Luftade radiatorerna och motionerade termostaterna hemma då en radiator var helt kall.

Jobbat igenom hela huset (2 plan) och den kalla radiatorn är nu varm men det kommer inget vatten i den radiatorn, även när jag luftar för fullt.

Kan det vara för dåligt tryck? Ca 0,9 bar om jag läste rätt. Behöver det fyllas på vatten? Hur gör jag det? Bifogar bild på skåpet.

Stort tack för hjälpen!!
”Tummen mitt i handen”
 
  • Värmesystemskomponenter i skåp inklusive mätare, rör, ventiler och elektriska ledningar. Ansluten Danfoss controller synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brevid manometern finns det en kran " påfyllning". Öppna den försiktigt och håll koll på manometern.
 
  • Gilla
Yeah1
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Brevid manometern finns det en kran " påfyllning". Öppna den försiktigt och håll koll på manometern.
Är det den röda ”grejen” som det står 1,5 bar på?
 
Värmeanläggning, manometrar, röda och blåa säkerhetshattar, numrerade cirklar som markerar olika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 = säkerhetsventil tappvarmvattnet
2 = påfyllning radiatorkretsen
3 = säkerhetsventil radiatorkretsen
 
  • Gilla
Yeah1
  • Laddar…
Krilleman
Fast det verkar ju vara ca 1,0bar i rådande systemtryck?!
 
  • Gilla
Yeah1
  • Laddar…
Du behöver inte fylla på värmesystemet, 1 bar räcker gott å väl.
 
  • Gilla
Yeah1
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det verkar ju vara ca 1,0bar i rådande systemtryck?!
Nästan iaf. 0,9 ungefär. Har du någon idé varför det inte kommer vatten när jag luftar radiatorn?
 
Nej, det svarta vredet. Du ska tydligen ha över 1,2 bar ( röda pilen i manometern) och inte högre än 2,5 ( rödmarkerat i manometern ). Obs att trycket kommer att stiga när vintern kommer och temperaturen i radiatorvattnet höjs, så fyll till 1,6 kanske. Vredet markerat med ring i bilden.
VVS-installation med mätare, ventiler och rör. Tryckmätare nära centrum, markerad detalj till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yeah1
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, det svarta vredet. Du ska tydligen ha över 1,2 bar ( röda pilen i manometern) och inte högre än 2,5 ( rödmarkerat i manometern ). Obs att trycket kommer att stiga när vintern kommer och temperaturen i radiatorvattnet höjs, så fylltill 1,6 kanske. Vredet markerar i bilde.
[bild]
Hur ska TS kunna fylla på över 1,5 bar som säkerhetsventilen är på?
 
Tack så mycket för hjälpen!

Det är ett ganska högt hus 2 plan med källare. Kan det förklara att det ska vara 1,2 bar?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ska TS kunna fylla på över 1,5 bar som säkerhetsventilen är på?
Det har du rätt i, men över 1,2 ska han tydligen ligga.
 
Y Yeah1 skrev:
Tack så mycket för hjälpen!

Det är ett ganska högt hus 2 plan med källare. Kan det förklara att det ska vara 1,2 bar?
1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare.
Så i ett treplanshus så är det ca 5 meter i höjdskillnaden mellan manometern och översta radiatorn, det ger ca 0,5 bar.

Det mest troliga är att manometern har fastnat på 1 bar.
Prova att knacka på manometern för att se om den faller.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det har du rätt i, men över 1,2 ska han tydligen ligga.
Om han ligger på 1,2 bar i ”kallt” system så kommer trycket att bli en bit över 1,5 bar när systemet ger full värme.

Trycket i vårt värmesystem varierar med drygt 0,5 bar mellan ”kallt” och ”varmt”.
 
Y Yeah1 skrev:
Tack så mycket för hjälpen!

Det är ett ganska högt hus 2 plan med källare. Kan det förklara att det ska vara 1,2 bar?
Har läst någonstans att man bör ha 0,5 + högsta vattenpunkten/10 och i mitt hus ( 1-plan ) är den röda pilen inställd på 0,5 bar. I ditt fall med 7m (?) Så blir det 1,2 som lägst.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har läst någonstans att man bör ha 0,5 + högsta vattenpunkten/10 och i mitt hus ( 1-plan ) är den röda pilen inställd på 0,5 bar. I ditt fall med 7m (?) Så blir det 1,2 som lägst.
Tack för hjälpen! Fyllde till 1,2 bar och nu kom det vatten ur radiatorn när jag luftade.

Huset är från 1920-talet och varje våningsplan har ca 2,65 i takhöjd. Inte riktigt 7 meter.

vad händer om trycket blir för högt (över 1,5 bar)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.