J J1jet skrev:
haha nej grannen har inget hönshus. Har varit hemma nu och mycket riktigt så varnade pannan till bergvärmepumpen för fel, och som jag förstår det går den över till elpatron då… blir till att undersöka vidare på detta .
. Samma sak hände min svåger, dock så märkte han det inte. Han hade snålat (stålsatt sig för kommande höga elpriser) och sprungit runt med pannlampa hemma i en månads tid och fick en elräkning på 7000 kr. Visade sig att jordvärmen slutat fungera o kört elpatronen hela månaden
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
cdx873v och 7 till
  • Laddar…
A a.edvardsson skrev:
Hade ungefär samma problem för ett tag sedan då min förbruking gick från ca: 18-75 kWh/dygn.
Efter lite letande hittade jag en trasig utomhusgivare till min bergvärmepump, bytte den o sedan var det normal förbruking igen. Alltså bergvärmepunoen ur funktion ock elpatronerna gick in istället.= hög elförbrukning.
Beror ju förståss på viket uppvärmningssystemet ni har.
Din julbelysning drar högst 0,5 kWh/dygn om den står på hela tiden.
Om julbelysningen drar mer än vad ens solceller levererar en grå vinterdag så har man investerat i fel grejer. Just i år när snart två av våra 6 "planerbara" kärnkraftsreaktorer står stilla kan det vara läge att hålla igen även på julbelysningen. Särskilt de delar man inte bytt till led. Både för plånbokens skull, för risken för brist=nedstängning och för bristen i det europeiska nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J Jerpa skrev:
Spännande att folk inte läser tråden innan att man svarar.
Redan i inlägg #12 får man svaret vad som var fel.
På t.ex. Facebook kan TS redigera inlägget med att det är löst. Här på detta forum kan man tyvärr inte det … om man inte redan upptäcker det efter några få timmar. (Jag kommer inte ihåg hur många timmar men det är inte många.)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J J1jet skrev:
ingen annan förändring förutom belysningen. Ingen värme i garaget, inga motorvärmare eller liknande.
Är Påväg hem nu och ska kolla bergvärmen mm.
Enklast är väl att koppla ut de julljus du satt in och sedan se hur mycket mindre det blir.
Själv tror jag att det är ditt värmesystem som bara har gått upp på grund av att jag har blivit kallare... har du luftvärmepump så är det så.
Titta på din lastbalansering var förändringen blir när du kopplar ur de här julljusen och lägga upp en ny graf... Det är mitt tips.
 
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Om du får larm på högtryck så innebär ju det att värmepumpen inte blir av med värmeenergin den producerar, d.v.s. att gasen inte kyls i kondensorn av cirkulerande vatten. Det är för lågt flöde på vattnet. En orsak kan vara om du använder rumstermostater på alla radiatorer och det blir tillräckligt varmt i huset så dessa stryper. Då minskar flödet genom värmepumpen och ett högtryckslarm kommer som ett brev på posten (före PostNord i.a.f.). En annan kan vara defekt cirkulationspump, men då skulle huset bli kallt även om elpatron gick in och elförbrukningen skulle inte stiga.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S senap skrev:
Här på detta forum kan man tyvärr inte det
Tyvärr?! Tror du inte att många trådar skulle bli fullkomligt obegripliga om inlägg kunde ändras efter lång tid då nya inlägg bemött ursprungsversionen av det ändrade inlägget. ;) Här kan man rätta felaktigheter i upp till en timme och det tycker jag är rätt lagom.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Alltså tusen tack för detta inlägg! Inlägget fick mig att av nyfikenhet gå in och kolla vår elförbrukning och upptäckte att vi helt plötsligt ligger och förbrukar 150-180kwh per dygn sen 13e nov!!! Normalt ligger vi på ca 60-80. ( Bor i villa 235m2 med bergvärme, har utespa och 2 laddstolpar för elbilar så vi har rätt hög förbrukning. )

Får panik att vi förbukat 2000kwh mer i nov jämfört med förra året och upptäcker nu med er hjälp att vår bergvärmecentral blinkar rött och går på elpatron!

Så nu ska vi starta om och förhoppningsvis få ordning på detta!

Tack!! Så har vi lärt oss en läxa att hålla koll på den lite oftare!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 17 till
  • Laddar…
Nu blir det OT, men via appen från elleverantören, i detta fallet EON, ser jag när elen drar iväg både i bostad och fritidhuset. Kollar några gånger i veckan, perfekt att göra när TVn visar reklam.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
@AndersS Går det inte att få pushnotiser så man slipper kolla manuellt? Typ "larma över ** kWh/dygn". Om inte borde nätägarna fixa det.
 
  • Gilla
  • Haha
Wuaaa och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr?! Tror du inte att många trådar skulle bli fullkomligt obegripliga om inlägg kunde ändras efter lång tid då nya inlägg bemött ursprungsversionen av det ändrade inlägget. ;) Här kan man rätta felaktigheter i upp till en timme och det tycker jag är rätt lagom.
Om man t.ex. skriver
”EDIT: Problemet löst. Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in” så blir det inte ”fullkomligt obegripligt”.
Om vi jämför med Facebook (som jag nämnde) så kan man klicka fram redigeringshistoriken och om TS ändrar på ett tokigt sätt så kommer folk upptäcka detta i redigeringshistoriken och såga TS i kommentarerna, med andra ord så är det ett självreglerande system.

Själv är jag med i massor av bygg-, el- rörmokeri relaterade grupper på Facebook och min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre där än här på Byggahus.se. Man slipper dessa kilometerlånga trådar där folk fortsätter att kommentera efter frågan är löst. Även bra att TS kan stänga av kommentarerna när frågan är löst.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@senap Då skickar man bara en notis till admin så redigerar de istället. När jag var moderator på Sweclockers så hade vi också tidsgräns eftersom en mängd trådar blev sönderredigerade av medlemmar som bl a trodde att öppna forum är en kundtjänst enbart för deras problem, så när frågan var löst raderades första inlägget och tråden blev obegripligt för framtida som skulle läsa och försöka få hjälp med samma frågor.

Bra forum är som ett stort bibliotek med massor av unik kunskap för framtida användare. Därför är det viktigt att trådarna får finnas kvar i läsbart skick.
 
  • Gilla
  • Älska
antett och 11 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Om man t.ex. skriver
”EDIT: Problemet löst. Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in” så blir det inte ”fullkomligt obegripligt”.
Nej gör alla alltid allting rätt så skulle det naturligtvis fungera bra. Jag är dock tämligen skeptisk till att alla alltid skulle göra allting rätt... :rolleyes:

Och vad är den stora skillnaden mellan att editera ursprungsinlägget och skriva "Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in" eller att skriva ett nytt inlägg med texten "Det var inte LED som drog mycket ström utan det var bergvärmepumpen som var fel och elpatronen gick in". :thinking:
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@AndersS Går det inte att få pushnotiser så man slipper kolla manuellt? Typ "larma över ** kWh/dygn". Om inte borde nätägarna fixa det.
Inte vad jag sett, enbart vid strömavbrott får jag notering. Men för mig är det tillräckligt då det bara tar 30 sekunder att kolla för båda fastigheterna. I fritidshuset för att se llvp arbetar så elementen inte gått in, nu med tim-mätning ser man det direkt.
 
MultiMan
Vissa forum har en extra funktion där man själv kan markera tråden som *löst*. Det kan vara en bra kompromiss.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
M Misoosa skrev:
Tack!! Så har vi lärt oss en läxa att hålla koll på den lite oftare!
Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.