Om man är lat, har nytt hus men orkar inte ”underhålla” det själv, vad kan det kosta att låta någon annan göra det och vad bör en sån tjänst omfatta?

Klippa gräs och ogräs där roboten inte kommer åt?

Plocka löv och skräp?

Städa ur grovutrymmen?

Undersöka eventuella uppkomna skador?

Ja vad omfttas?
 
Scouten skrev:
Är det en gång, en gång i veckan, eller vad tänker du? Orkar du inte lyfta ett finger själv, så lär det bli rejält dyrt.

Flytta till lägenhet är mitt råd.
En gång i månaden.

Tack för ditt råd, ska tänka på det om jag skapar en tråd som handlar pm det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tyvärr finns inga underhållsfria hus utan bara hus med mer eller mindre underhållsbehov.
Förr eller senare så blir det både jobb och kostnader.
Alla klagar på hantverkares jobb och löner så mitt tips är att alla tar hand om sitt hus och lär sig efter hand.
Sunt förnuft, lite googling bla här så kommer man långt.
Vid behov använd gärna samma hantverkare som ni får förtroende för.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
A
G Jö Kl skrev:
En gång i månaden.

Tack för ditt råd, ska tänka på det om jag skapar en tråd som handlar pm det.
Hur stor är tomten? Räkna fyra-fem timmar i veckan, men då ingår inget underhåll av byggnaderna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ta kontakt med ett företag som sköter det gröna på innergårdar i stan och se vad de tror det skulle kosta. Är allt nytt i övrigt och ni inte vill ändra på något så är det enklast att bara lägga undan ca 10k/mån så när removeringar och reparationer dyker upp så kan ni bara ringa in en hantverkare. Sedan det där med att städa grovutrymmen låter som vanligt hemstäd, bara att kontakta en städarfirma och se vad dom ger för bud.

På det här forumet är det mest hemmafixare och jag tror det är få här som känner att de har en sån budget att de kan leja bort allt arbete. Så tyvärr är det nog ingen här som kan ge ett exaktare estimat.

Annars kanske det finns hus att hyra? Tänker om man ändå inte vill fixa något själv så är kanske hyra bästa alternativet? Då slipper man kontakta olika hantverkare osv också.
 
  • Gilla
Gipsvägg
  • Laddar…
Scouten skrev:
Hur stor är tomten? Räkna fyra-fem timmar i veckan, men då ingår inget underhåll av byggnaderna.
Aldrig att det tar så lång tid om man inte har oerhört mycket buskar och blommor
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
A
V ViktorHg skrev:
Aldrig att det tar så lång tid om man inte har oerhört mycket buskar och blommor
Om man tänker äga en fastighet och inte göra något själv, så lär det vara det minsta som krävs.
 
Scouten skrev:
Om man tänker äga en fastighet och inte göra något själv, så lär det vara det minsta som krävs.
Håller inte med, särskilt då du sa att underhåll av byggnaderna inte ingår i den siffran. Lägger nog max 1-2h per vecka till gräs/snö och liknande. Renovering och underhåll kan svälja obegränsat med tid beroende på vilka mål man har och nuvarande skick, men med helt nytt är det inte så mycket i början förstås
 
Jag håller med både Scouten och ViktorHg. Det kommer kosta 1-2 timmar i veckan i rent arbete, men sen ska den som gör jobbet ta sig dit och hem, packa in/ur bilen osv. Sådana här "pluttjobb" kommer kosta många restimmar jämfört med arbetade timmar. Det bästa vore såklart om man kunde upphandla tillsammans med grannarna, men det är inte allt för många bostadsområden som har de möjligheterna.
 
Trädgårdsarbete går att leja ut. Finns flera firmor som erbjuder en slags prenumerationstjänster, man väljer hur ofta man vill ha trädgården fixad. Ett enklare avtal är kanske ev beskärning på vårvintern, vårstädning på våren, plantering på försommar, rensning på sommar och höststädning på hösten. Kanske ett extrabesök om man har någon särskild fest och vill att trädgården skall se piffig ut.
Ett mer arbetsintensivt avtal kan innebära besök i princip varje vecka för gräsklippning, klippning av buskar och rensning.

Så den biten går att leja bort men det kommer ju inte bli gratis.
När jag gjorde min praktik på min trädgårdsutbildning så fick vi åka ut till en trädgård för att plantera tre kryddväxter i en kruka... Alltså, två person, lastbil, flera mil och så satte vi tre små pluggplantor typ gräslök, persilja och dill eller vad det nu var i en kruka. Den kunden hade uppenbarligen inget trädgårdsintresse alls och samtidigt alldeles för gott om pengar. :thinking:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
7ender
Ett företag i min kommun erbjuder helårsavtal för 2.350 kr/mån.

”Trädgårdsskötsel 4 timmar varannan vecka sommartid. Snöskottning under vintern.”
 
H
Snöskottning kan bli några gånger i veckan också.

Tanka bilen om det är bensin/diesel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.