Demmpa Demmpa skrev:
Det kan ändå inte bli hela den perioden (95-21) eftersom mätaren lär ha blivit utbytt minst två gånger under den perioden.
Framförallt kan det inte bli mer än tre år bakåt i tiden då fordran mot konsument normalt preskriberas efter tre år:

Svensk text om preskriptionstid för fordringar; tre till tio år, undantag nämns. juridiska termer.
 
  • Älska
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt kan det inte bli mer än tre år bakåt i tiden då fordran mot konsument normalt preskriberas efter tre år:

[bild]
Elbolaget har ju ibland rätt att debitera förbrukning utifrån schablon när det saknas avläsningar. Men undrar om det är giltigt om deras mätare är defekt under många år. Kan inte tänka mig att de vill dra det till rätten med all osäkerhet och badwill som följer med.
 
S Sir Duke skrev:
Kan inte tänka mig att de vill dra det till rätten med all osäkerhet och badwill som följer med.
Vilken osäkerhet? Eventuell skuld äldre än tre år är preskriberad!
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Den där infon var väldigt märklig…så många parametrar som styr totalen. Ger inget för den infon från Konsumentverket om det inte finns en förklaring. Men spontant känns den gamla förbrukning orimligt låg. Om ni inte har passiv hus eller otroligt bra isolering, låg inne temp och duschar på jobbet t ex. 10000-10 12000kWh/år låter mer rimligt för total förbrukning värme/varmvatten/hushållsel dvs.
Kan stämma ganska bra för mitt hus som är fristående 124m2 + 20m2 garage i huskroppen.
Fjärrvärmen har legat på 15-17MWh/år sedan 2004.

Hushållselen kring 5-6MWh/år.
Mellan 2-3 personer i hushållet under åren.

Jag har tidigare läst 25MWh/år som typisk energiåtgång för villor kring 130m2. Men det beror ju på storlek och isolering


Jag har nu sänkt värmen för lägre total. Siktar på stadiga 15MWh/år.
Elen likaså, siktar på kring 4MWh/år. Hur mycket motor-kupevärmare körs denna vinter kan avgöra. Mindre matlagning i ugn. Tidigare ofta pommes och lökringar.

Garaget är varmaste rummet och värms av värmecentralens spillvärme. Element avstängt. Stadiga 21-22*C vintertid.
Huset nu nattemp 18.5* från 18:00-05:00, övrig tid 20.5*C.

En kollega bor på samma yta utan garage i 2 vån radhus. Fjärrvärmen kring 11MWh och han har varmare inne.

Kanske att verkningsgraden skiljer mellan fjärrvärme och andra värmekällor?
 
Redigerat:
H Hemmamekaren skrev:
Garaget är varmaste rummet och värms av värmecentralens spillvärme. Element avstängt. Stadiga 21-22*C vintertid.
Huset nu nattemp 18.5* från 18:00-05:00, övrig tid 20.5*C.

En kollega bor på samma yta utan garage i 2 vån radhus. Fjärrvärmen kring 11MWh och han har varmare inne.

Kanske att verkningsgraden skiljer mellan fjärrvärme och andra värmekällor?
Om fjärrvärmecentralen läcker så mycket värme så att du kan hålla 21°-22° vintertid så är det något allvarligt fel. För så mycket ska det inte läcka.
Om vi inte skulle ha en radiator i det rummet tvättstuga i källaren) där fjärrvärmecentralen sitter så hade temperaturen legat på max 15°, å den mesta av värmen hade kommit via angränsande rum.

En fjärrvärmecentral har alltid 100% verkningsgrad (energimässigt).
Lika mycket energi som avlämnas från fjärrvärmevattnet lika mycket energi tar tappvarmvattnet & radiatorkretsen upp.

Sen kan själva värmeväxlarna bli ineffektiva när de får beläggningar, men det märks genom att flödet på fjärrvärmevattnet ökar samt att difftemperaturen på fjärrvärmevattnet sjunker, men det blir ändå samma energimängd som överförs (iaf till en början).

En olje-/vedpanna kan ha säg 50-80% verkningsgrad, mycket energi förloras genom rökgaserna.
 
N Nalleman64 skrev:
Mätmetoden påverkar ju iofs inte den totala förbrukningen per månad.
Däremot kan det bli avsevärt dyrare om de "i smyg" ändrar till timmätning vilket t.ex. Fortum och Vattenfall gör när de byter mätare.
T.ex. EON gör inte så utan där förblir ett rörligt pris baserat på månadsmedel kvar även efter mätarbytet.
Källa för dessa uppgifter: Svenska Dagbladet.
Enligt samma artikel är det svårt att byta tillbaka från timmätning till "månadsmätning" igen. Hos Fortum i princip inte möjligt. Hos Vattenfall möjligt efter kontakt med kundtjänst (och väntan i timslånga telefonköer).
Har du någon länk till den artikeln?

Fortum äger inte längre något elnät, så de kan knappast byta några elmätare. Och alla fall som varit uppe här på forumet har väl varit personer som haft annan elnätsleverantör än Vattenfall?
 
N
M Mikael 81 skrev:
Har du någon länk till den artikeln?

Fortum äger inte längre något elnät, så de kan knappast byta några elmätare. Och alla fall som varit uppe här på forumet har väl varit personer som haft annan elnätsleverantör än Vattenfall?
Jag läser tidningen via Readly så någon länk har jag inte men jag tog en skärmdump och där kan du läsa om bl.a. Fortum och deras agerande i samband med mätarbyte (som de inte själva utför kanske skall tilläggas).
 
  • Svensk tidningsuppslag om elpriser med himmel och kraftledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag läser tidningen via Readly så någon länk har jag inte men jag tog en skärmdump och där kan du läsa om bl.a. Fortum och deras agerande.
Tack! Som jag läser artikeln handlar det alltså om hur Vattenfalls, Fortums, och andras, elhandelsavtal ser ut. Men påstående att ändringen till timavräkning beror på elnätsbolagets byte av elmätare berörs mer i förbigående och det är inte Eon själva som påstår det, utan någon på Fortum som påstår att det är så Eon jobbar. Det betyder förstås inte att det är inte skulle kunna vara så ändå.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag läser tidningen via Readly
Tack! Helt missat att Svenska Dagbladet finns där. Visst måste det vara ganska nytt?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Bjogre skrev:
Kan det vara så att de, Vattenfall, ändrat till timdebitering utan att informera? Skaffa Tibber som elleverantör i så fall.
På vilket sätt menar du att förbrukningen ändras av annan debiteringsmodell? Förklara så att även jag förstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! Helt missat att Svenska Dagbladet finns där. Visst måste det vara ganska nytt?
Ja det är relativt nytt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N
M Mikael 81 skrev:
Tack! Som jag läser artikeln handlar det alltså om hur Vattenfalls, Fortums, och andras, elhandelsavtal ser ut. Men påstående att ändringen till timavräkning beror på elnätsbolagets byte av elmätare berörs mer i förbigående och det är inte Eon själva som påstår det, utan någon på Fortum som påstår att det är så Eon jobbar. Det betyder förstås inte att det är inte skulle kunna vara så ändå.
M Mikael 81 skrev:
Tack! Som jag läser artikeln handlar det alltså om hur Vattenfalls, Fortums, och andras, elhandelsavtal ser ut. Men påstående att ändringen till timavräkning beror på elnätsbolagets byte av elmätare berörs mer i förbigående och det är inte Eon själva som påstår det, utan någon på Fortum som påstår att det är så Eon jobbar. Det betyder förstås inte att det är inte skulle kunna vara så ändå.
Eon:s presschef Patrik Elmén berättar ju hur de hanterar frågan d.v.s. det är Eon och ingen från Fortum som påstår hur Eon jobbar. Läste du inte det stycket i artikeln?
Det står också klart och tydligt att enda sättet för kunden hos Fortum att bli av med timmätning efter mätarbytet är att byta från Fortum till ett annat elhandelsföretag.
Om du tycker texten är otydlig (vilket jag inte tycker) hör med den ansvariga journalisten.
 
N Nalleman64 skrev:
Eon:s presschef Patrik Elmén berättar ju hur de hanterar frågan d.v.s. det är Eon och ingen från Fortum som påstår hur Eon jobbar. Läste du inte det stycket i artikeln?
Det står också klart och tydligt att enda sättet för kunden hos Fortum att bli av med timmätning efter mätarbytet är att byta från Fortum till ett annat elhandelsföretag.
Om du tycker texten är otydlig (vilket jag inte tycker) hör med den ansvariga journalisten.
Vi pratar om lite olika saker. Det jag reagerade på är påståendet att det är bytet av elmätare som ställer till det. Och jag ser inget i artikeln, förutom antydningen att Fortum skulle mena att det är så, som bekräftar att problemet beror på själva det fysiska elmätarbytet.
 
Problemet är skit elhandelsbolag som inte TYDLIGT informerar om deras upplägg.
( Att leverar elnätsbolagen timavläst så blir det automatiskt timdebitering och de vill inte skriva om sina faktureringssystem )

Personligen tror jag att dessa elhandelsbolag kommer att bli fällda hos ARN pga just denna otydlighet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N
M Mikael 81 skrev:
Vi pratar om lite olika saker. Det jag reagerade på är påståendet att det är bytet av elmätare som ställer till det. Och jag ser inget i artikeln, förutom antydningen att Fortum skulle mena att det är så, som bekräftar att problemet beror på själva det fysiska elmätarbytet.
Paulina Johansson vars mätare byttes av Vattenfall drabbades ju av samma sak.

Nåja det får vara som det vill med den saken. Jag har Vattenfall som nätägare men inte som elhandelsföretag. Vi skall få ny mätare 2024 som planeringen ser ut enligt Vattenfalls hemsida men jag har fast pris t.o.m. februari 2027 så jag är inte personligen berörd.
Bra dock att media uppmärksammar detta och att Konsumentverket skall titta på det.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.