gör man bara egna larm (y)
Gjort så själv
(och en smart styrning m kontaktor av VVB så den inte startar om det betyder att då skulle det skjuta nån propp o även VP därvid stanna)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Lysande tråd som borde klistras och allt "surr" tas bort.
All heder åt TS som berättade om sitt misstag som jag tyvärr tror är ganska vanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.