Vårt garage är av enklare slag, typ ombyggd carport, och "sitter ihop" med grannens. Hans yttevägg är vår innervägg. Så långt allt gott och väl. Problemet är det från att hans "del" kommer en stark mögeldoft. Har varit inne på att riva del av tak, bygga ny vägg typ 700 mm avständ men landat i att det är för stort arbete. Jag funderar nu på att lösa doftproblemet genom en aktiv frånluftsventilation i garaget. Har funderat på en Pax fläkt med "grundflöde" men vet inte om en sådan fläkt är det bästa? eller om den "håller" i den miljön? Några erfarenheter? Vi har självklart varit i kontakt med försäkringsbolaget, men då problemet inte sitter på vår sida av konstruktionen kan de inte göra något. Grannen upplever inte det som ett problem, kan tilläggas.
 
Kan ni inte lokalisera doften/skadan tillsammans med grannen? Riva upp del av er gemensamma vägg ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan ni inte lokalisera doften/skadan tillsammans med grannen? Riva upp del av er gemensamma vägg ?
det är rent tekniskt grannens vägg och inget stort intresse för sådan åtgärd. Jag tror dessutom inte det kommer ”bara” från väggen utan från t ex bastu innanför….
 
Dessvärre kommer nog doften från grannens "sida" att kvarstå. De upplever inte heller det som ett problem.... Så jag behöver tips på hur bli av med doften....
 
Biltema har en liten fläkt som tar 14watt jag har satt in en sådan i min stuga som ersättare till en fläkt i en separett toa den är nästan ljudlös o kostar bara ca 200 borde fungera att dra ut luft o ventilera. Rörfläkt 100mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.