Vår Bosch diskmaskin har lagt av efter 17 år och skall ersättas.
Vad ska man välja har tittat på Miele och Asko vilken är minst problem med och vilken håller längst?
Har tänkt att satsa ca 10.000:- kanske lite till.
 
Min känsla är att kontentan i alla vitvarutrådar nuförtiden är "allt är skit, köp en med 5 års garanti och förvänta dig inte längre livslängd".

Och Mieles "designad för 20 års hållbarhet" är marketing wank utan verklighetsanknytning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Miele har produkter som tillverkas i olika länder och bäst kvalitet lär vara de som tillverkas i Tyskland, vilket är deras dyraste modeller och då räcker det inte med 10 000 kr utan det blir närmare det dubbla.
 
MultiMan
Jag hade köpt en (gärna tyskbyggd) BSH-maskin (Bosch/Siemens) med 5 års garanti till ett konkurrenskraftigt pris. Tycker de har mycket bra pris/prestanda, men som sagt ska man leta upp de som säljer en modell med den längre garantin. I stort sett alla märken verkar ha tummat på kvaliteten numera så 17 år kan du nog glömma oavsett märke, du betalar bara extra mycket för namnet idag.
 
Köp någon av Bosch eller Siemens bättre modeller byggda i Tyskland
 
J Jeppan skrev:
Köp någon av Bosch eller Siemens bättre modeller byggda i Tyskland
Vilka av bosch / siemens är byggda i Tyskland köpte en bosch till fritidshuset för fyra år sedan den har redan börjat att krångla så mitt förtroende för bosch har minskat väsentligt.
 
S Stefan vtt46 skrev:
Vilka av bosch / siemens är byggda i Tyskland köpte en bosch till fritidshuset för fyra år sedan den har redan börjat att krångla så mitt förtroende för bosch har minskat väsentligt.
Primärt serie 8 och åtminstone en del av serie 6. Står på Bosch hemsida om man kollar modellerna. Skulle inte röra något som är byggt någon annanstans, då är det samma skit som allt annat. Vi har bara Bosch made in germany torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin och de är nu på sitt 10e år. Just diskmaskinen börjar bli sliten men tvättmaskinen kan man inte tro är så gammal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.